Een verzuimverzekering: wat kun je verwachten?

Als je een nieuwe verzuimverzekering sluit, ontvang je veel informatie. Samen met je adviseur helpen we je graag om ziekteverzuim binnen je bedrijf te verkorten en voorkomen. Daarvoor vragen we je jaarlijks verschillende acties uit te voeren. Zo zorgen we er samen met je adviseur voor dat je verzekering aansluit op de situatie van jouw bedrijf. En dat je de juiste premie betaalt. Hieronder lees je wat je jaarlijks kunt verwachten.

Contractduur en verlengingsvoorstel vóór 1 oktober

Je verzekering heeft een contractduur van één of drie jaar. Uiterlijk drie maanden vóór 1 januari van het jaar waarin de contractduur eindigt, ontvang je een nieuw voorstel. Dat voorstel ontvang je via je adviseur. Je adviseur kan de verzekering voor je verlengen met een nieuwe contractduur van één of drie jaar. Dit is ook het moment waarop je samen met je adviseur de verzekering kan wijzigen.

Nieuwe polis in Mijn NN Zakelijk

Na het verlengen van de verzekering ontvang je in december de nieuwe polis voor het volgende jaar via je adviseur. In Mijn NN Zakelijk vind je de nieuwe polis met de gekozen dekking per 1 januari. Zo ben je vanaf 1 januari weer verzekerd. Net zolang tot de gekozen contractduur eindigt.

Loonopgave in Mijn NN Zakelijk

Aan het begin van ieder jaar vragen we je de loonopgave te doen. Zo zorg je er als klant voor dat je de juiste premie betaalt voor je inkomensverzekering(en). En dat je bij ziekte of arbeidsongeschiktheid van één van je werknemers de juiste vergoeding ontvangt. Je kunt de loonopgave doen in Mijn NN Zakelijk onder ‘Doe hier je loonopgave’. We vragen je deze gegevens uiterlijk op 1 april aan ons door te geven. Hiermee berekenen we je premie van vorige jaar en van het huidige jaar. Hieronder lees je er meer over.

1. Definitieve premie vorig jaar
In de loonopgave geef je de definitieve loonsom over het vorige jaar aan ons door. Met deze definitieve loonsom berekenen we het definitieve premiebedrag. Is je loonsom gestegen vergeleken met je eerdere opgave? Dan sturen we je over het vorige jaar een aanvullende rekening. Is je loonsom gedaald vergeleken met je eerdere opgave? Dan krijg je van ons een deel van je premie terug.

Neem je ook arbodienstverlening bij ons af? Dan vragen we ook om het aantal werknemers over het vorige jaar. Daarmee bepalen we de definitieve premie voor de arbodienstverlening. Waren er meer werknemers werkzaam dan je ons eerder doorgaf? Dan krijg je een aanvullende rekening voor de arbodienstverlening. Waren het minder werknemers? Dan krijg je een deel van de premie voor arbodienstverlening terug.

2. Premie voor het huidige jaar
Om de voorlopige premie voor het huidige jaar te berekenen, geef je de verwachte loonsom voor het huidige jaar aan ons door. Je vult de gegevens van de werknemers in die per 1 januari van het huidige jaar in dienst zijn. Inclusief het loon dat ze in het huidige jaar verdienen.
Met deze gegevens bepalen we de premie voor het verlengingsvoorstel dat je van ons ontvangt. Dit verlengingsvoorstel ontvang je uiterlijk drie maanden vóór 1 januari. We gebruiken meer gegevens van het bedrijf om de premie te bepalen. Zo gebruiken we de sector van het bedrijf, het ziekteverzuim in de sector en in je bedrijf.

Wil je meer weten over de loonopgave? Lees er meer over.