5 tips voor meer zingeving in je werk

Veel mensen werken niet alleen maar om geld te verdienen. Ze willen graag ook zingeving ervaren en plezier hebben in wat ze doen. En meer zingeving in het werk betekent ook: meer werkgeluk. Hoe kunnen je werknemers meer zingeving in hun werk vinden? In dit artikel delen we vijf tips.

Een van de voorwaarden voor werkgeluk is zingeving. Werkgeluk betekent dat je met plezier naar je werk gaat. Maar het is méér dan alleen werkplezier. Het zorgt er ook voor dat je minder snel ziek bent en het beste uit jezelf haalt. Fijn voor je werknemers, maar ook voor jou als werkgever. Alle reden dus om dieper in zingeving te duiken.

Tip 1: laat je werknemers hun persoonlijke waarden onderzoeken

Zingeving gaat om de waarde of zin van het leven. Het betekent dat je dingen doet die je leven betekenis geven. In je privéleven, maar net zo goed in je werk. Wat het precies is, is voor iedereen anders. Help je werknemers om zich bewust te worden van hun persoonlijke waarden. Dat is de eerste stap naar zingeving. Stel ze bijvoorbeeld de vraag: wat vind jíj belangrijk? En (hoe) kun je die persoonlijke waarden in je werk terug laten komen? Met zo’n gesprek moedig je ze aan om dit te onderzoeken.

Werknemers begrijpen beter wat voor hen belangrijk is in hun werk, als ze hun persoonlijke waarden kennen. Denk aan zelfontwikkeling, autonomie, contact met anderen, afwisseling of creativiteit. Vaak zijn het ook onderwerpen die te maken hebben met het gebruiken van hun talenten.

Hebben je werknemers hun persoonlijke waarden helder? Dan kunnen ze beter bepalen welke onderdelen van hun werk wel of niet hieraan bijdragen. En welke veranderingen ze misschien kunnen maken.

Zingeving in het werk hoeft echt niet ‘groots’ te zijn. Iemand kan ook indirect van betekenis zijn.


Tip 2: help werknemers betekenis in hun werk te vinden

Hoe kan je werknemer zorgen voor betekenis in zijn of haar werk? Een doel hebben, je nuttig voelen of het idee dat je de wereld een stukje mooier maakt: dit draagt allemaal bij aan zingeving. En daarmee aan werkgeluk.

Bedenk daarom samen met je werknemers hoe hun werk bijdraagt aan de samenleving. Zo kunnen ze het gevoel krijgen dat ze ertoe doen in hun werk. En dat hun werk verschil maakt. Dit hoeven echt geen enorme taken te zijn. Iemand kan ook indirect van betekenis zijn. In elke baan kun je belangrijk werk doen. Zo zorgt bijvoorbeeld een schoonmaker in een ziekenhuis voor een schone en prettige omgeving. En dat draagt weer bij aan het herstel van patiënten.

Test het werkgeluk in je team

Hoe staat het met het werkgeluk van je werknemers? Deel de werkgeluktest. Je werknemers ontdekken binnen vijf minuten hoe gelukkig ze zijn in hun werk. Werkgeluk vergroten? Bij de uitslag ontvangen werknemers tips voor (nog) meer werkgeluk.

Deel de werkgeluktest

Tip 3: zorg samen voor uitdagingen in het werk

Probeer voor werknemers taken en projecten te vinden waarmee ze zich persoonlijk kunnen ontwikkelen. En die helpen om hun vaardigheden verder te ontwikkelen. Misschien moeten sommige werknemers even een drempel over. Maar hierdoor halen ze uiteindelijk meer plezier uit hun werk.

Zoek - in overleg - bijvoorbeeld naar nieuwe uitdagingen binnen hun huidige baan. Zodat hun talenten nog beter tot hun recht komen. Als werknemers zichzelf blijven uitdagen, blijven ze gemotiveerd. Ook houdt het hun werk interessant en leuk.

Tip 4: help werknemers zich te verbinden met collega's en de organisatie

Stop energie in de relaties tussen de collega's en in de verbinding met de organisatie. Motiveer werknemers om actief contact te zoeken met hun collega’s. En houd ze betrokken bij wat er binnen het bedrijf gebeurt. Als werknemers binnen de organisatie goede relaties hebben, kunnen ze steun en begrip vinden bij elkaar. Ook werken ze zo veel makkelijker samen aan gemeenschappelijke doelen en projecten. Dit draagt bij aan een positieve werksfeer én kan hun werkgeluk vergroten.

Successen vieren op het werk is bijvoorbeeld een goede manier om te zorgen voor meer verbinding. Hier lees je waarom successen vieren op de werkvloer belangrijk is. En hoe je dit als werkgever kunt doen.

Tip 5: geef werknemers tijd om na te denken hoe iets beter kan

Geef werknemers de tijd en ruimte om regelmatig na te denken over hun werk. En om terug te kijken op hun persoonlijke ontwikkeling. Zo voorkom je dat ze vastlopen in een baan zonder zingeving. Geef ze bijvoorbeeld de volgende vragen mee:

  • Werk je nog steeds aan de doelen die voor jou belangrijk zijn? Zo niet: kun je dat nog bijsturen?
  • Haal je nog plezier uit je werk?
  • Wat wil je graag anders zien?

Werknemers kunnen bijvoorbeeld regelmatig tijd inplannen om hierbij stil te staan. Zo besteden ze hier bewust tijd en aandacht aan.

Zingeving: de sleutel tot meer tevredenheid over een baan

Met deze vijf tips kunnen werknemers zorgen voor meer zingeving in hun werk. Dat is niet alleen belangrijk voor hun eigen ontwikkeling. Het draagt ook bij aan een positieve werksfeer en betere prestaties.

Motiveer ze daarom om regelmatig stil te staan bij hun werk. En om te onderzoeken wat hen drijft en waar ze energie van krijgen. Zo zorgen jullie samen voor meer werkgeluk en een tevreden gevoel na een werkdag.

Minder stress door het werk

Wat óók bijdraagt aan het werkgeluk van werknemers: minder stress op het werk ervaren. Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Lees hoe je de oorzaken van stress aanpakt, inclusief zes praktische tips.