Ieder jaar vanaf 1 maart is het weer tijd om belastingaangifte te doen. Heb je een eigen woning met hypotheek? Dan zijn je hypotheekgegevens al voor je ingevuld in de aangifte. Je hoeft hier niets voor te doen. Wel is het slim om deze gegevens te controleren. Zo weet je zeker dat alles klopt. Gebruik hiervoor het jaaroverzicht van je hypotheek.
Je jaaroverzicht is het fiscaal overzicht van je hypotheek. Hierop zie je:
Vanaf 1 maart 2025 staat het jaaroverzicht van je hypotheek voor je klaar.
Let op: je vindt de informatie van je jaaroverzicht dit jaar op een andere plek. Namelijk in het betalingsoverzicht van je hypotheek. In plaats van een document, vind je hier een digitaal overzicht van de gegevens van je jaaroverzicht.
Volg deze stappen om naar je betalingsoverzicht te gaan:
Wil je een document maken van je jaaroverzicht? Dat kan ook. Gebruik hiervoor de knop ‘Opslaan in Documenten', rechtsboven je jaaroverzicht. Hierna staat het document voor je klaar in 'Documenten'.
Houd er rekening mee dat jaaroverzichten niet per post of e-mail worden verzonden.
Jaaroverzichten vanaf 2016 tot 2023 staan nog steeds onder ‘Documenten’. Oudere jaaroverzichten van vóór 2016 zijn niet meer beschikbaar. Je kunt deze gegevens wel terugvinden in je aangifte inkomstenbelasting van dat jaar.
We zijn verplicht om jouw gegevens door te geven aan de Belastingdienst. Dat is omdat we een financiële instelling zijn. Deze gegevens zijn al voor je ingevuld in jouw online belastingaangifte. Het is belangrijk om te controleren of alles klopt en je kunt zelf nog extra gegevens toevoegen.
We geven de volgende gegevens voor je hypotheek door aan de Belastingdienst:
Heb je een bouwdepot dan vraagt de Belastingdienst om een 'rekeningnummer' van het bouwdepot. Dit is het 'depotnummer'. Dit is je leningnummer gevolgd door het rangnummer van het depot één, twee of drie enzovoort. Het nummer staat in mijn.nn en de NN App bij je depotoverzicht. Ook staat het op je jaaroverzicht bij je bouwdepot.
De Belastingdienst kan deze gegevens gebruiken voor je belastingaangifte, maar we hebben hier geen invloed op. Als je aangifte niet vooraf is ingevuld, dan moet je zelf de gegevens invullen. De gegevens die je moet opgeven bij je belastingaangifte verschillen per persoon. Meer informatie hierover kun je vinden op de website van de Belastingdienst of door te bellen met de Belastingtelefoon op 0800 0543.
Als je een eigen huis hebt, moet je rekening houden met verschillende kosten. Gelukkig zijn sommige van deze kosten aftrekbaar bij de inkomstenbelasting. De belangrijkste kostenpost is meestal de hypotheekrente.
De volgende kosten zijn mogelijk aftrekbaar:
- Advieskosten
- Taxatiekosten
- Omzettingskosten
- Vergoedingsrente
- NHG-borgtochtprovisie
- Bereidstellingsprovisie
- Bankgarantie provisie
Het totaal van deze kosten wordt als één bedrag op je jaaroverzicht getoond. Onder het kopje 'algemene kosten'. Zijn jouw kosten aftrekbaar? Dan kun je ze aftrekken in het jaar dat je ze betaald hebt.
Wil je weten welke kosten aftrekbaar zijn, kijk dan op de website van de Belastingdienst, of bel met de Belastingtelefoon 0800 0543.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.
Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.