Identiteitsbewijs scannen
We beginnen met een foto van uw opengeklapte paspoort of identiteitskaart. Houd hem alvast bij de hand.
Land van uitgifte en soort identiteitsbewijs
Kies het land van uitgifte van uw identiteitsbewijs en geef aan of u uw paspoort of identiteitskaart gebruikt om uw identiteit te bevestigen.
Sta toegang tot uw camera toe
In het scherm hierna vraagt de website ‘verify.nn.nl’ toestemming om uw camera te gebruiken.
Geef de website toegang tot uw camera
Sta toe dat de website ‘verify.nn.nl’ je camera gebruikt om een foto te maken van uw identiteitsbewijs.
Maak een foto van uw identiteitsbewijs
Zorg dat uw persoonsgegevens zichtbaar zijn. Leg uw opengeklapte paspoort of identiteitskaart plat neer, bijvoorbeeld op tafel. Zorg ervoor dat er geen andere persoonsgegevens te zien zijn. Alles wat op het scherm van uw telefoon te zien is, komt op de foto. Dus ook alles buiten het kader. Gebruik daarom bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond.
Houd de camera recht boven uw identiteitsbewijs. Hiermee bedoelen we dit:
Is de foto goed gelukt?
Bekijk de drie vragen en antwoord met ‘Ja’ of ‘Nee’. Bij ‘Nee’ maakt u een nieuwe foto van uw identiteitsbewijs.
Maak een foto schuin van boven
Zorg dat uw persoonsgegevens zichtbaar zijn. Leg uw opengeklapte paspoort of identiteitskaart plat neer, bijvoorbeeld op tafel. Zorg ervoor dat er geen andere persoonsgegevens te zien zijn. Alles wat op het scherm van uw telefoon te zien is, komt op de foto. Dus ook alles buiten het kader. Gebruik daarom bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond.
Houd de camera nu schuin boven uw opengeklapte paspoort of uw identiteitskaart. Het kantelen slaan we op als korte video in onze systemen. Met ‘kantelen’ bedoelen we dit:
Controleer de gegevens van uw identiteitsbewijs
Uw geboortedatum, het documentnummer en de vervaldatum van uw identiteitsbewijs worden automatisch ingevuld. De datum van uitgifte vult u zelf in. Controleer de gegevens goed. Is er iets niet goed ingevuld? Vul het dan zelf in. Klopt er iets niet? Verbeter het dan of druk onderaan op ‘Scan opnieuw’. Klopt alles, dan kun je tikken op ‘Doorgaan’.
Maak een foto van uw gezicht (selfie)
U gaat een foto van uw gezicht maken. Tik op ‘Doorgaan’.
Geef uw camera weer toegang
In het volgende scherm geeft u toegang. Tik op ‘Ik begrijp het’. Krijgt u dit scherm niet? Dan heeft uw camera al toegang.
Geef de website toegang tot uw camera
Sta toe dat de website ‘verify.nn.nl’ uw camera gebruikt om een foto te maken van uw gezicht.
Maak een foto van uw gezicht (selfie)
Let op: het kan 5 seconden duren voordat u de knop 'Foto maken' kunt gebruiken.
Draai uw hoofd naar links
Dit vragen we om te controleren dat het echt om uw gezicht gaat en niet om een foto van uw gezicht. Draai uw hoofd een stukje naar links, en naar rechts als daarnaar gevraagd wordt. Deze beweging slaan we op als korte video in onze systemen.
Is uw gezicht goed te zien?
Lees de drie vragen onder uw foto en antwoord met ‘Ja’ of ‘Nee’. Als u ‘Nee’ kiest, maakt u een nieuwe foto van uw gezicht.
De bevestiging van uw identiteit is verstuurd
U kunt het scherm afsluiten. Binnen 5 werkdagen hoort u of de verificatie geslaagd is en of uw uitkering wordt voortgezet.
U ontvangt een pensioenuitkering van Nationale-Nederlanden. Omdat u in het buitenland woont, vragen we u regelmatig om een bewijs van leven. Zo weten we of u nog recht heeft op een uitkering. U kunt uw levensbewijs nu ook digitaal aanleveren.
Ja, iemand mag u helpen met het aanvragen van uw levensbewijs. Het is wel belangrijk dat u zelf de foto van uw gezicht maakt en dat alleen u op de foto staat.
