Ga direct naar inhoud

Het betalen van je premie

Hieronder vind je alles over het betalen van je premie. En wat we doen om betalen zo makkelijk mogelijk voor je te maken. Wil je weten of je nog premie moet betalen? Neem dan contact met ons op via 070 513 09 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar schadeincasso@nn.nl onder vermelding van je polisnummer. Wij beantwoorden je vragen graag.

Betaal je de premie aan je adviseur? En wil je meer informatie over het betalen van je premie? Neem dan contact op met je adviseur.

Inkomensverzekeringen


Je betalingen

Van betaaltermijnen tot betalen via automatische incasso. Lees meer over je betaalmogelijkheden.

Uit welke betaaltermijnen kan ik kiezen?

Je kiest zelf of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Dit doe je bij het afsluiten van je schadeverzekering. Met een jaarlijkse betaling bespaar je op de totale premie. Wil je je betaaltermijn wijzigen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Je eerste betaling

Wanneer je de eerste premie betaalt, is afhankelijk van de dag waarop de verzekering ingaat. Ligt de ingangsdatum in het verleden? Dan wordt de eerste premie direct in rekening gebracht.

Vervolg premiebetalingen

Iedere eerste dag van de maand van de gekozen betaaltermijn.

Waar kan ik mijn betalingen bekijken?

In Mijn NN Zakelijk onder ‘nota’s’ vind je een overzicht van jouw betalingen aan Nationale-Nederlanden.

Hoe kan ik de premie betalen?

Als je een nieuwe verzekering afsluit, kies je tussen automatische incasso of zelf betalen. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Ons rekeningnummer is NL48 INGB 0006 8089 44.

Bankverklaring

Vereist je financiële administratie dat wij bevestigen dat wij eigenaar zijn van het rekeningnummer? Dan hebben wij hiervoor een door de ING-bank getekende bankverklaring. Deze kun je bij ons opvragen via schadeincasso@nn.nl.

Het premiebedrag dat is afgeschreven klopt niet. Wat moet ik nu doen?

Klopt het premiebedrag volgens jou niet? Neem dan contact met je verzekeringsadviseur om na te vragen hoe de premie is opgebouwd.

Kan ik zelf bepalen wanneer de premie voor mijn inkomensverzekering(en) wordt geïncasseerd?

Nee, dit kan niet. Wij incasseren altijd op of rond de premievervaldatum. De premievervaldatum is altijd de eerste van de maand.

Ik heb de premie voor mijn inkomensverzekering betaald. Hoe weet ik of jullie het bedrag hebben ontvangen?

Controleer eerst je bankgegevens.

Is het premiebedrag voor je inkomensverzekering afgeschreven en heb je de betaalgegevens goed ingevuld? Dan mag je er vanuit gaan dat wij de betaling hebben ontvangen. We hebben één werkdag nodig om je betaling te verwerken.

Je kunt ook op Mijn NN Zakelijk bij ‘nota’s’ kijken of je premie betaald is.

Ik wil gaan betalen via automatische incasso

Betaal je nu via een factuur en wil je dit omzetten naar automatische incasso? Stuur ons dan een e-mail via schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op en het rekeningnummer waar wij van mogen afschrijven.

Je rekeningnummer wijzigen?

Wil je dat we je premie van een ander rekeningnummer incasseren? Stuur ons dan een e-mail via schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op en het rekeningnummer waar wij van mogen afschrijven. Wijzig je je rekeningnummer vlak voordat we de premie incasseren? Dan incasseren we de premie mogelijk nog eenmalig van het oude rekeningnummer.

Zelf je premie overmaken na een betalingsherinnering

Het kan gebeuren dat de automatische incasso een keer mislukt. Bijvoorbeeld omdat je saldo te laag is. Of omdat we niet het juiste rekeningnummer hebben. We sturen je dan een betalingsherinnering. Je kunt dan zelf je premie overmaken. Je kunt hiervoor gebruik maken van de iDEAL-link of QR-code in de betalingsherinnering. Of maak handmatig het bedrag over op NL48 INGB 0006 8089 44. Vermeld daarbij het betalingskenmerk of je polisnummer.

Kan ik mijn betaaltermijn wijzigen?

Ja, je kunt je betaaltermijn wijzigen. Je kunt kiezen tussen maand- kwartaal- halfjaar- en jaarbetaling. Om je betaaltermijn te wijzigen neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Zij regelen dit voor je.

