Betalingsregeling aanvragen

  • Check hier hoe je een betalingsregeling kan aanvragen.

Wat is een betalingsregeling?

Een betalingsregeling zorgt ervoor dat je een rekening in verschillende delen kan betalen. Dit noemen we termijnen. Je hoeft je rekening dan niet in één keer te betalen. Het aantal termijnen dat je kunt kiezen, hangt af van de hoogte van de rekening. En verschilt van minimaal 2 tot maximaal 12 termijnen.

Betalingsregeling aanvragen

Je kan in Mijn NN Zorgverzekering gemakkelijk een betalingsregeling aanvragen. Vul het formulier in en verstuur je aanvraag. Binnen 3 werkdagen ontvang je een bevestiging.

Vraag een betalingsregeling aan

Betalen met automatische incasso

Betaal je je rekeningen met automatische incasso? Dan werkt het aanvragen van een betalingsregeling nét iets anders. We begrijpen dat dit verwarrend kan zijn. Kijk wat je kunt doen als je rekening automatisch is afgeschreven:

1. Storneer het bedrag

Storneer het afgeschreven bedrag online via jouw eigen bank. Is de betaling niet gelukt, omdat je onvoldoende saldo had? Ga dan direct naar stap 2.

2. Wacht op onze reactie

Je ontvangt een brief van ons over de niet betaalde rekening

3. Vraag een betalingsregeling aan

Je kunt nu in  Mijn NN Zorgverzekering  een betalingsregeling aanvragen

4. Verstuur je aanvraag

Vul het formulier in en verstuur je aanvraag. Binnen 3 werkdagen ontvang je een bevestiging van je aanvraag.

Afspraken bij een betalingsregeling

Een betalingsregeling kan soms net iets meer lucht geven. Wel moet je je aan de afspraken houden van de betalingsregeling. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de termijnen van je betalingsregeling, je premie én mogelijk nieuwe rekeningen altijd op tijd betaalt. Heb je al een betalingsregeling, maar lukt het betalen niet? Neem dan contact met op ons via  076 524 34 80.

Lukt het niet om online een betalingsregeling aan te vragen?

Soms kun je geen betalingsregeling aanvragen in Mijn NN Zorgverzekering, bijvoorbeeld als er al andere betalingsproblemen zijn of als je al een lopende betalingsregeling hebt. Wil je toch een betalingsregeling? Of wil je je huidige regeling aanpassen? Neem dan contact met ons op via  076 524 34 80. We helpen je graag verder om je situatie persoonlijk te bespreken.

Veelgestelde vragen over de betalingsregeling

Ik heb al een betalingsregeling en ik heb nog een hoge rekening ontvangen. Kan ik mijn huidige regeling aanpassen?

Je kunt online geen extra betalingsregeling toevoegen of je huidige regeling aanpassen. Wil je iets aanpassen of is je situatie gewijzigd? Neem dan altijd even contact met ons op via  076 524 34 80 voor verdere hulp.

Mijn situatie past niet in de opties die ik krijg in Mijn NN Zorgverzekering bij het aanvragen van een betalingsregeling. Wat kan ik doen?

In Mijn NN Zorgverzekering werken we met vaste termijnen en regels. Daarom kan het zo zijn dat je online niet een passende betalingsregeling kunt afsluiten. Heb je een ingewikkelde situatie die om een persoonlijke oplossing vraagt? Neem dan contact met ons op via 076 524 34 80.

Ik heb één termijn van mijn betalingsregeling niet betaald. Nu is mijn betalingsregeling gestopt. Wat kan ik doen?

Als je een termijn van je betalingsregeling, je premie of andere rekeningen naast je regeling niet hebt betaald, stopt helaas jouw regeling. Neem contact met ons op via 076 524 34 80 om te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb een vrijwillig eigen risico bovenop het verplicht eigen risico. Klopt het dat ik geen betalingsregeling kan afsluiten voor mijn eigen risico?

Dat klopt, je kunt alleen een betalingsregeling voor je eigen risico aanvragen als je niet voor een vrijwillig eigen risico hebt gekozen.

Hoe hoger het vrijwillig eigen risico, hoe minder premie je betaalt. Dit kan voordelig klinken, maar het vrijwillig eigen risico komt bovenop het verplicht eigen risico. Maak je dus zorgkosten die onder het eigen risico vallen? Dan betaal je ook meer eigen risico. Daarom is het verstandig om alleen voor een vrijwillig eigen risico te kiezen als je dit bedrag kunt missen.

Voor zorgkosten die onder het eigen risico vallen kun je dus alleen een betalingsregeling aanvragen bij een verplicht eigen risico. Dit geldt ook voor de regeling gespreid vooruitbetalen van het eigen risico.

Wat is het verschil tussen een betalingsregeling en het gespreid betalen van mijn eigen risico?
Je kunt een betalingsregeling aanvragen als je een rekening ontvangt en deze liever in delen wilt betalen. Dit gebeurt dus achteraf. 
 
Bij gespreid betalen van het eigen risico maak je een keuze vooraf. Dit kan bijvoorbeeld omdat je hoge zorgkosten verwacht in het komende jaar. Je vraagt het gespreid betalen van het eigen risico dus aan vóórdat je al een rekening hebt ontvangen. Zo betaal het eigen risico voor dat jaar vooruit in 10 gelijke termijnen. Heb je aan het einde van het jaar niet je (gehele) eigen risico gebruikt? Dan storten wij het (te veel betaalde) bedrag vóór 1 maart weer terug op je rekening.