Veelvoorkomende schades aan je boot

De zon schijnt en er staat een lekker windje. Het ideale weer voor een heerlijke zeildag! Het laatste wat je op zo’n dag wilt, is pech of schade varen. Er kan op veel manieren schade aan je boot ontstaan. Met deze tips voorkom je de meest voorkomende problemen

Dit zijn de veelvoorkomende bootschades

Motorproblemen

De meest voorkomende problemen op het water zijn volgens de KNRM motorproblemen. Meestal komt dat door een vervuilde tank. Na de winter vul je de dieseltank met verse diesel; het restje brandstof dat er nog in zat mixt wel met de nieuwe en de motor zal er wel op lopen. Dit doe je al jaren zo en dat werkt prima. Bij wat oudere diesels gaat deze manier van werken lang goed, maar ook dan kan je motor er op de meest onhandige momenten mee stoppen. Juist voor een brug, bij een sluis of tijdens het invaren van een haven, geeft je motor de geest. Moderne dieselmotoren zijn kritischer en hebben echt schone brandstof nodig om bedrijfszeker te draaien. Jaarlijks je tank schoonmaken en het vuil eruit halen, is geen overbodige luxe. Filters vervangen en je motor voorzien van nieuwe olie, zorgen voor echt ontspannen vaartochten.

Aanvaringen

Aanvaringen staan met stip bovenaan de lijst ongevallen op het water. Is het gelukt om zonder ongemakken open water te bereiken, dan gaan de zeilen omhoog. De hele bemanning geniet van de zon en de snelheid waarmee de boot door het water schiet. Je kijkt om je heen en constateert dat jullie bijna de enigen zijn op het water, en dat op deze mooie dag! Bij ons komen juist op dergelijke dagen meldingen binnen van aanvaringen. Op een bijna leeg meer vinden vreemd genoeg toch vaak midscheepse aanvaringen plaats. De telltales van je genua houd je voortdurend in de gaten, maar kijk ook regelmatig onder je genua door op zoek naar andere vaartuigen? De dode hoek van je voorzeil is zeker zo groot als het oppervlak ervan. Kijk altijd uit, want je bent nooit alleen op het water.

Materiaalpech

De belangrijkste ‘motor’ van je zeilboot zijn toch je zeilen. Controleer ze regelmatig! Zien de stiksels er nog goed uit of beginnen ze ergens los te laten? Daar waar je zeil bij ruime wind tegen de zalingen schavielt, treden vaak de eerste slijtages op. Zitten er oneffenheden of beginnende scheurtjes in je achterlijk, vraag dan een professional om zijn oordeel. De krachten op dat deel van je zeil zijn groot en een klein scheurtje wordt met een beetje druk een heel grote. Het is sowieso aan te raden je zeilen om de paar jaar door de zeilmaker te laten controleren. En, niet verwonderlijk: hoe ouder je zeilen zijn, des te vaker is er controle nodig. Wanneer je je zeilen precies moet vervangen, lees je hier. Oude zeilen die je niet vaak gebruikt, kunnen ook verrassend snel kapot gaan. Spinnakers hebben vooral die reputatie. Je zet een spi met mooi weer en een matig windje. Wanneer de wind aanhaalt en je laat een oude spi toch staan -het zeilt net zo mooi!- verbaas je er dan niet over dat zo’n zeil uit zijn lijken knalt. Laat dus ook je spinnaker regelmatig nakijken.

Onhandig

Vaak zit een ongelukje in een klein hoekje. Een losse lijn die overboord valt en vervolgens in de schroef terecht komt, kan grote en nare gevolgen hebben. Het gebeurt vaker dan je denkt. Een landvast op het voordek die je netjes aan de reling hebt opgehangen, kan zich tijdens het zeilen loswurmen. Of een genuaschoot waar geen achtknoop in zit, verlaat bij het strijken of inrollen nog wel eens de lij-ogen. Deze lijnen vallen altijd op de meeste ongelukkige momenten overboord. Je nadert een sluis of brug, je wilt aanleggen of een ondiepte vermijden en juist dán vindt een schoot of landvast zijn weg naar de schroef. In het meest gunstige geval kun je nog net de wal bereiken, maar vaak slaat je motor af. Soms ben je ook je schroef kwijt en in het ergste geval is je schroefas verbogen en treedt er lekkage op. Om dit soort kleine rampen te voorkomen, is het belangrijk om regelmatig te checken of alle lijnen nog aan boord liggen.

Samenvatting

Met een paar veiligheidsmaatregelen kun je de meest voorkomende schades voorkomen:

  • Zorg altijd voor een goede uitkijk;
  • Onderhoud je motor goed;
  • Vaar met verse diesel en goede filters;
  • Vervang je impeller jaarlijks;
  • Laat je zeilen regelmatig controleren;
  • Houd alle lijnen aan boord.

Wil je ook goed verzekerd en veilig het water op? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.

Vraag nu onze Bootverzekering aan

Meer artikelen