Heb ik nog betalingen openstaan?

Wil je weten of er nog betalingen open staan? Kijk dan op Mijn NN Zakelijk bij ‘nota’s’ wat de status is van de premiebetaling.

Ik ben te laat met betalen, wat nu?

Het kan gebeuren dat je een keer te laat bent met betalen. Het is belangrijk om je premie alsnog zo snel mogelijk aan ons te betalen. Zo voorkom je dat je (tijdelijk) niet meer verzekerd bent.

Ben je te laat met het betalen van je premie? Bekijk hieronder de stappen die we dan nemen. Onderstaand proces geldt voor alle inkomensverzekeringen. Met uitzondering van verzekeringen die onder de pensioenwet vallen:

  • WIA Excedent
  • WGA Hiaat Aanvullingszekerheid

1. Stornobrief (alleen bij automatische incasso)

Lukt het ons niet de premie van je rekening af te schrijven? Dan ontvang je een stornobrief. Hierin vragen we je de premie alsnog te betalen. Je kunt hiervoor gebruik maken van de iDEAL-link of QR-code in de stornobrief. Je kunt ook handmatig het bedrag overmaken op NL48 INGB 0006 8089 44. Vermeld daarbij het betalingskenmerk of je polisnummer. Wil je dat we voortaan van een ander rekeningnummer je premie incasseren? Stuur dan een e-mail naar schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op met het juiste rekeningnummer.

2. Herinnering

Heb je na de stornobrief de premie niet overgemaakt? Of ben je vergeten de factuur te betalen? Dan sturen we na 14 dagen een eerste herinnering. In deze brief geven wij een datum op waarvoor de betaling gedaan moet zijn.

Belangrijk: Als de betaling uitblijft, dan ben je vanaf de genoemde datum niet meer verzekerd. Na die datum brengen wij ook € 40,- incassokosten in rekening.

3. Eerste aanmaning: je bent (tijdelijk) niet meer verzekerd

Heb je je premie na de herinnering niet binnen de gestelde termijn overgemaakt? Dan ben je niet meer verzekerd. Dit betekent onder andere dat we schade niet meer vergoeden.

4. Tweede aanmaning: je bent (tijdelijk) niet meer verzekerd

Heb je je premie na de eerste aanmaning niet binnen de gestelde termijn overgemaakt? Dan ontvang je een tweede aanmaning. Hierin wijzen wij je op de consequenties als de betaling wederom uitblijft:

  • Wij kunnen een incassobureau inschakelen.
  • Wij kunnen de verzekering stopzetten.

5. Je verzekering wordt beëindigd

Heb je na de tweede aanmaning nog steeds je premie niet betaald? Dan stoppen wij de verzekering. Ook registreren wij je gegevens en de reden dat je verzekering is beëindigd. Dit gebeurt bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars gebruiken deze gegevens bij het beoordelen van nieuwe verzekeringsaanvragen. Dit kan nadelige gevolgen voor je hebben als je een nieuwe verzekering wilt afsluiten.

Belangrijk: Je bent weer verzekerd de dag nadat we alle openstaande premies ontvangen, inclusief kosten. Betaal dus zo snel mogelijk. Je dekking gaat niet met terugwerkende kracht in.


Heb je vragen over betalingen van verzekeringen die onder de Pensioenwet vallen?

WIA Excedent en WGA Hiaat Aanvullingszekerheid

Neem dan contact op met ons via 070 513 09 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar schadeincasso@nn.nl onder vermelding van je polisnummer. Wij beantwoorden je vragen graag.

Ik kan mijn premie niet betalen, wat nu?

Wat kun je zelf doen?

  • Laat een rekening in ieder geval nooit liggen
  • Heb je het financieel moeilijk en wil je weten hoe je bedrijf ervoor staat? Doe dan de test op Geldfit.nl. Ontvang persoonlijk advies met tips waar je direct mee aan de slag kan.

    Doe de Geldfit test

  • Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Wat kunnen wij voor je doen?

We kijken graag samen met jou hoe we je financiële zorgen kunnen verlichten. Je kunt contact met ons opnemen via 070 513 09 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar schadeincasso@nn.nl onder vermelding van je polisnummer. Wij beantwoorden je vragen graag.

