"Ik wil niet alleen maar voor mijn eigen gewin gaan"

Willemijn van Hussen van sonic branding onderneming TAMBR in DE GROTE DRIE

In deze serie vragen we ondernemers naar drie belangrijke leermomenten tijdens hun ondernemerschap en welke waardevolle lessen ze daaruit trokken. Deze keer: Willemijn van Hussen, founder en commercieel directeur van TAMBR, dat met sonic branding bedrijven een muzikale huisstijl geeft.

Voor veel ondernemers is hun bedrijf een logische optelsom van wie ze zijn. En dat geldt zeker ook voor Willemijn van Hussen. Zij is haar hele werkende leven al bezig met het bedrijfsleven en muziek. “Ik heb een achtergrond als pianist”, vertelt ze. “Ik heb zelfs een aantal jaar conservatorium gedaan. Maar ik koos uiteindelijk toch voor een studie economie, met marketing als specialisatie. Voordat ik TAMBR startte had ik een artiestenbureau dat creatief talent inzette voor het bedrijfsleven. Ik ken de wereld van de componisten en muzikanten dus net zo goed als de wereld van de grote corporates.”

En precies tussen die twee werelden ontdekte Willemijn de heilige graal voor ondernemers: het gat in de markt. “Bedrijven communiceren steeds vaker via video’s, podcasts of campagnes op sociale media. Daar is muziek voor nodig. En ik zag dat dat een stuk beter geregeld kon worden. Voor de bedrijven, maar zeker ook voor de componisten zelf: de regelgeving voor muziekrechten is complex en totaal niet transparant.”

Zo werd het idee voor TAMBR geboren: een bedrijf dat andere bedrijven een complete audio-identiteit geeft. Een vaste soundtrack, die consequent wordt doorgevoerd. Willemijn: “We maken persoonlijke audiobibliotheken die je kunt gebruiken voor werkelijk alles: van de wachtmuziek tot het geluid dat de betaalterminals in de winkel maken. Zodat je een merk of bedrijf voortaan niet alleen herkent aan hun logo, maar ook aan hun geluid.”

En dat is natuurlijk maatwerk. TAMBR duikt dan ook eerst diep in het bedrijf zelf. Wat is de identiteit? Wat zijn de merkwaarden? “En vervolgens gebruiken we een algoritme. Is een merk bijvoorbeeld rebels maar toch warm, dan voeren we dat in. Dit algoritme kan snel bepalen welke muzikale kenmerken voor bepaalde associaties zorgen. Zo kunnen we componisten gedetailleerd briefen wat betreft tempo, instrumenten, genre, enzovoort. Dat is voor componisten ook fijn: hun creativiteit bloeit bij het stellen van de juiste kaders. En dan zitten we een aantal weken later met z’n allen aan tafel, als de componist voor de eerste keer zijn demo’s presenteert. Er komt altijd wel iets voorbij dat iedereen aan tafel in één keer laat glunderen. Zo van: yes, dit is het! Zó klinken wij. Dat zijn prachtige momenten.”

Maar de weg naar succes kent natuurlijk ook momenten die wat minder prachtig zijn. Wat zijn de lessen die Willemijn hebben gevormd tot de ondernemer die ze vandaag de dag is?

1. ‘Doe iets waarbij je ook iets kunt toevoegen voor anderen.’

“Dat is voor mij een belangrijke drijfveer. Ik wil niet alleen maar voor mijn eigen gewin gaan, dat voelt niet goed. Ik zie dat er maar weinig muzikanten zijn die verstand hebben van commercie. Maar dat er andersom weinig commerciële mensen zijn die verstand hebben van muziek. Ik wil ze helpen hun kansen te zien. Het was echt pionieren. Mijn compagnon en ik hebben twee jaar lang moeten prediken. De lockdowns kwamen er ook nog tussendoor. We gaven de ene masterclass na de andere, werkten samen met universiteiten en ontwikkelden ondertussen onze methode door. We hebben echt een markt moeten creëren. Dat vergt een enorm lange adem. Maar daar zijn we goed in geslaagd. We kunnen elke dag zowel klanten als componisten blij maken. Ik kan wel zeggen dat mijn werkdagen gevuld zijn met positiviteit. En daarbij worden we nu als leader gezien in deze branche: daar ben ik heel trots op.”

Dit zijn de drie lessen van Marieke Aantjes van Ynnovate. "Je krijgt niet iedereen mee, en dat is oké."

2. ‘Tegenslag? Omdenken!’

“In het begin hadden we een aantal klanten in de horeca en reisbranche. Maar toen brak de coronacrisis uit en trokken ze hun opdrachten in. Onze vliegende start was in één klap weg. Dan baal je eerst stevig natuurlijk. Totdat ik onder de douche stond en ik dacht: wat kan ik nou wél? Toen zijn we creatief gaan nadenken. En hebben we voor de stad Rotterdam samen met artiesten het geluid van Rotterdam gemaakt. Met een hele gave video erbij, die redelijk viral is gegaan. We hebben er niets aan verdiend, maar het leverde wel de nodige naamsbekendheid op. Omdenken is voor mij inherent aan ondernemen.”

3. ‘Zorg voor een duidelijke taakverdeling, en hou je daaraan.’

“Twee kapiteins op een schip, dat werkt niet. Als je samen onderneemt, zorg er dan voor dat je de taken duidelijk verdeelt, en daar goede afspraken over maakt. Bij ons kostte dat in het begin wel wat worsteling. Ik was lang gewend alleen te werken, dus ik moest weer leren dingen uit handen te geven. In het begin waren we bijvoorbeeld allebei achter klanten aan het aanjagen. En werd het heel onoverzichtelijk. Nu doet mijn compagnon het onderzoek naar de kernwaarden van het bedrijf. En ik doe meer de marketing en het contact met klanten. Consistentie is zo belangrijk. Daar pleiten we niet voor niets voor. Dat is soms lastig. Ook wij hebben in het begin weleens gedacht: moeten we ons misschien richten op alleen maar campagnemuziek? Of podcasts gaan produceren? Daar is al een markt voor. Maar dat schoven we al snel van tafel: nee, stick to the plan. Hier geloven we in, dus hier gaan we voor. En dat is het enige juiste plan gebleken.”

Naam bedrijf: TAMBR
Begonnen in: 2018
Aantal medewerkers: 4
Grote doorbraak: Het moment dat we gevraagd werden op allerlei congressen om ons verhaal te doen. We werden ineens gevraagd om onze kennis, als koploper in de branche.
Werkt hoeveel uur per week: Tussen de 40 en 50 uur. Mensen die zeggen dat ze 80 uur werken geloof ik eerlijk gezegd nooit.
Voorbeelden: Coolblue vind ik een heel mooi Rotterdams bedrijf. Hun branding is super, altijd met een glimlach. Pieter Zwart is op een heel persoonlijke manier betrokken in het bedrijf, prachtig om te zien.