Maak je plannen waar, dit jaar!

Geef je medewerkers dit jaar inzicht in hun pensioen, met het Pensioen APK-gesprek.

Bespreek wat het je kan opleveren

Pensioen APK, een persoonlijk gesprek

Pensioen is een kostbare en vaak complexe arbeidsvoorwaarde, vooral nu je medewerkers meer persoonlijke keuzes moeten maken. Het is daarom belangrijk om hen goed en persoonlijk te informeren over hun pensioen. Dit is een essentieel onderdeel van goed werkgeverschap.

Daarom hebben we bij Nationale-Nederlanden het Goed Werkgeverschap-dienstenpakket ontwikkeld, met de Pensioen APK, een persoonlijk pensioengesprek, als kernonderdeel. Met de Pensioen APK krijgen jouw medewerkers tijdens een persoonlijk gesprek met een pensioenexpert helder inzicht in de mogelijkheden van hun pensioenregeling.

Ontdek de voordelen:

  • Inzicht voor je medewerkers in de keuzes die zij hebben voor hun pensioen
  • Eén-op-één-gesprek met pensioenexpert
  • Financieel fitte medewerkers
  • Pensioen sluit zo beter aan op de persoonlijke situatie

Informatie aanvragen

Volgens Wijzer in Geldzaken heeft zo’n 30% van de werkende Nederlanders van 21 tot 67 jaar zelfs geen idee hoe hun financiële situatie na pensioendatum eruitziet. En dat zorgt voor onzekerheid.

De gesprekken zijn op drie belangrijke momenten

  • Start APK: je medewerker is nieuw in dienst
  • 15 jaar APK: je medewerker staat ongeveer 15 jaar voor de pensioendatum
  • Bijna met Pensioen APK: je medewerker staat ongeveer 3 jaar voor de pensioendatum

Nationale-Nederlanden ontzorgt je bij de planning, uitnodiging en evaluatie van de Pensioen APK-gesprekken.


Hoe werkt het?

Bij het aanvragen van een offerte voor het Persoonlijk Pensioen Plan Wtp, vinkt je adviseur aan dat je interesse hebt in het Goed Werkgeverschap-pakket en neemt zo de Pensioen APK-gesprekken af. Je hebt de keuze tussen:

  • Facilitair model

    Je eigen adviseur voert de Pensioen APK-gesprekken met je medewerkers. Nationale-Nederlanden faciliteert de afspraken, de verslaglegging en de evaluatie.

  • Full Service model

    Kies je voor het Full Service-model? Dan voert een onafhankelijk pensioencommunicatiespecialist de gesprekken.


Met het Pensioen APK-gesprek stimuleert Nationale-Nederlanden de financiële gezondheid van je medewerkers. Jouw pensioenadviseur kijkt samen met je medewerker naar de financiële plannen voor nu én later.  

Informatie Pensioen APK-gesprek aanvragen

Kosten

  • Samen met je adviseur maak je afspraken over zijn tarief, de betaling en de uitvoering van de Pensioen APK-gesprekken.
  • Je betaalt een vast bedrag extra per werknemer

Veelgestelde vragen

Waarom kies ik als werkgever voor de Pensioen APK?

In een krappe arbeidsmarkt is goed werkgeverschap een onderscheidende factor. Pensioen is een belangrijk onderdeel hiervan en veel medewerkers hebben juist over hun financiële toekomst onzekerheid. De Pensioen APK biedt je medewerkers niet alleen duidelijkheid, maar zorgt ook voor meer tevredenheid en betrokkenheid.
Onderzoek onder een eigen pilot klant en onderzoek van de hieronder benoemde bronnen, levert de volgende inzichten op:

  • Een werkgever is al snel €13.000,- * per jaar kwijt aan een zieke medewerker met financiële problemen. Medewerkers met financiële zorgen verzuimen gemiddeld zeven dagen extra per jaar en zijn 20% minder productief. * Fulltime dienstverband en een modaal inkomen
  • Medewerkers waarderen de Pensioen APK-gesprekken gemiddeld met een 8. Dat geldt ook voor de waardering van hun werkgever voor het aanbieden van het pensioen en deze gesprekken.
  • 80% van de uitgenodigde medewerkers neemt deel aan de gesprekken en maakt pensioenkeuzes, wat aantoont hoe belangrijk persoonlijke pensioenbegeleiding is.

