Goed personeel werven wordt een steeds grotere uitdaging. Dus zul je als werkgever meer moeten doen om op te vallen. Je hoofd boven het spreekwoordelijke maaiveld uitsteken. Maar hoe vind je personeel op een verrassende manier? In deze blog ontdek je enkele originele manieren van personeel werven en welke wervingskanalen je daarbij inzet.
Waarom zou je eigenlijk creatief willen werven? Simpel. Goed personeel wordt steeds schaarser. In sommige sectoren spreken HR-mensen zelfs van een ‘war for talent ’. Bedrijven gooien alles in de strijd bij het werven van nieuwe medewerkers.
En de sollicitant, die zit in een luxepositie. Leuke banen liggen voor het oprapen. En laat jij nou net een hele leuke vacature in de aanbieding hebben. Alleen hoe kom je toch aan dat presenteerblaadje waar iedereen het altijd over heeft? Deze originele tips helpen je de perfecte kandidaten te werven.
Lastig om goed personeel te werven? Dat bevestigen de cijfers van het CBS: niet eerder waren er zoveel openstaande vacatures. Bekijk ook het Dashboard Arbeidsmarkt van het CBS.
Volgens de wet van de aantrekkingskracht krijg je terug wat je uitstraalt. Succesvol werven begint daarom met jouw werkgeversverhaal, ook wel je employee value proposition (EVP). Je verhaal loopt als een rode draad door alle communicatie rondom het werven van personeel.
Belangrijk is dat je laat zien waarom het interessant is om bij jou te komen werken. Wat heb je werknemers te bieden, hoe is de cultuur, welke waarden horen bij jullie? En wees eerlijk: het verhaal dat je naar buiten brengt, moet ook kloppen als ze eenmaal binnen zijn.
Een bedrijf dat dit als geen ander begrijpt is Coolblue. Na het bekijken van hun ‘werken bij’-pagina voel je je bijna een van hen. Je snapt de kernwaarden, weet hoe de cultuur is en je solliciteert zeker met een glimlach.
Om ideale kandidaten te werven moet je ze eerst kennen. Weten wie ze zijn, waar je ze kunt bereiken en wat ze zoeken in een baan. Een helder profiel helpt je om de juiste woorden te gebruiken in de vacaturetekst. Concentreer je daarbij op de belangrijkste wensen voor de rol. En realiseer je dat een schaap met vijf poten niet bestaat. Dus pin je niet vast op de kandidaat die álles kan.
Veel vacatures zijn generiek en zoomen vooral in op de eisen. Je kunt je onderscheiden als je de sollicitant centraal stelt. Bijvoorbeeld door heel helder te zijn over:
En natuurlijk kun je dit op een creatieve manier doen die bij je past. Een voorbeeld: afhaalrestaurant Eddy’s Sushi maakte korte metten met clichés in vacatureteksten. Of wat dacht je van de inmiddels beroemde vacature voor schooldirecteur in Het Financieele Dagblad? Die ging viral met de titel: ‘Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring’.
Geef sollicitanten de ruimte om uit te blinken met een ludieke wervingsactie. Dat levert niet alleen een energieke sollicitatie op, maar vooral een uniek inkijkje in de kwaliteiten van de kandidaat.
The Lockdown van ABN AMRO is een uniek voorbeeld van een opvallende wervingsactie. In de zoektocht naar IT-talent liet de bank een mobile AR-escaperoom bouwen. De game maakte van elke kamer een escaperoom met Augmented Reality-technologie via je smartphone. In deze AR-wereld moesten spelers de wereld redden van een wereldwijde financiële ondergang in het jaar 2028. Zo konden ze kennismaken met elementen waar IT-specialisten in het echt mee te maken krijgen.
Nu hebben de meeste bedrijven niet het budget van een bank om personeel te werven. Gelukkig zijn er alternatieven voor ludieke wervingsacties die minder kosten. Enkele voorbeelden:
Voor welke wervingsactie je ook kiest, houd er rekening mee dat je binnen een redelijke termijn de sollicitatiegegevens verwijdert (wet AVG).
Bij het werven van personeel wil je zijn waar je doelgroep is. Vanuit die focus bouw je een mix op van bekende kanalen, social media en nichekanalen. Denk daarbij aan de volgende wervingskanalen:
Van veel wervingskanalen kun je gratis gebruikmaken, of met een klein budget. Maak vooral gebruik van het netwerk van je bedrijf en je medewerkers om nieuw personeel te zoeken. Dichtbij vind je vaak de mensen die het beste bij je passen. Dus maak het leuk voor je medewerkers. Bijvoorbeeld met een fotowedstrijd, zoals IT-dienstverlener Macaw doet.
LinkedIn is nog altijd het populairste wervingskanaal. Je kunt het gebruiken om vacatures te delen, maar ook om actief goede kandidaten te zoeken. Door populariteit is het ook een steeds duurdere optie geworden. Om die kosten te mijden zal je out of the box moeten denken. Vraag bijvoorbeeld nieuwe medewerkers om hun ervaring van de eerste periode op hun eigen profiel te delen. Zo kun je op een levendige manier een vergelijkbare vacature onder de aandacht brengen.
Ben je op zoek naar jonge kandidaten? Kijk dan naar social platforms waar jongeren zitten. Om studenten of scholieren te werven, kun je kijken naar Instagram, TikTok en Snapchat. Zorg dan ook dat zij op een manier kunnen solliciteren die bij ze past. Vraag sollicitanten bijvoorbeeld: laat in een creatieve videoboodschap zien waarom je bij ons past.
Omdat het werven van personeel vooral online gebeurt, kun je offline extra opvallen. Laat je inspireren door deze originele offline wervingsacties:
Eén beste manier van personeel werven is er niet. De gouden zet zal verschillen van branche tot branche en van bedrijf tot bedrijf. Belangrijk is om aandacht te hebben voor de ambities en talenten van kandidaten. Door vanuit hen te denken bij het werven van personeel kun je het verschil maken.
Als ondernemer ben je continu in beweging. De wereld om je heen verandert, en jij en je onderneming ook. Met onze tips, achtergrondartikelen en interviews helpen we jou om die veranderingen vol vertrouwen aan te gaan.