Belastingaangifte eigen woning

Ieder jaar vanaf 1 maart is het weer tijd om belastingaangifte te doen. Heb je een eigen woning met hypotheek? Dan zijn je hypotheekgegevens al voor je ingevuld in de aangifte. Je hoeft hier niets voor te doen. Wel is het slim om deze gegevens te controleren. Zo weet je zeker dat alles klopt. Gebruik hiervoor het jaaroverzicht van je hypotheek.


Je jaaroverzicht

Je jaaroverzicht is het fiscaal overzicht van je hypotheek. Hierop zie je:

  • Hoeveel je hebt afgelost op je hypotheek in het afgelopen jaar
  • Hoeveel rente je hebt betaald en hoeveel rentevergoeding je hebt ontvangen
  • Het depotnummer (leningnummer.D..) als je een depot hebt. Dit kan je gebruiken als 'depotrekeningnummer' bij je aangifte
  • Eventuele andere aftrekposten (zie ook het kopje 'Algemene kosten en hypotheekkosten')


Wanneer is je jaaroverzicht beschikbaar?

Vanaf 1 maart 2025 staat het jaaroverzicht van je hypotheek voor je klaar.


Waar staat je jaaroverzicht?

Let op: je vindt de informatie van je jaaroverzicht dit jaar op een andere plek. Namelijk in het betalingsoverzicht van je hypotheek. In plaats van een document, vind je hier een digitaal overzicht van de gegevens van je jaaroverzicht.

Volg deze stappen om naar je betalingsoverzicht te gaan:

  • Log in via mijn.nn of de NN App
  • Open daarna je hypotheek door erop te klikken
  • Klik in mijn.nn op ‘Betalingsoverzicht’ (in het 'Zelf regelen'-menu). Of in de NN App op de ronde knop ‘Betalingen’
  • Bekijk de cijfers van je jaaroverzicht aan de linkerkant onder 'Historie'


Jaaroverzicht als document

Wil je een document maken van je jaaroverzicht? Dat kan ook. Gebruik hiervoor de knop ‘Opslaan in Documenten', rechtsboven je jaaroverzicht. Hierna staat het document voor je klaar in 'Documenten'.

Houd er rekening mee dat jaaroverzichten niet per post of e-mail worden verzonden.


Oudere jaaroverzichten

Jaaroverzichten vanaf 2016 tot 2023 staan nog steeds onder ‘Documenten’. Oudere jaaroverzichten van vóór 2016 zijn niet meer beschikbaar. Je kunt deze gegevens wel terugvinden in je aangifte inkomstenbelasting van dat jaar.


Ga naar je jaaroverzicht


Je gegevens in de belastingaangifte

We zijn verplicht om jouw gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Dat is omdat we een financiële instelling zijn. Deze gegevens zijn al voor je ingevuld in jouw online belastingaangifte. Het is belangrijk om te controleren of alles klopt en je kunt zelf nog extra gegevens toevoegen.


We geven de volgende gegevens voor je hypotheek door aan de Belastingdienst:

  • Je persoonlijke gegevens, zoals je naam, geboortedatum en je burgerservicenummer
  • Hoogte van je hypotheek
  • Betaalde rente
  • Betaalde kosten

Heb je een bouwdepot dan vraagt de Belastingdienst om een 'rekeningnummer' van het bouwdepot. Dit is het 'depotnummer'. Dit is je leningnummer gevolgd door het rangnummer van het depot één, twee of drie enzovoort. Het nummer staat in mijn.nn en de NN App bij je depotoverzicht. Ook staat het op je jaaroverzicht bij je bouwdepot.

De Belastingdienst kan deze gegevens gebruiken voor je belastingaangifte, maar we hebben hier geen invloed op. Als je aangifte niet vooraf is ingevuld, dan moet je zelf de gegevens invullen. De gegevens die je moet opgeven bij je belastingaangifte verschillen per persoon. Meer informatie hierover kun je vinden op de website van de Belastingdienst of door te bellen met de Belastingtelefoon op 0800 0543.

Hypotheekrente en -kosten

Als je een eigen huis hebt, moet je rekening houden met verschillende kosten. Gelukkig zijn sommige van deze kosten aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. De belangrijkste kostenpost is meestal de hypotheekrente.

De volgende kosten zijn mogelijk aftrekbaar:

- Advieskosten
- Taxatiekosten
- Omzettingskosten
- Vergoedingsrente
- NHG-borgtochtprovisie
- Bereidstellingsprovisie
- Bankgarantie provisie

Het totaal van deze kosten wordt als één bedrag op je jaaroverzicht getoond. Onder het kopje 'algemene kosten'. Zijn jouw kosten aftrekbaar? Dan kun je ze aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt.

Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn, kijk dan op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.

Je gegevens op het jaaroverzicht kloppen niet?

 Persoonsgegevens

Staat je naam of je adres niet goed op het jaaroverzicht? Of heb je onze e-mail over het jaaroverzicht niet ontvangen?

Wijzig zelf gemakkelijk je gegevens in mijn.nn of de NN App bij 'gegevens en instellingen'.

Log in

Hypotheekbedrag 

Heb je na 22 december via je eigen bank een aflossing gedaan? Of na 29 december via iDEAL? En is deze aflossing niet in het jaaroverzicht verwerkt? Dan hebben we je aflossing niet op tijd kunnen verwerken. Je hypotheekbedrag op het jaaroverzicht is hoger dan het had moeten zijn. We verwerken je aflossing alsnog per de datum waarop we je aflossing hebben ontvangen. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht.

De aflossing wordt automatisch op het jaaroverzicht van het volgende jaar aangepast.

Rente

Heb je eind vorig jaar een hypotheek afgesloten? En zie je de rente niet terug op je jaaroverzicht?

De rente van je hypotheek incasseren we na een volledige maand. Is je hypotheek in de periode van 2 november tot en met 31 december gestart? Dan betaal je de rente hierover pas per 1 januari. Dit bedrag komt daarom pas volgend jaar op het jaaroverzicht te staan.

 Algemene kosten

Heb je in het afgelopen jaar je hypotheek aangepast? En heb je hiervoor een vergoeding betaald? Dan staat deze vermeld in het jaaroverzicht.

Staat deze vergoeding niet op het jaaroverzicht? Dan hebben we de wijziging niet op tijd kunnen verwerken. Je ontvangt hiervoor geen nieuw jaaroverzicht. De betaalde vergoeding nemen we op in het jaaroverzicht over het volgende jaar.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

Wil je advies?

Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.

Vind je adviseur