Persoonsgegevens die we van u ontvangen voor het aanvragen van het levensbewijs. Het gaat hierbij om:
We bewaren de ontvangen persoonsgegevens niet langer dan nodig voor het doel waarvoor we de gegevens gebruiken.
We willen apart stilstaan bij de verwerking van bijzondere persoonsgegevens. Wij controleren of u in leven bent door de foto op uw identiteitsbewijs te vergelijken met de korte gezichtsscan die u via nn.nl/proof-of-life van uzelf maakt. Ook controleren we de echtheid van uw identiteitsbewijs met de korte video die u via nn.nl/proof-of-life van uw identiteitsbewijs maakt. Wij maken voor deze controles gebruik van artificiële intelligentie (AI). Bij deze controles worden specifieke gezichtskenmerken met elkaar vergeleken aan de hand van een algoritme. Hiervoor vragen we uw uitdrukkelijke toestemming.
Als uit de controle blijkt dat er een afwijking is, dan wordt dit hierna door een medewerker beoordeeld. Let op! Deze bijzondere persoonsgegevens gebruiken we om vast te stellen dat u in leven bent en uw uitkering kan worden voortgezet. Uw toestemming geldt alleen voor dit levensbewijs en niet voor toekomstige levensbewijzen.
Onderaan deze pagina leest u hoe we met uw gegevens omgaan.
U maakt een foto van uw opengeklapte paspoort of identiteitskaart vanuit twee hoeken:
Controleer of uw identiteitsbewijs binnen het kader past. Dat doet u door uw mobiele telefoon verder weg of juist dichterbij te houden. Zorg hierbij voor voldoende licht. Zorg er ook voor dat er geen andere persoonsgegevens te zien zijn. Alles wat op het scherm van uw telefoon te zien is, komt op de foto. Dus ook alles buiten het kader. Gebruik daarom bijvoorbeeld een lege tafel als ondergrond.
Het kantelen slaan we op als korte video in onze systemen.
Ja, u mag uw bril ophouden (geen zonnebril). Let er wel op dat uw ogen goed zichtbaar zijn en dat uw brilglazen niet teveel spiegelen.
Andere dingen die uw gezicht bedekken (zoals een mondmasker) moet u verwijderen. Uw gezicht moet helemaal zichtbaar zijn.
Nee dat mag niet.
Bij het aanvragen van uw levensbewijs maakt u een foto van uw paspoort of identiteitsbewijs. Wanneer uw BSN op de voorzijde van uw paspoort of identiteitsbewijs staat vermeld, wordt hierbij ook uw BSN ingescand. Om de echtheid van uw identiteitsdocument te controleren mag u uw paspoort of identiteitsbewijs niet bewerken. U mag bijvoorbeeld uw pasfoto niet verbergen. Ook mag u uw BSN niet afschermen bij het aanvragen van uw levensbewijs via nn.nl/proof-of-life. Alle gegevens op uw paspoort of identiteitsbewijs moeten zichtbaar zijn.
Wordt uw gezicht bijvoorbeeld niet herkend, verdwijnt uw gezicht van het scherm, of is er een probleem met de levendigheid? Lees onderstaande tips en probeer het opnieuw:
Criminelen gebruiken steeds nieuwe manieren om te frauderen. Ze stelen bijvoorbeeld identiteitsgegevens en gebruiken siliconen maskers. Doordat we u vragen om de verschillende kanten van uw gezicht te laten zien, kunnen we beter controleren of de foto echt van uw gezicht is. En bijvoorbeeld niet van een masker of een foto van uw gezicht. Deze beweging slaan we als een korte video op in onze systemen.
We vragen u tijdens de aanvraag van uw levensbewijs om een korte video-opname van uw gezicht te maken. Van de meeste computers, laptops en tablets is de camera niet goed genoeg. Daarom heeft u een mobiele telefoon nodig.
We informeren u per e-mail over de status van uw ingeleverde gegevens. Ontvangt u een e-mail uit naam van Nationale-Nederlanden? Controleer dan de afzender. De afzender van een e-mail van Nationale-Nederlanden eindigt altijd op: @nn.nl.
Controleer bij het aanvragen van uw levensbewijs of u in de beveiligde online omgeving van nn.nl/proof-of-life zit. Dat ziet u aan ‘https’ en het hangslotje in de adresbalk. De url begint dan met https://www.nn.nl/proof-of-life.htm.
