Het is dé uitdaging van nu: goed personeel aantrekken en behouden. Employer branding wordt daarom steeds belangrijker. Maar wat is dat precies en hoe werkt het?
Employer branding is een marketingmethode om jezelf op de kaart te zetten als een aantrekkelijke werkgever. Je bouwt aan een sterk werkgeversmerk (employer brand) en een positief imago. Zo val je op een goede manier op tussen je concurrenten. Hierdoor wordt het makkelijker om je huidige medewerkers te behouden en nieuwe talenten aan te trekken. En dat is hard nodig in de huidige arbeidsmarkt, waarin de werkzoekende het voor het kiezen heeft.
Employer branding gaat deels over hoe je je naar de buitenwereld presenteert in externe communicatie. Bijvoorbeeld op je website, in vacatures en op social media. Maar minstens zo belangrijk is het beeld dat mensen binnen je organisatie van je hebben. Je huidige personeel wil je niet kwijt. Bovendien zorgen betrokken medewerkers op een natuurlijke manier voor nieuw talent. Bijvoorbeeld als ze in hun sociale omgeving positief praten over hun werk. Denk aan een feestje waarop iemand trots vertelt over die leuke baan. Deze mond-tot-mondreclame is goud waard.
Houd het niet alleen bij woorden, maar geef ook invulling aan goed werkgeverschap. Een goede werkgever zorgt voor een prettige werkcultuur en goede arbeidsvoorwaarden. Nationale-Nederlanden biedt bijvoorbeeld een goede pensioenregeling aan.
Als je niet genoeg personeel aantrekt en behoudt, dan komt werkplezier voor collega's in gevaar. Dit geldt ook voor je omzet en de bedrijfsvoering. Daarnaast vinden sollicitanten het imago van een potentiële werkgever erg belangrijk. Ook huidige talenten wil je zo lang mogelijk in dienst houden.
Met employer branding investeer je in de toekomst van je personeelsbestand. Je creëert een voorkeurspositie als werkgever, zowel bij potentiële medewerkers als huidige werknemers. Met andere woorden: je zorgt ervoor dat mensen liever bij jou werken dan bij je concurrenten. Bijvoorbeeld doordat je een goed pensioen aanbiedt.
Ook als je geen aandacht besteedt aan employer branding, heb je als werkgever een bepaalde reputatie. Je website, klanten, (oud-)medewerkers, overal wordt een beeld van je organisatie geschetst. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat dit beeld positief is.
De voordelen van een sterk werkgeversmerk zijn groot. Dit kan het je opleveren:
Er zijn veel bedrijven die zich met een sterk merk weten te onderscheiden van hun concurrenten. Een voorbeeld is chocolademerk Tony's Chocolonely. Dit bedrijf heeft een duidelijke missie, namelijk 100% slaafvrije chocolade. Hun slogan is dan ook: 'Crazy about chocolate, serious about people.' Dat geldt niet alleen voor de mensen op cacaoplantages, maar ook voor de mensen bij hen op kantoor. Het bedrijf staat bekend om goed werkgeverschap. Bovendien vallen ze op met hun lef en humor. Zo wisten ze zelfs van hun arbeidsovereenkomst een stukje employer branding te maken. Wat normaal een lang en droog document is, brachten ze terug tot twee pagina’s vol grapjes en visuele vondsten.
De employer value proposition (ook wel EVP genoemd) is de basis van een succesvol employer brand. De EVP is wat jij als werkgever te bieden hebt aan je doelgroep van huidige en toekomstige medewerkers. Je geeft antwoord op de vraag: wat krijgen je werknemers in ruil voor hun tijd en inzet? Het liefst gebruik je daarvoor een bondige en vooral unieke boodschap, zodat je je onderscheidt van andere bedrijven. Ook moet je EVP geloofwaardig en waar zijn. Doe dus geen beloften die je niet kunt nakomen. Beloof je bijvoorbeeld een gezellige sfeer terwijl die er eigenlijk niet is? Dan komen nieuwe werknemers van een koude kermis thuis.
Belangrijke elementen die vaak terugkomen in een employer value proposition:
Voor het ontwikkelen van een employer value proposition heb je je medewerkers nodig. Ga met hen in gesprek om te ontdekken wat werken bij jouw organisatie leuk maakt. Zo kom je erachter wat jouw sterke punten zijn.
Voordat je begint met schrijven, moet je ook nadenken over de doelgroep van je EVP. Hoe ziet jouw ideale kandidaat eruit, en wat zoekt die in een werkgever? Heb je dit al te bieden, of kun je hieraan werken? Dit helpt je om een EVP te schrijven vanuit de wensen en behoefte van de sollicitant.
Bij het schrijven zelf is het belangrijk om creatief te zijn, want anders val je niet op. Gebruik duidelijke taal en focus op de voordelen, cultuur, groeimogelijkheden en werkomgeving die je te bieden hebt.
Als je weet wat je allemaal te bieden hebt, bepaal je dus uiteindelijk wat je wilt uitstralen naar buiten. En dat beeld in combinatie met alle voordelen van jouw bedrijf (je EVP) begin je met reclame maken voor jezelf.
Wil je aan de slag met employer branding, maar weet je niet waar je moet beginnen? De eerste stap is kijken naar je huidige situatie. Wat zeggen je medewerkers over je organisatie? Wat wordt er online over je gezegd?
Als je dat weet, ga je stap voor stap richting een employer branding-strategie. Lees hier meer over in ons artikel 'Met deze 5 tips begin je zo met employer branding'.
Aandacht voor je employer branding is aandacht voor het pensioen van je werknemers. Onderscheid jouw bedrijf door een passende pensioenregeling aan te bieden.
Lees meer