Hulp bij betalingen

Betalingsregeling aanvragen

De zorgverzekering is een verplichte verzekering. Je bent daarom ook verplicht de kosten en premie voor je zorgverzekering te betalen. Heb je moeite met de betaling van de premie of andere kosten van je zorgverzekering? Of wil je liever in termijnen betalen? Dan kun je betalingsregeling aanvragen. Je kunt zo grotere problemen voorkomen.

Ben je bij ons verzekerd, maar betaal je geen premie? Dan heeft dat wel nadelige gevolgen voor je. Hieronder vertellen we hoe dat zit.

Je ontvangt van ons een betalingsherinnering

Het is altijd mogelijk dat je een keer de premie vergeet te betalen of dat je onvoldoende geld op je bankrekening hebt. Daar hebben wij alle begrip voor. Ontvangen wij je betaling niet op tijd? Dan krijg je van ons een betalingsherinnering met een rekening. Je hebt dan nog veertien dagen de tijd om je premie te betalen.

Vervolgstappen als je geen premie betaalt

Lukt het je niet om op tijd de premie te betalen en maak je met ons geen afspraken hierover? Dan nemen wij de volgende stappen:

  • Wij verrekenen je schuld met bedragen waarop je recht hebt. Bijvoorbeeld: je betaalde zelf een rekening van een zorgverlener en declareerde deze bij ons. Als je recht hebt op een teruggave van de kosten, dan betalen wij met dit bedrag eerst je schuld bij ons af. Blijft er dan nog geld over? Dan maken wij dit naar je over.
  • Wij schakelen een deurwaarder in. De kosten van de deurwaarder zijn voor jou.
  • Wij beëindigen je aanvullende verzekering(en) en/of tandartsverzekering(en).
  • Na zes maanden melden wij je betalingsachterstand bij het CAK.

Wij beëindigen je aanvullende verzekering(en)

Krijg je een betalingsherinnering, maar betaal je niet? Dan beëindigen wij je aanvullende verzekering en/of tandartsverzekering. Je krijgt hierover bericht van ons. Je ontvangt daarna ook een nieuw polisblad. Betaal je het totale openstaande bedrag terug? Dan kun je ons vragen om je opnieuw aanvullend te verzekeren.

Wij melden je aan bij het CAK

Betaal je langer dan zes maanden geen premie? En hebben wij geen betalingsregeling met je afgesproken? Dan melden wij je betalingsachterstand bij het CAK. Vanaf dat moment nemen zij de premie-inning van ons over. Ook moet je een hogere premie betalen. Let op! Er verandert niets aan je schuld: die moet je nog steeds zelf bij ons aflossen.

Overstappen is niet mogelijk

Met een betalingsachterstand van je premie kun je niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Je moet eerst je schuld aan ons terugbetalen.

Hulp bij geldzorgen

Wat kun je zelf doen en waar kun je terecht bij geldzorgen?

  • Betaal je eigen risico gespreid vooruit. Betaal je je eigen risico van € 385 liever niet in één keer? Dan kun je ook in 10 delen betalen. Zo kom je niet voor een verrassing te staan. Vraag gespreid betalen voor 1 februari aan.
  • Vraag Zorgtoeslag aan. Zorgtoeslag is een bijdrage van de overheid voor het betalen van uw zorgpremie. Om dit te ontvangen, mag je niet teveel verdienen. Bekijk de voorwaarden. En vraag de toeslag aan.
  • Vraag om hulp. Steeds meer mensen zoeken hulp bij geldzorgen. Het is dan belangrijk om snel in actie te komen. Zo voorkom je dat de zorgen erger worden. Ben je op zoek naar welke hulp bij je past? Je kan gebruikmaken van de hulp van Geldfit. Hier kan je vrijblijvend en anoniem bekijken wat je kan doen. Wil je dit? Ga naar Geldfit.nl/nn en kijk wat je kan doen. Wil je liever bellen? Op de website van Geldfit zie je welk gratis telefoonnummer je kan bellen. Meer informatie vind je ook op Wijzer in geldzaken.