Zakelijke schadeverzekeringen


Je betalingen

Van betaaltermijnen tot betalen via automatische incasso. Lees meer over je betaalmogelijkheden.

Uit welke betaaltermijnen kan ik kiezen?

Je kiest zelf of je de premie per maand, kwartaal, halfjaar of per jaar betaalt. Dit doe je bij het afsluiten van je schadeverzekering. Wil je je betaaltermijn wijzigen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Je eerste betaling

Wanneer je de eerste premie betaalt, is afhankelijk van de dag waarop de verzekering ingaat. Ligt de ingangsdatum in het verleden? Dan wordt de eerste premie direct in rekening gebracht.

Vervolg premiebetalingen

Op dezelfde dag van de ingangsdatum van de verzekering. Is de ingangsdatum bijvoorbeeld 15 januari en betaal je per kwartaal? Dan betaal je de vervolgpremie op 15 april, 15 juli en 15 oktober.

Wil je de premievervaldatum aan laten passen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Waar kan ik mijn betalingen bekijken?

Voor nu is het niet mogelijk om de betalingen online te bekijken. Heb je hier wel vragen over? Neem dan contact met ons op via 070 513 09 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar schadeincasso@nn.nl onder vermelding van je polisnummer. Wij beantwoorden je vragen graag.

Hoe kan ik de premie betalen?

Als je een nieuwe verzekering afsluit, kies je tussen automatische incasso of zelf betalen. Bij maandbetaling is automatische incasso verplicht.

Ons rekeningnummer is NL67 INGB 0000 0200 57.

Bankverklaring

Vereist je financiële administratie dat wij bevestigen dat wij eigenaar zijn van het rekeningnummer? Dan hebben wij hiervoor een door de ING-bank getekende bankverklaring. Deze kun je bij ons opvragen via schadeincasso@nn.nl.

Het premiebedrag dat is afgeschreven klopt niet. Wat moet ik nu doen?

Klopt het premiebedrag volgens jou niet? Neem dan contact met je verzekeringsadviseur om na te vragen hoe de premie is opgebouwd.

Kan ik zelf bepalen wanneer de premie voor mijn schadeverzekering(en) wordt geïncasseerd?

Ja, dit kan. Wij incasseren de premie op of rond de premievervaldatum. Wil je de incassodatum aan laten passen? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.

Ik heb de premie voor mijn schadeverzekering betaald. Hoe weet ik of jullie het bedrag hebben ontvangen?

Controleer eerst je bankgegevens.

Is het premiebedrag voor je schadeverzekering afgeschreven en heb je de betaalgegevens goed ingevuld? Dan mag je er vanuit gaan dat wij de betaling hebben ontvangen. We hebben één werkdag nodig om je betaling te verwerken.

Ik wil gaan betalen via automatische incasso

Betaal je nu via een factuur en wil je dit omzetten naar automatische incasso? Stuur ons dan een e-mail via schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op en het rekeningnummer waar wij van mogen afschrijven.

Je rekeningnummer wijzigen?

Wil je dat we je premie van een ander rekeningnummer incasseren? Stuur ons dan een e-mail via schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op en het rekeningnummer waar wij van mogen afschrijven. Wijzig je je rekeningnummer vlak voordat we de premie incasseren? Dan incasseren we de premie mogelijk nog eenmalig van het oude rekeningnummer.

Zelf je premie overmaken na een betalingsherinnering

Het kan gebeuren dat de automatische incasso een keer mislukt. Bijvoorbeeld omdat je saldo te laag is. Of omdat we niet het juiste rekeningnummer hebben. We sturen je dan een betalingsherinnering. Je kunt dan zelf je premie overmaken. Je kunt hiervoor gebruik maken van de iDEAL-link of QR-code in de betalingsherinnering. Of maak handmatig het bedrag over op NL67 INGB 0000 0200 57. Vermeld daarbij het betalingskenmerk of je polisnummer.

Kan ik mijn betaaltermijn wijzigen?

Ja, je kunt je betaaltermijn wijzigen. Je kunt kiezen tussen maand- kwartaal- halfjaar- en jaarbetaling. Om je betaaltermijn te wijzigen neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Zij regelen dit voor je.

Heb ik nog betalingen openstaan?

Wil je weten of je nog betalingen open hebt staan? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Zij beantwoorden je vragen graag.

