Veelvoorkomende oorzaaken van motorpech op het water
Motorstoring door vervuilde filters en lucht
Een veelvoorkomende oorzaak van motorstoring is vuil in de dieseltank dat opgezogen wordt in de motor en daar verstoppingen veroorzaakt. Controleer dus regelmatig of de diesel in de tank nog schoon is en zorg dat er reservebrandstoffilters aan boord zijn. Een dichtgeslibd filter kan eenvoudig vervangen worden en daarmee is de vakantiedag in een handomdraai weer gered. Er zijn brandstoffilters te koop met een klein glaasje onderaan. Als je daar regelmatig in kijkt, zie je meteen of er heldere diesel doorheen loopt of dat er zwarte brokjes of een donker slijm in ligt. Is de diesel vies, dan is de tank vervuild en is het slim om deze zo snel mogelijk schoon te (laten) maken.
Motorstoring kan ook ontstaan doordat er lucht in het brandstofsysteem zit. Als je het brandstoffilter vervangen hebt, ontlucht dan altijd de motor. Dit moet je vanaf de tank richting de verstuivers doen: begin met het groffilter en doe dan het fijnfilter, vervolgens de brandstofpomp en eindig met de verstuivers (als daar geen zelfontluchter op zit). Filters ontlucht je door met de opvoerpomp het brandstofsysteem onder druk te zetten. Door te tornen met de startmotor ontlucht je vervolgens de verstuivers. Controleer tot slot of de ontluchting op de dieseltank goed is.
Een geblokkeerde schroef.
Een andere, veelvoorkomende bron van motorstoring is een geblokkeerde schroef. De schroef kan geblokkeerd raken door waterplanten, een stuk visnet of plastic dat zich er omheen gedraaid heeft. De motor zal eerst flink protesteren en dan afslaan.
Bij verschillende soorten boten is het effect van rommel in de schroef weer anders. Bij een boot met een klapschroef kan deze niet meer openklappen en kun je er dus niet zoveel meer mee. Bij boten met een saildrive wordt vaak het koelwater opgezogen in de ‘staart’ van de motor. Als daar bijvoorbeeld een stuk plastic voor zit, kan er geen koelwater meer bij de motor komen en loopt deze warm. Ook komt het voor dat visdraad zich om de schroefas draait en langzaam naar binnen glijdt. Dat kan oliekeringen en pakkingen beschadigen: bij boten met een saildrive kan er dan water in de keerkoppelingsolie komen en dat beschadigt de motor snel. Voor boten die een schroefasuithouder hebben, is een blokkering van de schroef heel vervelend: de schroefas kan uit balans raken en de schroefasuithouder beschadigen.
Troep in de schroef voorkomen
Een simpele oplossing om te voorkomen dat je troep in je schroef krijgt is er niet. Een belangrijke eerste stap is om voortdurend uitkijk te houden en om met een flinke bocht om plastic rommel heen te sturen. Houd ook in de gaten waar veel waterplanten groeien, bijvoorbeeld via wateplanten.nu. Tip: zorg dat je een anker paraat hebt en dat weet hoe je moet ankeren. Het is leuk om dat een keertje met rustig weer te oefenen. Bij een motorstoring door vuil in de schroef kun je dan op een rustige plek ankeren en daar over boord gaan en kijken of je het vuil losgesneden kunt krijgen. Let daarbij goed op je eigen veiligheid en die van je bemanning. Bij twijfel niet het water in gaan! Houd ook de watertemperatuur goed in de gaten om onderkoeling te voorkomen.
Kapotte impeller
Motorstoring kan ook veroorzaakt worden door een kapotte impeller: het zachte rubberen ‘wieltje’ dat ervoor zorgt dat koelwater dat van buitenaf aangezogen wordt, door de motor geleid wordt en daarmee de motor koelt. Door het stilstaan krijgt het rubberen schoepenrad van de impeller kromme ‘oortjes’ die in de loop van de tijd verharden en afbreken. De koelwaterpomp kan dan draaien wat hij wil, de motor zal warmlopen. Om problemen hiermee voor te zijn, is het handig om elk jaar de impeller te (laten) vervangen.
Een lege accu: geen stroom om te starten
Zonder stroom kan een motor niet starten, dus een lege accu kan een mooie vaardag in het water laten vallen. Het is dus verstandig om zowel een startaccu als een serviceaccu te hebben. De startaccu hou je goed in de gaten door middel van een voltmeter; zo kom je nooit voor verrassingen te staan als deze de geest geeft. Een vakspecialist kan je hierover adviseren. Zorg ook dat je startkabels bij je hebt, zodat je tijdelijk de start- en serviceaccu met elkaar kunt verbinden om in geval van nood toch nog de motor te kunnen starten.
Haperende keerkoppeling
Soms komt het voor dat slijtage aan de keerkoppeling of aan de bekabeling zorgt voor motorstoring. Als je schakelt tussen de vrijstand en de werkstand, zorg dan dat de motor niet te veel toeren maakt: dit scheelt veel slijtage aan de keerkoppeling. Als je jaarlijks de filters en impeller vervangt (of laat vervangen), controleer dan ook meteen de bekabeling van de gashendel en de keerkoppeling op slijtage. Op plekken waar deze langs bewegende delen schuurt, is het verstandig om het extra te beschermen. Dat kan met een stukje plastic tuinslang of met tape.
Olie peilen
Zonder smering houdt geen enkele motor het lang vol. Controleer dus zeer regelmatig het oliepeil in de motor én de keerkoppeling; het is aan te raden om dit zeker één keer per maand te doen, zeker als je de boot vaak gebruikt. Zorg ook dat je altijd een paar liter extra olie bij je hebt; je kunt het dan meteen aanvullen als het nodig is.
Als er een andere oorzaak voor de motorstoring is, is het verstandig om er een expert bij te halen. Ben je op het water tijdens de motorstoring, schakel dan een berger of de KNRM in.
Wil je ook goed verzekerd en veilig tijdens je vaarvakantie het water op? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.
Vraag nu onze Bootverzekering aan