Inzicht in je geldzaken, wie wil dat nou niet? Toch is dat voor de ene persoon makkelijker dan voor de ander. Zie jij door de financiële bomen het bos niet meer? Of heb je een klein duwtje in de rug nodig om een start te maken? Wij helpen je met 10 praktische tips om je financiën op orde te brengen.
Onze oma's deden het al: al hun uitgaven en inkomsten bijhouden in een huishoudboekje. Misschien vind je dat veel gedoe of een beetje tuttig. Dat snappen we best, maar het is echt nodig als je je financiën op orde wilt krijgen. Dus gebruik onze handige spreadsheet, download een digitaal huishoudboekje of pak pen en papier en ga aan de slag.
Naast je vaste lasten heb je nog allerlei andere uitgaven. Als je die een beetje in de hand wilt houden, is het verstandig om budgetten voor jezelf vast te stellen. En je daar dan ook aan te houden, natuurlijk. Bepaal hoeveel je per maand uit wilt geven aan bijvoorbeeld boodschappen, vrije tijd, sport, kleding en cadeautjes. Schrijf dit op en houd in je huishoudboekje al je uitgaven per categorie bij. Zo zie je precies wat je waaraan uitgeeft en wanneer je je limiet hebt bereikt.
Dingen kunnen misgaan, zonder dat je ze aan ziet komen. Je wasmachine gaat stuk, je auto moet naar de garage, je laptop houdt ermee op. Dan is het heel fijn dat je dat kunt betalen uit je buffer. Maak dus een potje voor onvoorziene uitgaven en je hoeft nooit stress te hebben dat je een pechgeval niet kunt oplossen. Want jij hebt je buffer op orde.
Als al je geld op een grote hoop binnenkomt en je uitgaven daarvan afgaan, kan het je weleens duizelen. Hoeveel houd je nou eigenlijk over nadat je vaste lasten zijn afgeschreven? Is er een bedrag over na je jaarlijkse, maandelijkse en dagelijkse uitgaven? Dat kan je opzijzetten op een spaarrekening en eventueel verschillende digitale spaarpotjes maken. Als je die namen geeft als: vakantie, buffer en nieuwe auto, is het lekker concreet. Dat spaart een stuk duidelijker en makkelijker.
Als het goed is heb je nu overzicht, budgetten, een buffer en verschillende spaarpotjes. Maar wat als je geen geld hebt om die potjes mee te vullen? Of je merkt dat je niet uitkomt met je budget, maar dat je te weinig geld hebt om het op te hogen? Dan zal je dus moeten besparen (of veel meer verdienen natuurlijk, dat kan ook). Kijk bijvoorbeeld of je minder geld kunt uitgeven aan boodschappen, abonnementen of autokosten.
Inzicht maakt je een wijs mens. Omdat je nu precies weet hoe het zit onder de financiële motorkap, kun je ook slimme keuzes maken. Besparen door bijvoorbeeld een paar abonnementen op te zeggen. Sparen voor iets wat je echt heel graag wilt hebben of doen. En misschien wel beginnen met beleggen met een bedrag dat je elke maand kunt missen.
En dan nog even over de administratie. Want je financiën op orde krijgen, gaat verder dan de controle over je uitgaven. Het gaat ook over de financiële jaaroverzichten die je krijgt, de jaarlijkse afrekeningen, je hypotheekoverzicht, je verzekeringspolissen. Al die informatie belandt nu misschien op een grote hoop en daardoor als een last op je schouders. Als alles in overzichtelijke mappen zit, weet je alles te vinden als het nodig is. Wel zo fijn!
Administratie, daar heeft bijna niemand echt zin in. Maar als je het gedaan hebt, voelt dat bijna net zo goed als een rondje hardlopen. En het geeft rust in je hoofd, zodat je relaxed op de bank kan ploffen. Het helpt als je er een vast tijdstip in de week voor neemt. Zet een muziekje op, pak er een kop thee bij en binnen een uur heb je alles weggewerkt.
Tegenwoordig krijg je een hoop belangrijke post ook digitaal. Ook die aanslagen, brieven en overzichten horen in je administratie. Je kunt ervoor kiezen om alles digitaal te maken. In dat geval kun je tip 7 overslaan. Je scant dan je papieren informatie en slaat het op in overzichtelijke mapjes op je computer. En ga je wel voor de mappen? Dan print je je digitale administratie en stop je die printjes in de mappen. Want op twee kanalen overzicht houden, is best lastig.
Denk je nu: klinkt allemaal heel leuk die tips, maar ik ben echt heel slecht met cijfers? Of heb je de tips wel opgevolgd, maar zit je met ingewikkelde belastingaangiftes? Of ben je verdwaald in het toeslagen-web? Zoek dan hulp. Bij een budgetcoach bijvoorbeeld, een belastingspecialist of een goede boekhouder. Die smullen van cijfers en kunnen je helpen schoon financieel schip te maken.
Je financiën op orde krijgen is een goede eerste stap om beter te worden met geld. Wil je nog meer handige tips en tricks? Lees dan ook onze artikelen over sparen, beleggen, pensioen en andere zaken die invloed hebben op je financiën.