Geef je medewerkers dit jaar inzicht in hun pensioen, met het Pensioen APK-gesprek.
Pensioen is een kostbare en vaak complexe arbeidsvoorwaarde, vooral nu je medewerkers meer persoonlijke keuzes moeten maken. Het is daarom belangrijk om hen goed en persoonlijk te informeren over hun pensioen. Dit is een essentieel onderdeel van goed werkgeverschap.
Daarom hebben we bij Nationale-Nederlanden het Goed Werkgeverschap-dienstenpakket ontwikkeld, met de Pensioen APK, een persoonlijk pensioengesprek, als kernonderdeel. Met de Pensioen APK krijgen jouw medewerkers tijdens een persoonlijk gesprek met een pensioenexpert helder inzicht in de mogelijkheden van hun pensioenregeling.
Volgens Wijzer in Geldzaken heeft zo’n 30% van de werkende Nederlanders van 21 tot 67 jaar zelfs geen idee hoe hun financiële situatie na pensioendatum eruitziet. En dat zorgt voor onzekerheid.
Nationale-Nederlanden ontzorgt je bij de planning, uitnodiging en evaluatie van de Pensioen APK-gesprekken.
Bij het aanvragen van een offerte voor het Persoonlijk Pensioen Plan Wtp, vinkt je adviseur aan dat je interesse hebt in het Goed Werkgeverschap-pakket en neemt zo de Pensioen APK-gesprekken af. Je hebt de keuze tussen:
Je eigen adviseur voert de Pensioen APK-gesprekken met je medewerkers. Nationale-Nederlanden faciliteert de afspraken, de verslaglegging en de evaluatie.
Kies je voor het Full Service-model? Dan voert een onafhankelijk pensioencommunicatiespecialist de gesprekken.
Met het Pensioen APK-gesprek stimuleert Nationale-Nederlanden de financiële gezondheid van je medewerkers. Jouw pensioenadviseur kijkt samen met je medewerker naar de financiële plannen voor nu én later.
In een krappe arbeidsmarkt is goed werkgeverschap een onderscheidende factor. Pensioen is een belangrijk onderdeel hiervan en veel medewerkers hebben juist over hun financiële toekomst onzekerheid. De Pensioen APK biedt je medewerkers niet alleen duidelijkheid, maar zorgt ook voor meer tevredenheid en betrokkenheid.
Onderzoek onder een eigen pilot klant en onderzoek van de hieronder benoemde bronnen, levert de volgende inzichten op:
Bronnen:
-Wijzer in geldzaken
-Schuldenlab
-Nibud
Het Pensioen APK-gesprek is op drie momenten:
Dit zijn allemaal momenten waarop belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. Keuzes die van invloed kunnen zijn op de uiteindelijke hoogte van de pensioenuitkering. Op basis van de bij Nationale-Nederlanden beschikbare data ontvangen medewerkers voor één van deze drie gesprekken een uitnodiging.
"Voor het Full-service model vraagt Nationale-Nederlanden een vaste vergoeding van € 55,- per medewerker per jaar.
Voor het Facilitair Model vragen we een vast bedrag van € 5,- per medewerker per jaar. Stel dat je kiest voor het Facilitair model en begint met 100 medewerkers, dan brengen we € 500,- apart in rekening. Daalt het aantal medewerkers gedurende het jaar? Dan is er geen terugbetaling. Andersom brengen we ook geen extra kosten in rekening gebracht als iemand in dienst komt gedurende het jaar. Zijn er op de vervaldatum in het volgende jaar 110 medewerkers in dienst? Dan brengen we voor dat jaar € 550,- in rekening. Zijn op dat moment nog maar 90 medewerkers in dienst? Dan brengen we € 450,- in rekening voor dat jaar.