Ik ben te laat met betalen, wat nu?

Het kan gebeuren dat je een keer te laat bent met betalen. Het is belangrijk om je premie alsnog zo snel mogelijk aan ons te betalen. Zo voorkom je dat je (tijdelijk) niet meer verzekerd bent.

Ben je te laat met het betalen van je premie? Bekijk hieronder de stappen die we dan nemen. Onderstaand proces geldt voor alle zakelijke schadeverzekeringen.

1. Stornobrief (alleen bij automatische incasso)

Lukt het ons niet de premie van je rekening af te schrijven? Dan ontvang je een stornobrief. Hierin vragen we je de premie alsnog te betalen. Je kunt hiervoor gebruik maken van de iDEAL-link of QR-code in de stornobrief. Je kunt ook handmatig het bedrag overmaken op NL67 INGB 0000 0200 57. Vermeld daarbij het betalingskenmerk of je polisnummer. Wil je dat we voortaan van een ander rekeningnummer je premie incasseren? Stuur dan een e-mail naar schadeincasso@nn.nl. Geef je polisnummer op met het juiste rekeningnummer.

2. Herinnering

Heb je na de stornobrief de premie niet overgemaakt? Of ben je vergeten de factuur te betalen? Dan sturen we na 14 dagen een eerste herinnering. In deze brief geven wij een datum op waarvoor de betaling gedaan moet zijn.

Belangrijk: Als de betaling uitblijft, dan ben je vanaf de genoemde datum niet meer verzekerd. Na die datum brengen wij ook € 40,- incassokosten in rekening.

3. Eerste aanmaning: je bent (tijdelijk) niet meer verzekerd

Heb je je premie na de herinnering niet binnen de gestelde termijn overgemaakt? Dan ben je niet meer verzekerd. Dit betekent onder andere dat we schade niet meer vergoeden. Ook de kosten voor schade die je bij anderen veroorzaakt moet je zelf betalen. Vooral bij letselschade kunnen deze kosten hoog oplopen.

Heb je een Autoverzekering? Dan melden we het kenteken af bij de RDW. Je mag dan niet meer met je auto rijden. De RDW controleert dagelijks of voertuigen verzekerd zijn. Is je voertuig niet verzekerd? Dan krijg je van de RDW een boete. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) verstuurt deze.

4. Tweede aanmaning: je bent (tijdelijk) niet meer verzekerd

Heb je je premie na de eerste aanmaning niet binnen de gestelde termijn overgemaakt? Dan ontvang je een tweede aanmaning. Hierin wijzen wij je op de consequenties als de betaling wederom uitblijft:

  • Wij kunnen een incassobureau inschakelen.
  • Wij kunnen de verzekering stopzetten.

5. Je verzekering wordt beëindigd

Heb je na de tweede aanmaning nog steeds je premie niet betaald? Dan stoppen wij de verzekering. Ook registreren wij je gegevens en de reden dat je verzekering is beëindigd. Dit gebeurt bij de Stichting Centraal Informatie Systeem (CIS). Verzekeraars gebruiken deze gegevens bij het beoordelen van nieuwe verzekeringsaanvragen. Dit kan nadelige gevolgen voor je hebben als je een nieuwe verzekering wilt afsluiten.

Belangrijk: Je bent weer verzekerd de dag nadat we alle openstaande premies ontvangen, inclusief kosten. Betaal dus zo snel mogelijk. Je dekking gaat niet met terugwerkende kracht in.

Ik kan mijn premie niet betalen, wat nu?

Wat kun je zelf doen?

  • Laat een rekening in ieder geval nooit liggen
  • Heb je het financieel moeilijk en wil je weten hoe je bedrijf ervoor staat? Doe dan de test op Geldfit.nl. Ontvang persoonlijk advies met tips waar je direct mee aan de slag kan.

    Doe de Geldfit test

  • Neem zo snel mogelijk contact met ons op

Wat kunnen wij voor je doen?

We kijken graag samen met jou hoe we je financiële zorgen kunnen verlichten. Je kunt contact met ons opnemen via 070 513 09 88. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 17.30 uur. Je kunt ook een e-mail sturen naar schadeincasso@nn.nl onder vermelding van je polisnummer. Wij beantwoorden je vragen graag.



Kunnen wij je helpen?