View this information in English
Ga je op vakantie naar een ander Europees land? Met de gratis European Health Insurance Card (EHIC) ben je in Europa verzekerd van medisch noodzakelijke hulp. Alle informatie die een zorgverlener in het buitenland nodig heeft, staat op deze persoonsgebonden pas. Op de ene kant van de pas staan je persoonlijke gegevens. Daar staat ook tot wanneer de pas geldig is (5 jaar). Aan de andere kant staat de informatie van Nationale-Nederlanden met het telefoonnummer van de Nationale-Nederlanden Hulpdienst. Je kunt het nummer +31 20 594 80 70 ook bellen voor noodgevallen in landen buiten Europa.
Let op! Heb je juni 2018, bij de overgang van Delta Lloyd naar Nationale-Nederlanden, automatisch een EHIC ontvangen? Vraag dan zelf een nieuwe EHIC aan als je die nodig hebt. Heb je zelf ooit een EHIC aangevraagd, dan ontvang je na 5 jaar automatisch een nieuwe, als je nog bij ons verzekerd bent.
De EHIC is persoonsgebonden. De pas is vijf jaar geldig, maar alleen zolang je voor zorg bij Nationale-Nederlanden verzekerd bent. Je vraagt de EHIC gratis aan via Mijn NN Zorgverzekering.
In Nederland gebruik je gewoon je Nationale-Nederlanden Zorgpas. Dat is het verzekeringsbewijs dat je automatisch van ons ontvangt. Je Nationale-Nederlanden Zorgpas staat ook in de NN App. Zo heb je altijd je pas bij de hand.
De EHIC is speciaal voor medisch noodzakelijke zorg als je tijdelijk in het buitenland bent. De EHIC is 5 jaar geldig. Ben je tijdelijk in een ander land dat bij de EU hoort? Dan heb je in die periode recht op vergoeding van medische zorg, onder dezelfde voorwaarden als voor de verzekerden in dat land zelf.
Als je in het buitenland een beroep moet doen op medisch noodzakelijke zorg, dan checken de zorgverleners in het ziekenhuis altijd of je verzekerd bent. Met de EHIC laat je dat direct zien. Zo voorkom je dat je kosten moet voorschieten in landen die bij de EU horen. En je voorkomt dat er kosten gemaakt worden die wij niet vergoeden.
Reis je naar het buitenland omdat je daar een medische behandeling wilt krijgen? Dan gebruik je niet de EHIC pas. Bekijk de pagina over niet-spoedeisende zorg in het buitenland voor meer informatie. Daar lees je ook of je toestemming nodig hebt voor je behandeling.
Als je EHIC nog geldig is, maar je bent niet meer bij Nationale-Nederlanden verzekerd, dan kun je de pas niet meer gebruiken. Doe je dat wel, dan moet je zelf de kosten van de medische zorg betalen. Of je kunt die kosten declareren bij jouw nieuwe zorgverzekeraar. Vraag dus altijd bij je nieuwe zorgverzekeraar een nieuwe pas aan als je jouw zorgverzekering bij Nationale-Nederlanden beëindigt.
Je kunt de EHIC gebruiken in België, Bulgarije, Cyprus (het Griekse deel), Duitsland, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, het Verenigd Koninkrijk, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Liechtenstein, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noord-Macedonië, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Zweden en Zwitserland. Je kunt de zorgpas ook gebruiken in Australië.
De EHIC is ook geldig in eilanden/gebieden die buiten Europa liggen, maar behoren tot een EU-land. Dit zijn de Canarische eilanden, Ceuta, en Melilla (behorend bij Spanje), Frans Guyana, Guadeloupe, Martinique, Mayotte, Réunion, Saint-Barthélemy en St Martin (behorend bij Frankrijk), Madeira en de Azoren (behorend bij Portugal), en Gibraltar (Verenigd Koninkrijk).
Met sommige landen heeft Nederland aparte afspraken gemaakt. Je kunt een bewijs aanvragen waarmee je in het deze landen kunt aantonen dat je een zorgverzekering hebt afgesloten.
Heb je medische zorg nodig tijdens je verblijf in het buitenland of heb je geen EHIC? Download de Spoedzorg op reis app en stel je gezondheidsvraag snel en makkelijk via deze app. Je krijgt meteen advies van een Nederlandse verpleegkundige of arts. Heb je een EHIC nodig? Via de app krijg je automatisch een vervangend document. Dit document heeft dezelfde waarde als de EHIC, maar is alleen geldig tijdens je verblijf in het buitenland. Dat is het verblijf waarin je het vervangende document hebt aangevraagd.
Bel je liever of ben je met spoed opgenomen in een ziekenhuis? Of heb je een vraag over medische repatriëring? Bel dan met de Nationale-Nederlanden Hulpdienst via +31 20 594 80 70.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.