De veranderende behoeftes van de markt vragen om innovatieve oplossingen. Innovatie is teamwork: nieuwe ideeën komen vanuit de hele organisatie. Met deze 6 manieren stimuleer je innovatie bij je werknemers.
Iedereen uit je organisatie kan bijdragen aan innovatie. Dus niet alleen de afdeling Research en Development. Betrek medewerkers bij de ontwikkeling van nieuw producten. Werknemers weten als geen ander hoe een product of dienst in elkaar zit. Zij volgen de laatste trends en nieuwe ontwikkelingen op de voet. En weten wat klanten of gebruikers juist wel en niet fijn vinden.
Werk bijvoorbeeld in multidisciplinaire teams, projectteams of zelfsturende teams. Denk aan mensen met verschillende achtergronden, perspectieven en expertises. Zo kunnen mensen van elkaar leren zonder steeds in dezelfde valkuilen te stappen. En kunnen ze vervolgens samen nieuwe diensten, producten of betere werkwijzen bedenken.
Probeer je klanten bij het innovatieproces te betrekken door samen te brainstormen. Zij kijken met een frisse blik ‘van buiten’ naar je ideeën. Misschien komen ze met een nieuwe insteek of grensverleggend idee. Hetzelfde geldt voor kennisinstellingen of bedrijven met verdiepende kennis over je innovatiethema. Die kunnen jouw innovatieplannen een flinke impuls geven. Zonde om deze kansen voor vernieuwing te laten liggen.
Agile betekent ‘wendbaar’ of ‘flexibel’. Het is een manier van denken, werken en organiseren. Het idee erachter is dat organisaties makkelijk kunnen inspelen op veranderingen in je bedrijf. Denk aan klantwensen die telkens veranderen. Of aan de opkomst van nieuwe technologieën, zoals virtual reality. Je bent flexibel en kunt je snel aanpassen. Je werkt met verschillende disciplines samen aan een product of dienst.
Wil je een innovatiecultuur creëren waarbij iedereen openstaat voor verandering? Geef je werknemers steun en vertrouwen om hun ideeën te delen en ermee aan de slag te gaan. Dit blijkt onder andere uit onderzoeken van TNO en Accenture naar innovatieculturen.
Sta open voor hun plannen en feedback, en straf fouten niet af. Fouten maken hoort ook bij innoveren. Geef ze de tijd en ruimte om samen over een innovatief nieuw product of nieuwe dienst te brainstormen. Laat werknemers weten en voelen dat hun kennis en vaardigheden ertoe doen. Maak gebruik van de verschillende talenten van je werknemers.
Naast ruimte en vertrouwen is het verstandig je werknemers kaders te geven. Wees duidelijk over je organisatie- en innovatiedoelen. In zijn rol als innovatiemanager benadrukte Jurgen Wildvank dat er een strategische noodzaak moet zijn als je wilt innoveren. Denk aan een businessmodel dat onder druk staat door toenemende concurrentie. Of aan een trend waarop je wilt inspelen zoals kunstmatige intelligentie (AI).
Zoek voorbeelden van innovatie die bij je onderneming passen. Zo geef je je werknemers richting en sturing. Ook geven kaders houvast: ze helpen je controleren of je goed bezig bent. Zijn er geen ontwikkelingen waar je op in wilt spelen? Vraag je werknemers mee te denken over je bedrijfsvoering. Of schakel hun hulp in bij het maken van een langetermijnvisie voor je bedrijf.
Een doel geeft richting aan innovatie-activiteiten. Daarom is het goed om dit vooraf helder te hebben. Je kunt je met innovatie bijvoorbeeld richten op:
• Producten of diensten verbeteren
• Een marktaandeel beschermen of vergroten
• Nieuwe markten creëren
• Efficiëntie verhogen
In plaats van redeneren vanuit het doel, kun je ook het type innovatie als uitganspunt nemen. Zoals procesinnovatie, productinnovatie, sociale innovatie, disruptieve innovatie, incrementele innovatie of technologische innovatie.
Autonomie is een belangrijk onderdeel van een innovatieve bedrijfscultuur. Dat blijkt onder meer uit een onderzoek van London Business School en Microsoft onder 9.000 leidinggevenden en werknemers. In de meer innovatieve bedrijven kan 73% van de werknemers zelf kiezen hoe ze hun werk aanpakken. In de minder innovatieve bedrijven is dat maar 45%.
Stimuleer autonomie. Zo geef je werknemers de ruimte om te experimenteren en nieuwe werkwijzen te ontwikkelen. Laat je werknemers bijvoorbeeld zelf beslissingen nemen zonder goedkeuring van een manager. Of geef ze de ruimte om zelf te bepalen waar, wanneer en hoe ze werken. Een vernieuwend idee kan ook ontstaan als er budget is om over verbetering na te denken. Stel geld beschikbaar dat medewerkers vrij mogen besteden.
Autonomie kun je dus stimuleren met tijd. ruimte, technologie en tools. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken om online en op afstand te werken. Daar kun je als leidinggevende een waardevolle bijdrage aan leveren. Plan bijvoorbeeld een vast moment in waarop je werknemers de tijd hebben om te experimenteren of brainstormen.
Sommige mensen volgen nieuwe ontwikkelingen via boeken, podcasts of blogs. Het kan contraproductief voelen om hier tijd voor vrij te maken in een werkweek. Maar laat dit oude idee niet in de weg staan van een innovatief idee. Goede en nieuwe ideeën ontstaan ook vaak spontaan: tijdens een wandeling in de pauze, borrel of informeel uitje. Maak hier dus ook ruimte voor in het proces.
Goede en nieuwe ideeën ontstaan vaak spontaan. Maak dus ruimte voor ontspanning.
Roep een innovatie-ideeënplatform in het leven of organiseer innovatie-challenges waarbij je mensen om hun input vraagt. Zo gebruikt kennisinstituut Deltares een sociaal intranet als ideeënplatform voor innovatie. Daar kunnen werknemers plannen en concepten delen en op elkaars inbreng reageren.
Ook worden er challenges georganiseerd waarbij collega’s gevraagd worden naar hun ideeën over een onderwerp. Het platform stimuleert de samenwerking tussen afdelingen en vestigingen. Bovendien kunnen werknemers hier communiceren over de haalbaarheid en potentie van een vernieuwend idee.
Organiseer een innovatiehackaton of een inspiratiemiddag waar werknemers hun kennis en tips over nieuwe technologieën delen. Of maak dit onderdeel van een teamuitje. Zo kunnen werknemers elkaar enthousiasmeren over nieuwe mogelijkheden.
Een ondernemende, innovatieve en lerende houding bij je werknemers kun je deels stimuleren. Bijvoorbeeld door bij te dragen aan hun persoonlijke groei en ontwikkeling. Denk daarom eens na over het aanbieden van een opleidingsbudget.
Organiseer trainingen om de vaardigheden van werknemers op peil te houden. Of laat ze eens inspiratie opdoen buiten je organisatie. Bijvoorbeeld via cursussen, stages of externe projecten. Dit kan tot verfrissende inzichten leiden. Bovendien werk je zo ook aan goed werkgeverschap.
Ook kun je nieuw mensen werven die passen bij jouw innovatiedoelen. Of die juist de vaardigheden hebben om innovatie op de kaart te zetten binnen jouw organisatie.
Wil je ook in het geval van verzuim voldoende tijd overhouden voor innovatie op de werkvloer? Ontdek wat onze verzuimverzekering allemaal voor jou kan doen. Zodat jij verder kunt met je bedrijf, nu en in de toekomst.