Investeren in een vitaliteitsbeleid loont. Gezonde en vitale werknemers zijn namelijk productiever, hebben meer plezier in hun werk en verzuimen minder. Dat hebben de volgende grote bedrijven goed begrepen. Zij zetten sterk in op gezond en vitaal personeel. Wat kun jij van deze organisaties leren? En wat doen wij als Nationale-Nederlanden eigenlijk op vitaliteitsvlak?
Aan de gezondheid werken in de baas z’n tijd: steeds meer bedrijven maken het mogelijk. Want fitte en vitale werknemers in dienst hebben werkt ook in jouw voordeel als werkgever. Al ligt dat natuurlijk wel aan het type werk dat je mensen doen. Niet elk team kan zomaar een uurtje het werk neerleggen om te gaan sporten.
Het idee: een positieve maatschappelijke bijdrage leidt tot positieve bedrijfsresultaten.
Vitaliteit is meer dan alleen gezond eten en genoeg bewegen. Het gaat bijvoorbeeld ook over een goede werk-privébalans, de persoonlijke ontwikkeling en de mentale gezondheid van je werknemers.
Kun je nog wel wat inspiratie gebruiken bij het maken van een vitaliteitsbeleid? Wie weet heb je iets aan de vitaliteitsvoorbeelden van de onderstaande bedrijven. Van puppyverlof tot betaald vrijwilligerswerk: dit doen zij om de vitaliteit van hun werknemers te verhogen.
In 2020 werd softwarebedrijf Salesforce uitgeroepen tot beste plek om te werken in Europa. De werknemers gaven aan er met veel trots en plezier te werken. Ook hebben ze veel vertrouwen in elkaar.
Salesforce heeft zelfs een naam voor haar bedrijfscultuur: ‘Ohana’. Dat is Hawaïaans voor ‘familie’. De cultuur is sterk gericht op gelijkheid en vertrouwen. Zo heeft Salesforce een chief equality officer in dienst. Die houdt zich bezig met activiteiten rond gelijkheid, diversiteit en inclusie.
Het softwarebedrijf heeft al zes miljoen dollar uitgegeven om de loonkloof tussen mannen en vrouwen te dichten. Onderhandelen over salarissen? Dat is niet mogelijk. Zo wil het bedrijf voorkomen dat goede onderhandelaars (vaak mannen) meer verdienen dan minder goede onderhandelaars.
Ook gelijke rechten voor minderheden en lhbt’ers staan hoog in het vaandel bij Salesforce. Zo krijgt elke bezoeker van Dreamforce, een techconferentie van Salesforce, een button waarop diegene kan aangeven hoe hij/zij/hen aangesproken wil worden.
Verder krijgen werknemers zeven dagen per jaar de ruimte om – betaald – vrijwilligerswerk te doen. Ideeën daarvoor kunnen ze zelf aandragen. Salesforce gelooft namelijk dat een positieve maatschappelijke bijdrage leidt tot positieve bedrijfsresultaten. En veel werknemers vinden het fijn om tijdens hun werk een bijdrage te leveren aan de wereld. Een win-win-win situatie dus!
“Allereerst is het belangrijk om het gesprek aan te gaan. Hoe gaat het? Voelt je werknemer zich fit? En slaapt diegene goed? Daarnaast kun je het onderwerp slaap zelf op de kaart zetten, bijvoorbeeld tijdens een teambespreking. Zo laat je zien dat je slaap belangrijk vindt. En maak je het je werknemers makkelijker er zelf over te beginnen.
Het motto van de HR-afdeling? ‘Let them go surfing’. Oftewel, voel je vrij om flexibel om te gaan met werktijden. Is de wind ’s middags goed, ga dan lekker surfen. Je werk komt later op de dag wel af. Hiermee toont Patagonia vertrouwen in haar medewerkers, die daardoor weer meer betrokken raken bij het bedrijf.
Vitaliteit is meer dan alleen beweging, weet Patagonia. Hoe het kledingmerk gezond gedrag nog meer stimuleert? Door te zorgen voor gezonde en biologische maaltijden in de kantine en gratis kinderopvang op locatie aan te bieden. En is een werknemer een jaar in dienst? Dan mag hij of zij tot twee maanden vrij nemen om betaald vrijwilligerswerk te doen.
Ook Google komt vaak voor in lijstjes van goede werkgevers. De multinational zet zich al jaren in voor de mentale gezondheid van werknemers. Zo heeft het bedrijf speciale Global reset days geïntroduceerd. Dit zijn betaalde vakantiedagen waarop álle werknemers even pauze nemen en tot rust kunnen komen. Wat je doet op zo’n dag? Dat mag je als werknemer zelf bepalen.