Bronnen:
-Wijzer in geldzaken
-Schuldenlab
-Nibud

Welke drie gesprekken zijn er? Wat wordt op welk moment besproken?

Het Pensioen APK-gesprek is op drie momenten:

  • Als een medewerker in dienst treedt - Start APK
  • Ongeveer vijftien jaar voor de pensioendatum - 15 jaar APK
  • Ongeveer drie jaar voordat hij met pensioen gaat - Bijna met pensioen APK

Dit zijn allemaal momenten waarop belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. Keuzes die van invloed kunnen zijn op de uiteindelijke hoogte van de pensioenuitkering. Op basis van de bij Nationale-Nederlanden beschikbare data ontvangen medewerkers voor één van deze drie gesprekken een uitnodiging.

Wat zijn de kosten van de Pensioen APK-gesprekken en hoe brengt Nationale-Nederlanden die in rekening?

"Voor het Full-service model vraagt Nationale-Nederlanden een vaste vergoeding van € 55,- per medewerker per jaar.
Voor het Facilitair Model vragen we een vast bedrag van € 5,- per medewerker per jaar. Stel dat je kiest voor het Facilitair model en begint met 100 medewerkers, dan brengen we € 500,- apart in rekening. Daalt het aantal medewerkers gedurende het jaar? Dan is er geen terugbetaling. Andersom brengen we ook geen extra kosten in rekening gebracht als iemand in dienst komt gedurende het jaar. Zijn er op de vervaldatum in het volgende jaar 110 medewerkers in dienst? Dan brengen we voor dat jaar € 550,- in rekening. Zijn op dat moment nog maar 90 medewerkers in dienst? Dan brengen we € 450,- in rekening voor dat jaar.

Een werknemer komt na zijn 53e in dienst, maar vóór zijn 65e. Voor welk gesprek ontvangt de medewerker dan een uitnodiging? 

Komt iemand na zijn/haar 53e in dienst, maar vóór leeftijd 65? Dan krijgt je adviseur te zien dat deze medewerker kan worden uitgenodigd voor de 15 jaar APK en niet voor de Start APK. De medewerker ontvangt van Nationale-Nederlanden de uitnodiging. Tijdens dit gesprek wordt ook stilgestaan bij wat in de Start APK besproken wordt. Blijkt tijdens het gesprek dat de medewerker ook vragen heeft die bij de Bijna met pensioen APK horen? Dan is het aan de adviseur of hij hier op dat moment wel of op ingaat.

Waar kan ik als werkgever terecht met vragen over de Pensioen APK-gesprekken?

Met vragen over het Pensioen APK-gesprek kun je terecht bij je klantmanager.

Wat doet Nationale-Nederlanden als een medewerker geen gesprek wil? En/of niet ingaat op uitnodigingen?

Deelname aan een gesprek is vrijwillig. Reageren medewerkers niet op een uitnodiging? Dan ontvangen ze nog maximaal twee keer een reminder. Is er dan nog steeds geen reactie of ze wijzen het gesprek af? Dan zien wij dat als een bewuste keuze van de medewerker.

In de Human Capital Planner zie je (anoniem) hoeveel van je medewerkers een uitnodiging hebben ontvangen, hoeveel een afspraak hebben gepland en hoeveel afspraken daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.

Kunnen bestaande medewerkers, die niet vallen in de drie momenten van een gesprek, wel een gesprek aanvragen? 

Nee, dat is op dit moment nog niet mogelijk. We kiezen er bij de introductie van de Pensioen APK-gesprekken voor om te starten met drie momenten waarop iemand in aanmerking komt. De intentie is wel om dit later uit te breiden naar meer momenten. Bijvoorbeeld impactvolle levensgebeurtenissen, of op aanvraag van een medewerker zelf. Als dat zover is, informeren we je daar uiteraard over.

Hoelang duurt een Pensioen APK-gesprek? 

De duur van een Pensioen APK-gesprek hangt af van het type. De Start APK duurt gemiddeld tussen de 45 en 60 minuten. De 15 jaar APK gemiddeld 60 minuten en de Bijna met pensioen APK gemiddeld tussen de 60 en 90 minuten.

