De zorgverzekering is een verplichte verzekering. Je bent daarom ook verplicht de kosten en premie voor je zorgverzekering te betalen. Heb je moeite met de betaling van de premie of andere kosten van je zorgverzekering? Of wil je liever in termijnen betalen? Dan kun je betalingsregeling aanvragen. Je kunt zo grotere problemen voorkomen.
Ben je bij ons verzekerd, maar betaal je geen premie? Dan heeft dat wel nadelige gevolgen voor je. Hieronder vertellen we hoe dat zit.
Het is altijd mogelijk dat je een keer de premie vergeet te betalen of dat je onvoldoende geld op je bankrekening hebt. Daar hebben wij alle begrip voor. Ontvangen wij je betaling niet op tijd? Dan krijg je van ons een betalingsherinnering met een rekening. Je hebt dan nog veertien dagen de tijd om je premie te betalen.
Lukt het je niet om op tijd de premie te betalen en maak je met ons geen afspraken hierover? Dan nemen wij de volgende stappen:
Krijg je een betalingsherinnering, maar betaal je niet? Dan beëindigen wij je aanvullende verzekering en/of tandartsverzekering. Je krijgt hierover bericht van ons. Je ontvangt daarna ook een nieuw polisblad. Betaal je het totale openstaande bedrag terug? Dan kun je ons vragen om je opnieuw aanvullend te verzekeren.
Betaal je langer dan zes maanden geen premie? En hebben wij geen betalingsregeling met je afgesproken? Dan melden wij je betalingsachterstand bij het CAK. Vanaf dat moment nemen zij de premie-inning van ons over. Ook moet je een hogere premie betalen. Let op! Er verandert niets aan je schuld: die moet je nog steeds zelf bij ons aflossen.
Met een betalingsachterstand van je premie kun je niet overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Je moet eerst je schuld aan ons terugbetalen.
Wat kun je zelf doen en waar kun je terecht bij geldzorgen?
We kunnen je op verschillende manieren helpen.