Daarnaast maken leidinggevenden en werknemers gebruik van korte checklists. Hiermee peilen zij hoe het met iemand gaat. Verder zijn er therapeuten beschikbaar voor werknemers met mentale problemen. De boodschap: hulp vragen is oké. Zo probeert Google grotere problemen in de toekomst te voorkomen.
Ook is de autonomie groot bij Google. Elk team beslist zelf wanneer er wordt gewerkt aan een project. Werknemers bepalen dus ook zelf hoe zij hun energie het liefst over de dag verdelen.
Een greep uit overige secundaire arbeidsvoorwaarden: gratis maaltijden, gratis gezondheidszorg (ook voor je gezin), sportscholen, klimmuren en zwembaden op de campus, een wasstraat voor je auto, een kapsalon en kinderopvang. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de speciale pods voor middagdutjes en gratis kookklassen.
Als werknemer van Google wordt er dus goed voor je gezorgd, maar al die voorzieningen hebben ook een keerzijde. Bijna het hele leven van werknemers speelt zich zo af op de Google-campus. Niet echt goed voor de werk-privébalans en het sociale leven. Wat je hier als werkgever dus ook van kan leren? Sla niet door met je vitaliteitsbeleid.
Tony’s Chocolonely wordt vaak geroemd als het gaat om hun duurzame en maatschappelijke missie. Maar ook als het gaat om werknemerstevredenheid scoort het chocolademerk goed. Het bedrijf besteedt veel aandacht aan gelijkwaardigheid, saamhorigheid en vitaliteit. Zo gaan de werknemers iedere maandag samen bootcampen. Ook worden vergaderingen soms wandelend gedaan.
Elk jaar mogen de werknemers een paar sportschoenen, nordic walking stokken of iets anders sportiefs kopen met hun sportbonus. En als knipoog is er de blijf-op-gewicht bonus. Want veel chocolade eten ligt bij Tony’s Chocolonely op de loer. Is je gewicht niet toegenomen in een jaar, dan krijg je een kleine bonus. Die draait om goed vertrouwen, je hoeft niet op de weegschaal te staan.
Verder krijgen moeders en vaders een maand extra betaald verlof na de geboorte van hun kind. Ook is er een ‘Tiny Tony bonus’ om ouders te helpen met de extra kosten die een kind met zich meebrengt. Tegelijkertijd realiseert Tony’s Chocolonely zich dat niet iedereen een kind wil of kan krijgen. Daarom kun je dat verlof ook op een andere manier inzetten, bijvoorbeeld voor je puppy. Tot slot moet iedereen jaarlijks minimaal 28 vakantiedagen opnemen, en meer mag ook.
Een ander inspirerend voorbeeld is de Zweedse organisatie Bostads AB Mimer. Dit softwarebedrijf wilde vijf jaar geleden het ziekteverzuim verlagen. Medewerkers konden daarom een sportabonnement declareren en hun sporturen bijhouden. Voor elk uur sporten kregen ze twaalf minuten vakantie cadeau, tot maximaal een week extra vakantie. 75% van de mensen deed mee.
Het ziekteverzuim daalde in twee jaar tijd met 30% (!). Ook gaven werknemers aan beter te slapen en minder lichamelijke klachten te hebben. Met als bijkomend voordeel dat het imago van het bedrijf verbeterde. In 2018 stond Bostads AB Mimer in de top 10 van beste bedrijven om voor te werken.
Als verzekeraar mogen wij natuurlijk niet achterblijven. Wat Nationale-Nederlanden zoal doet op het gebied van vitaliteit? Een heleboel. Zo krijgen al onze werknemers jaarlijks een vrij te besteden vitaliteitsvergoeding. Ze kunnen zelf kiezen of ze hiermee nieuwe sportschoenen kopen of sportlessen volgen. Ook hebben ze toegang tot een vitaliteitsplatform met tips, trainingen en video’s voor mentale en fysieke gezondheid.
Wat onze werknemers verder krijgen? Gratis fruit op kantoor, een fietsplan, fysiotherapie op locatie, zorgverlof voor als je mantelzorg verleent en mantelzorgbemiddeling. Daarnaast kunnen werknemers een consult aanvragen met een work-lifecoach of bedrijfsmaatschappelijk werker. Ook zijn er ruime opleidingsmogelijkheden. En, niet te vergeten: we stimuleren vrijwilligerswerk via de Stichting van Schulden naar Kansen.
Bij Nationale-Nederlanden werken we samen met werkgevers en adviseurs aan een vitaal en veerkrachtig Nederland. Zo delen we graag inzichten over het verkorten en voorkomen van verzuim. Bekijk ons zakelijke kennisplatform voor inspiratie en tips.