Wie neemt contact op met de medewerkers? Welke informatie krijgen ze?  Speel ik als werkgever hier nog een rol in?

De onafhankelijke pensioencommunicatiespecialist (Full Service model) of je adviseur (Facilitair model) krijgt vanuit Nationale-Nederlanden te zien welke medewerkers op basis van leeftijd in aanmerking komen voor welk gesprek. De specialist/adviseur kan vervolgens aangeven welke medewerkers er een uitnodiging krijgen (op basis van capaciteit). Het is de bedoeling dat iedereen die in aanmerking komt voor een Pensioen APK-gesprek een uitnodiging krijgt. Een medewerker die uitgenodigd is, kan zelf beslissen om wel of niet te reageren. Jij hoeft hierin zelf dus geen actie te ondernemen.

Moet de werknemer voorafgaand aan het Pensioen APK-gesprek nog informatie aanleveren? En zo ja, wat? 

Je medewerkers wordt gevraagd om een e-mailadres achter te laten in de planningstool. Bij de uitnodigingsmail ontvangen ze informatie van ons waarmee ze zich optimaal kunnen voorbereiden. Zoals het paraat hebben van de DigID gegevens om in te loggen in het portaal.

Welke vragen kan de werknemer verwachten tijdens de evaluatie? 

Na afloop van het gesprek, ontvangt de medewerker binnen één of twee uur per e-mail een evaluatie van Nationale-Nederlanden. In deze evaluatie toetsen we het volgende:

  • Hoe heeft de medewerker het volledige traject ervaren
  • Hoe heeft de medewerker het gesprek en de gesprekspartner ervaren
  • De waardering van medewerker voor het pensioen dat de werkgever biedt
  • Afhankelijk van het type gesprek of de bijbehorende pensioen keuzes aan bod zijn gekomen
  • Heeft de deelnemer de keuzes die hij heeft goed uitgelegd gekregen, begrepen en heeft hij nu het gevoel dat hij passende keuzes kan maken?
 Ik heb al een pensioenregeling  bij Nationale-Nederlanden. Kan ik de Pensioen APK ook los afsluiten? 

Op dit moment is het alleen mogelijk om de Pensioen APK te sluiten bij Persoonlijk Pensioen Plan Wtp met een ingangsdatum op of na 1 juli 2025.

Welke informatie ontvangen medewerkers naast de uitnodiging?

Bij de uitnodigingse-mail ontvangt de medewerker al aanvullende informatie. Onder andere een video met de volgende uitleg:

  • Wat is een Pensioen APK-gesprek?
  • Waarom is dat voor mij als medewerker interessant en belangrijk?
  • Hoe meld ik mij aan voor een gesprek?
  • Hoe bereid ik mij goed voor op een gesprek?

Uitgelichte producten en diensten

De Pensioen APK-gesprekken zijn een onderdeel van ons pensioenproduct: Persoonlijk Pensioen Plan Wtp. Deze dienstverlening maakt deel uit van een breder dienstenpakket: Goed werkgeverschap.

Persoonlijk Pensioen Plan Wtp

Beschikbare premieregeling volgens de Wet toekomst pensioenen (Wtp) en aansluitbaar bij wensen van jou en je medewerkers.

  • Duurzame beleggingskeuzes
  • Mogelijkheid gegarandeerd pensioen
  • Nabestaandenpensioen op maat
  • Wtp-conform

Meer informatie

Goed werkgeverschap

Samen investeren in de (financiële) vitaliteit van je medewerkers. Er wordt actief ingespeeld op thema's als verzuim, re-integratie, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en levensfasebeleid.

  • Start met de Human Capital Planner (HCP) voor inzicht in je medewerkerbestand
  • Diensten zoals een APK-gesprek voor meer inzicht in het financiële plaatje voor je medewerkers
  • Een moderne en duurzame pensioenregeling volgens de laatste wet- en regelgeving
  • Handige tools en inzicht in wettelijke regelingen

Meer informatie

lay61bbb302b1174739971fbab10a562509

Meer weten over het Pensioen APK-gesprek?

Neem contact op met je adviseur of met ons
Wil je meer weten over de Pensioen APK-gesprekken of over andere dienstverlening die we bieden? Neem contact op met je adviseur of met Nationale-Nederlanden Pensioen via dit formulier.