Ga direct naar inhoud

9 vragen en antwoorden over empathisch leiderschap

Een goede leider is empathisch. En kan zich dus goed inleven in de gevoelens van werknemers. Volgens de Empathy Index van Harvard zijn bedrijven die hoog scoren op empathie ook het meest succesvol. Maar hoe doe je dat eigenlijk, empathisch leidinggeven? En kun je ook té empathisch zijn? Ontdek empathisch leiderschap in negen vragen en antwoorden.

1. Wat is empathie?

Het begrip empathie is afgeleid van het Griekse woord ‘em-patheia’. Letterlijk betekent dat ‘in gevoel’. Empathie is het vermogen om je in te kunnen leven in een ander. Je voelt met iemand mee en verplaatst je in zijn of haar perspectief. Hoe is het om jouw leven te hebben?

Volgens de Amerikaanse psychologen Daniel Goleman en Paul Ekman bestaat empathie uit drie hoofdingrediënten:

Emotionele empathie: het waarnemen van en meevoelen met de emoties van de ander;
Cognitieve empathie: het nadenken over en begrijpen van de emoties van de ander;
Empathische zorg: het verlangen dat de ander zich beter gaat voelen en de neiging te helpen.

2. Waarom doen empathische leiders het beter?

Empathie is belangrijk als je een band wil krijgen met je werknemers. Door je te verplaatsen in je werknemers, voelen ze zich gezien, begrepen en serieus genomen. Het schept vertrouwen. Daardoor voelen je werknemers zich ook meer betrokken bij je bedrijf en zijn ze gemotiveerder. Op de lange termijn leidt empathie tot betere resultaten, blijkt uit verschillende onderzoeken.

Ook verkleint empathie de kans op een conflict, omdat je elkaar sneller en beter begrijpt. Bovendien voelen werknemers zich veiliger als je empathie toont. Daardoor kaarten ze (mentale) problemen eerder aan. En dat leidt op den duur weer tot minder ziekteverzuim.

Tip: investeer tijd in een-op-een contact met je werknemers.

3. Wat zijn andere voordelen van empathisch leiderschap?

Als werknemers zich meer verbonden met je voelen, blijven ze langer bij je werken. Best handig in deze krappe arbeidsmarkt. Uit onderzoek van TrainTool blijkt dat vooral jongere werknemers veel waarde hechten aan empathie en verbinding op de werkvloer. Aan iemand die oprecht geïnteresseerd is en regelmatig vraagt hoe het met ze gaat .

Als werknemers zich gesteund voelen op hun werk, blijven ze waarschijnlijk langer met plezier voor je werken.

Fijne werksfeer

Bovendien werkt empathie aanstekelijk. Zien werknemers dat er veel waarde aan empathie wordt gehecht in de organisatie? Dan doen ze zelf ook moeite om empathisch te zijn. Dat zorgt voor een veilige en prettige werksfeer, waarin iedereen zich goed kan ontwikkelen.

Daarnaast levert empathisch leiderschap niet alleen voordelen op voor je werknemers, maar ook voor jezelf. Empathie zorg er namelijk voor dat je minder stress ervaart en meer geluk. Dit blijkt uit onderzoek van empathie-expert Jamil Zaki (Stanford University).

Wat je kunt leren van deze 6 vitale bedrijven

Van puppyverlof tot betaald vrijwilligerswerk. Je kunt als leidinggevende van alles doen om goed voor je werknemers te zorgen. De volgende zes grote bedrijven snappen dat investeren in een vitaliteitsbeleid loont.

Laat je inspireren door deze vitaliteitsvoorbeelden

4. Hoe weet je of je empathisch bent?

Het kan zijn dat je jezelf een heel empathische werkgever vindt. Dat betekent niet dat je werknemers dat ook zo ervaren. Stel jezelf daarom kritische vragen. Voel je vooral mee met de werknemers die op jou lijken? Of leef je je ook in de mensen in die een heel ander leven hebben dan jij? Leuke tip: je kunt je empathie ook testen, bijvoorbeeld met deze (Engelstalige) quiz.

5. Kun je empathisch leiderschap aanleren?

Ja, voor een deel. Onze empathische vermogens zijn aangeboren. Ze kunnen wel kleiner of groter worden door oefening, zegt expert Zaki. En door de ervaringen die we opdoen. Je kunt empathie dus stimuleren.

6. Hoe vergroot je je empathisch vermogen?

Investeer tijd in een-op-een contact met je werknemers. Toon oprechte interesse, stel open vragen en vraag door. Soms is empathie ook: niets doen of zeggen. Zo geef je je werknemer de ruimte zijn of haar verhaal te vertellen. Wat verder helpt:

• Gevoelens of behoeften opmerken bij je medewerker.

• Zoeken naar wat je herkent van jezelf, maar niet alles op jezelf betrekken.

• Is je werknemer ziek? Stuur dan wél een persoonlijk berichtje, maar begin niet over werkgerelateerde zaken.

Ook buiten je werk kun je oefenen met empathie tonen. Bijvoorbeeld door vriendschappen te sluiten met mensen die een andere achtergrond hebben dan jij. Of door veel te reizen, boeken te lezen en films te kijken. Zo kom je in aanraking met verschillende perspectieven.

7. En wat moet je juist niet doen als je een empathisch leider wil zijn?

Probeer niet te snel te oordelen over een ander. Ook al ben je het niet eens met de keuze van je werknemer. Of als je een taak zelf heel anders zou aanpakken. Empathisch leiderschap gaat er juist om dat je je verplaatst in je werknemer.

Andere voorbeelden van een gebrek aan empathie op de werkvloer:

• De situatie bagatelliseren of juist erger maken.

• Je werknemer onderwerpen aan een kruisverhoor.

• Een grapje maken als hij of zij iets vervelends heeft meegemaakt.

• Ongevraagd advies geven. Denk aan een opmerking als: “Weet je wat jij zou moeten doen…?”

8. Wie is een goed voorbeeld van een empathisch leider?

Een vaak genoemd voorbeeld van een empathisch leider is Jacinda Ardern, voormalig premier van Nieuw-Zeeland. Zij kreeg veel lof voor haar bezoek aan Christchurch een dag na de terroristische aanslagen op twee moskeeën in 2019. Ze was gekleed in het zwart en had een hoofddoek om. Ze toonde diep medeleven met de families van de slachtoffers. Empathisch leiderschap in optima forma.

9. Kun je ook té empathisch zijn?

Ja, dat kan. Empathie-expert Jamil Zaki heeft onderzoek gedaan naar empathie bij zorgmedewerkers. Wat bleek? Zorgprofessionals die te veel meeleven met hun patiënten, lopen meer risico op een burn out, depressie of trauma.

Ook leidinggevenden die te empathisch zijn, kunnen op den duur hun werk niet meer goed doen. Ze voelen zich verantwoordelijk voor de gevoelens van hun werknemers. Ze nemen zelfs hun emoties over. Dat is ook weer niet de bedoeling. Om beslissingen te nemen, moet je als leidinggevende het grote geheel blijven zien. Dat betekent dat je af en toe wat afstand moet nemen. Een belangrijk onderdeel van empathisch leiderschap is daarin de goede balans vinden.

Omgaan met verzuim

Als empathisch leider draag je bij aan het werkgeluk van je werknemers. Toch kan het gebeuren dat een werknemer voor korte of langere tijd niet kan werken door verzuim. Dan is het goed om te weten wat je mogelijkheden zijn en hoe een verzuimverzekering jou daarbij kan helpen.

Ontdek meer