Declareren: rekeningen betalen uit je depot

  • Snel geregeld in mijn.nn of de NN App
  • Volg online de status van de betaling

Download de NN App

Wil je een rekening betalen uit je bouwdepot of duurzaamheidsdepot? Dan is het natuurlijk belangrijk dat dit snel en soepel verloopt. Om je betalingen vlot af te handelen, moet je weten welke kosten je kunt declareren en welke niet. Daarnaast is het belangrijk dat je factuur of kassabon de juiste gegevens bevat. Neem daarom even de tijd om onze declaratieregels goed door te lezen.

Zo voorkom je vertraging bij de uitbetaling en zorgen we samen voor een zorgeloze ervaring!

1. Wat kun je declareren?

Wat je kunt declareren is verschillend per type depot. In de regel kun je alleen kosten declareren voor verbetering of verduurzaming van je woning. Ze verhogen de waarde van je huis en zitten vast aan je huis. Ze zijn hierdoor niet verplaatsbaar.
Zorg ervoor dat je de specifieke regels voor jouw depot kent. Dan kun je de juiste kosten indienen.

2. Declaratie indienen

Je kunt je declaratie indienen via de NN App.

Heb je een Energiebespaarbudget (EBB) of Energiebesparende voorziening (EBV)? Dan kun je alléén de NN App gebruiken om je declaratie in te dienen.
Heb je een nieuwbouw of verbouwdepot? Dan kun je er ook voor kiezen om je declaratie via mijn.nn in te dienen.

Download of activeer de NN App

3. Declareren met een factuur of kassabon

Bij iedere declaratie vragen we je om een factuur of kassabon te uploaden.

Een offerte, opdrachtbevestiging of koopovereenkomst accepteren we niet. Heb je alleen een offerte, opdrachtbevestiging of koopovereenkomst ontvangen? Vraag je leverancier dan om een officiële factuur of kassabon.

  • Factuurdatum: De datum op de factuur of kassabon mag bij declaratie niet ouder zijn dan 6 maanden.
  • Aankopen die je niet kunt declareren: Streep items die je niet kunt declareren, zoals aankopen zonder kwaliteitsverbetering door. Trek ze af van het totaalbedrag op je factuur of kassabon.
  • Verwerkingstijd: Het verwerken van je declaratie duurt maximaal 3 werkdagen. Na goedkeuring wordt het bedrag direct uitbetaald.

Je kunt een factuur of kassabon op twee manieren uit je bouwdepot betalen

1. Je betaalt het bedrag eerst zelf. Heb je zelf een bedrag betaald voor een aankoop? Upload dan de factuur of kassabon die laat zien dat je de betaling hebt gedaan. We maken het geld over op de bankrekening waarmee je je hypotheeklasten betaalt.

2. Je stuurt de factuur of bon op. Wil je een factuur laten betalen vanuit je bouwdepot? Upload dan de factuur waarop staat welke producten of diensten je wilt laten betalen. We betalen dan direct aan de leverancier. De betaling gaat naar de Nederlandse IBAN van de leverancier.

Aanbetalen vanuit je bouwdepot: Het is mogelijk om een aanbetaling te doen uit je bouwdepot. Hiervoor stuur je de factuur in waar op staat hoeveel je moet aanbetalen. We betalen dit bedrag uit het bouwdepot aan de leverancier.

Bij de aankoop van keukens en badkamers leveren ze meestal eerst de goederen. Een dag later installeren zij deze. Het bedrijf wil dan graag al een bedrag ontvangen voor de geleverde goederen. Dien de factuur bij ons in. Dan betalen we het bedrag vanuit het bouwdepot aan de leverancier..

Het bedrag dat na de installatie nog openstaat, wordt niet beschouwd als een aanbetaling. Dien de factuur voor dit bedrag op tijd in. Dan betalen we het vanuit het bouwdepot aan de leverancier.

Je kunt een Energiebespaarbudget (EBB) en Energiebesparende voorzieningen (EBV) niet direct aan een leverancier betalen. We maken het geld over op de bankrekening waarmee je je hypotheekrente betaalt. Vervolgens maak je het bedrag over naar de leverancier.

4. Wat moet er op een factuur of kassabon staan?

Bekijk je factuur of kassabon goed voordat je deze uploadt. Zorg ervoor dat de volgende gegevens erop vermeld staan:

Factuur

    • Naam en adres van de verkoper
    • KVK-nummer van de verkoper
    • Btw-nummer van de verkoper
    • IBAN van de verkoper
    • Naam en adres van de koper
    • Factuurnummer
    • Factuurdatum
    • Beschrijving van geleverde producten of diensten
    • Totaalbedrag
    • Het Btw- tarief en btw-bedrag

Afbeelding van een factuur met de volgende informatie: naam en adres van de verkoper, KVK-nummer van de verkoper, btw-nummer van de verkoper, IBAN van de verkoper, naam en adres van de koper, factuurnummer, factuurdatum

Kassabon

  • Naam en adres van de verkoper
  • Datum van de aankoop
  • Beschrijving van de gekochte producten
  • Totaalbedrag
  • Het btw-tarief en het btw- bedrag
  • Betaalwijze

Afbeelding van een kassabon

5. Hoe upload je een factuur of kassabon?

Volg deze stappen in mijn.nn of de NN App en upload je factuur of kassabon.

1. Maak een foto: Zorg voor een duidelijke afbeelding zonder schaduwen of reflecties.

2. Upload een bestand: Heb je een digitale versie? Zorg ervoor dat het bestand in een gangbaar formaat (zoals JPG, PNG of pdf) is.

3. Controleer de leesbaarheid: Controleer of de tekst goed leesbaar is voordat je de upload bevestigt.

Een kassabon waaropalle gegevens leesbaar zijn

Zo wel

  • Alle informatie is zichtbaar
  • De afbeelding is scherp

afbeelding van een factuur die scheef gefotografeerd is waardoor deze niet helemaal te lezen is

Zo niet

  • Niet alle informatie is zichtbaar

afbeelding van een onscherpe kassabon

Zo niet

  • De afbeelding is niet scherp

een afbeelding waarop meerdere facturen over elkaar heen liggen waardoor deze niet leesbaar zijn

Zo niet

  • Meer dan een document op de foto
  • Niet alle informatie is zichtbaar

6. Wat gebeurt er met je maandlasten?

Als je kosten declareert, kunnen je maandelijkse lasten stijgen. Dit komt doordat de rentevergoeding op het resterende bedrag in je depot wordt berekend. Als het bedrag in je depot daalt, daalt ook de rentevergoeding. Dit leidt tot hogere maandelijkse lasten.

Je vindt deze berekeningen onder ‘Betalingsoverzicht’ in mijn.nn.






Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

lay9f55c0a0511e4a53881e5ab89362af75