Zodra u het proces doorloopt in nn.nl/proof-of-life, gaat u met de QR code of SMS op uw mobiele telefoon naar een andere website (verify.nn.nl). Daar bevestigt u uw identiteit.
Bekijk meer tips om phishing te herkennen.
Als u een Android telefoon heeft, raden we aan om de browser ‘Chrome’ te gebruiken. Heeft u een iOS (Apple) telefoon? Gebruik dan Safari.
Kies hieronder welk type apparaat en welke browser u gebruikt, en lees hoe u de instellingen aanpast.
iOS/Safari:
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot de camera wordt gevraagd. Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de website verify.nn.nl toegang te geven tot uw camera:
Heeft u de instellingen aangepast? Ga dan terug naar nn.nl/proof-of-life en probeer opnieuw uw levensbewijs aan te vragen.
Android/Chrome:
Kies ‘Toestaan’ zodra om toegang tot de camera wordt gevraagd. Werkt dat niet? Volg dan deze stappen om de Chrome app toegang te geven tot uw camera:
Controleer daarna of de website verify.nn.nl toegang heeft tot uw camera:
Heeft u de instellingen aangepast? Ga dan terug naar nn.nl/proof-of-life en probeer opnieuw uw levensbewijs aan te vragen.
Android/Firefox:
We raden u aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Firefox. Heeft u de Chrome app niet? Download deze dan op uw mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als uw standaardbrowser. Dat doet u zo:
Heeft u Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar nn.nl/proof-of-life en probeer opnieuw uw levensbewijs aan te vragen.
Android/Samsung Internet:
We raden u aan om de Chrome app te gebruiken in plaats van Samsung Internet. Heeft u de Chrome app niet? Download deze dan op uw mobiele telefoon vanuit de app store.
Stel Chrome na het downloaden in als uw standaardbrowser. Dat doet u zo:
Heeft u Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar nn.nl/proof-of-life en probeer opnieuw uw levensbewijs aan te vragen.
U kunt de standaardbrowser aanpassen bij de instellingen op uw toestel.
Bij een Android toestel doet u dat zo:
Heeft u Chrome gedownload en als standaardbrowser ingesteld? Ga dan terug naar nn.nl/proof-of-life en probeer opnieuw uw levensbewijs aan te vragen.
Gebruikt u iOS (Apple) en heeft u een andere browser dan Safari ingesteld als standaardbrowser? Zo stelt u Safari in als standaardbrowser:
We bewaren en gebruiken uw persoonsgegevens alleen voor vastgestelde doelen. We hechten veel belang aan uw privacy en gaan daarom zorgvuldig om met uw persoonsgegevens volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wilt u weten hoe we uw persoonsgegevens op een veilige manier gebruiken? Dat leest u in het Privacy Statement van Nationale-Nederlanden.
Uw mobiele telefoon moet aan de volgende voorwaarden voldoen om uw levensbewijs aan te vragen via nn.nl/proof-of-life:
Bijgewerkte internetbrowser
U heeft één van deze internetbrowsers nodig op uw mobiele telefoon:
Browser | Minimale versie |
---|---|
Google Chrome | 53 |
Opera | 40 |
Edge | 79 |
Firefox | 36 |
Samsung Internet | 6.2 |
Safari/iOS | 14.3 |
Als u een Android telefoon heeft, raden we aan om naar nn.nl/proof-of-life te gaan via Google Chrome. Heeft u een iOS (Apple) telefoon? Gebruik dan Safari om naar nn.nl/proof-of-life te gaan.
Controleer regelmatig of u de nieuwste versie van uw browser gebruikt op uw mobiele telefoon. Internetten op een toestel met een bijgewerkte browser is namelijk het veiligst.
Camera en locatiebepaler (GPS)
Uw mobiele telefoon moet een camera en een locatiebepaler (GPS) hebben.
Verbinding met internet
U heeft internet nodig om uw levensbewijs aan te vragen via nn.nl/proof-of-life. Gebruik een computer om het proces te starten via nn.nl/proof-of-life. Volg de stappen om uw levensbewijs aan te vragen. Daar leest u vanzelf wanneer u uw mobiele telefoon nodig heeft. Uw mobiele telefoon moet ook verbonden zijn met het internet.