Komt iemand na zijn/haar 53e in dienst, maar vóór leeftijd 65? Dan krijgt je adviseur te zien dat deze medewerker kan worden uitgenodigd voor de 15 jaar APK en niet voor de Start APK. De medewerker ontvangt van Nationale-Nederlanden de uitnodiging. Tijdens dit gesprek wordt ook stilgestaan bij wat in de Start APK besproken wordt. Blijkt tijdens het gesprek dat de medewerker ook vragen heeft die bij de Bijna met pensioen APK horen? Dan is het aan de adviseur of hij hier op dat moment wel of op ingaat.
Met vragen over het Pensioen APK-gesprek kun je terecht bij je klantmanager.
Deelname aan een gesprek is vrijwillig. Reageren medewerkers niet op een uitnodiging? Dan ontvangen ze nog maximaal twee keer een reminder. Is er dan nog steeds geen reactie of ze wijzen het gesprek af? Dan zien wij dat als een bewuste keuze van de medewerker.
In de Human Capital Planner zie je (anoniem) hoeveel van je medewerkers een uitnodiging hebben ontvangen, hoeveel een afspraak hebben gepland en hoeveel afspraken daadwerkelijk hebben plaatsgevonden.
Nee, dat is op dit moment nog niet mogelijk. We kiezen er bij de introductie van de Pensioen APK-gesprekken voor om te starten met drie momenten waarop iemand in aanmerking komt. De intentie is wel om dit later uit te breiden naar meer momenten. Bijvoorbeeld impactvolle levensgebeurtenissen, of op aanvraag van een medewerker zelf. Als dat zover is, informeren we je daar uiteraard over.
De duur van een Pensioen APK-gesprek hangt af van het type. De Start APK duurt gemiddeld tussen de 45 en 60 minuten. De 15 jaar APK gemiddeld 60 minuten en de Bijna met pensioen APK gemiddeld tussen de 60 en 90 minuten.
De onafhankelijke pensioencommunicatiespecialist (Full Service model) of je adviseur (Facilitair model) krijgt vanuit Nationale-Nederlanden te zien welke medewerkers op basis van leeftijd in aanmerking komen voor welk gesprek. De specialist/adviseur kan vervolgens aangeven welke medewerkers er een uitnodiging krijgen (op basis van capaciteit). Het is de bedoeling dat iedereen die in aanmerking komt voor een Pensioen APK-gesprek een uitnodiging krijgt. Een medewerker die uitgenodigd is, kan zelf beslissen om wel of niet te reageren. Jij hoeft hierin zelf dus geen actie te ondernemen.
Je medewerkers wordt gevraagd om een e-mailadres achter te laten in de planningstool. Bij de uitnodigingsmail ontvangen ze informatie van ons waarmee ze zich optimaal kunnen voorbereiden. Zoals het paraat hebben van de DigID gegevens om in te loggen in het portaal.
Na afloop van het gesprek, ontvangt de medewerker binnen één of twee uur per e-mail een evaluatie van Nationale-Nederlanden. In deze evaluatie toetsen we het volgende:
Op dit moment is het alleen mogelijk om de Pensioen APK te sluiten bij Persoonlijk Pensioen Plan Wtp met een ingangsdatum op of na 1 juli 2025.
Bij de uitnodigingse-mail ontvangt de medewerker al aanvullende informatie. Onder andere een video met de volgende uitleg:
De Pensioen APK-gesprekken zijn een onderdeel van ons pensioenproduct: Persoonlijk Pensioen Plan Wtp. Deze dienstverlening maakt deel uit van een breder dienstenpakket: Goed werkgeverschap.
Beschikbare premieregeling volgens de Wet toekomst pensioenen (Wtp) en aansluitbaar bij wensen van jou en je medewerkers.
Goed werkgeverschap
Samen investeren in de (financiële) vitaliteit van je medewerkers. Er wordt actief ingespeeld op thema's als verzuim, re-integratie, vitaliteit, duurzame inzetbaarheid en levensfasebeleid.
Neem contact op met je adviseur of met ons
Wil je meer weten over de Pensioen APK-gesprekken of over andere dienstverlening die we bieden? Neem contact op met je adviseur of met Nationale-Nederlanden Pensioen via dit formulier.