Samen sterker: één-op-ééngesprekken vergroten pensioenbewustzijn aanzienlijk

Holiday Ice in het Friese Sint Nicolaasga produceert ijsjes voor diverse (grote) supermarkten binnen en buiten Europa. Daarnaast zijn ze zeer succesvol in de communicatie over het pensioen. Maar liefst 71% van de werknemers logt in op hun persoonlijke omgeving bij Nationale-Nederlanden (NN). Dat terwijl de benchmark 53% is. De sleutel tot dit succes? Daarover spraken we met controller Gerco Waning, pensioenadviseur Gerben Zwerver van Pensioen Service Kantoor (PSK) en accountmanager Arbenita Ujkani van Nationale-Nederlanden (NN).

Afbeelding Gerben Zwerver, Arbenita Ujkani en Gerco Waning

V.l.n.r.:  Gerben Zwerver, Adviseur bij Pensioen Service Kantoor,  Arbenita Ujkani, accountmanager Nationale-Nederlanden en Gerco Waning, controller bij Holiday Ice.

In het nieuwe pensioenstelsel kunnen werknemers meer keuzes maken dan nu. Maar uit onderzoek blijkt dat veel werknemers keuzes voor zich uitschuiven. Een groot deel verdiept zich liever niet in het pensioen. Volgens Wijzer in Geldzaken heeft zo’n 30% van de werkende Nederlanders van 21 tot 67 jaar zelfs geen idee hoe hun financiële situatie na de pensioendatum eruitziet. Dat zorgt voor onzekerheid. Een persoonlijke aanpak is belangrijk voor het creëren van pensioenbewustzijn. En dat het ook écht effect heeft, daar is Holiday Ice het levende bewijs van. Het bedrijf investeert al meerdere jaren in persoonlijke gesprekken over pensioen en financiën. Dat doen zij in samenwerking met pensioenadviseur Gerben Zwerver van PSK, onderdeel van de Licent Groep.

In een persoonlijk gesprek kunnen mensen echt hun eigen zegje doen.

Hoe het begon


Gerco: “De intensievere communicatie over pensioen begon toen we in 2018 een beschikbare premieregeling invoerden naast de al bestaande middelloonregeling. Dat was een complex traject. Gerben: “We hebben toen ook groepspresentaties gegeven, dat werkt deels, maar in een groep beweegt niet iedereen hetzelfde. In een persoonlijk gesprek kunnen mensen echt hun eigen zegje doen. Daar zijn we toen mee gestart en daar zijn we niet meer mee gestopt.” Gerco: “We bieden iedereen die bij ons in dienst is iedere twee tot drie jaar een gesprek met PSK aan. Voor nieuwe medewerkers doen we dat ieder jaar.”

Arbenita: “Op basis van onderzoek naar geldzaken zien we dat 62%* van de werkende mensen kan lijden onder financiële stress. Dat komt deels door de vraag of zij wel genoeg hebben voor later. 37% ligt hier zelfs wakker van**. Als je dat soort cijfers hoort, dan vind ik het mooi om te horen dat Holiday Ice zich al jaren actief inzet voor persoonlijke gesprekken over pensioen met werknemers. Voor werkgevers en adviseurs die hiermee aan de slag willen, biedt NN vanaf dit jaar de Pensioen APK, persoonlijke pensioengesprekken.”

Arbenita Ujkani en Gerco Waning

Het Pensioen APK-gesprek van Nationale-Nederlanden

NN ontwikkelde samen met adviseurs de Pensioen APK, een persoonlijk pensioengesprek. De adviseur bepaalt of hij deze gesprekken zelf voert, of kiest er samen met de klant voor om een onafhankelijk communicatiespecialist in te zetten. De één-op-ééngesprekken over het pensioen zijn op drie belangrijke momenten. Momenten die wat NN betreft cruciaal zijn in het leven van een werknemer. Het eerste is bij indiensttreding en het tweede rond de 50 jaar. Arbenita: “Rond je vijftigste kun je nog maatregelen nemen die invloed hebben op de hoogte van je pensioen. Denk bijvoorbeeld aan bijsparen of zelf wat extra opzijzetten. Ook kun je op dat moment al de voorlopige keuze maken voor een variabele pensioenuitkering. Het derde en laatste cruciale moment is drie jaar voordat het pensioen ingaat. Je gaat dan echt voorsorteren op je aanstaande pensioen. En daar kun je nogal wat keuzes voor maken. Denk aan vast of variabel pensioen, eventueel meer pensioen voor je nabestaanden en natuurlijk de belangrijkste keuze: wanneer je met pensioen gaat. Hier een weloverwogen besluit over nemen kost tijd. De structuur van de Pensioen APK-gesprekken én de momenten waarop ze plaatsvinden, zorgen ervoor dat die tijd er is.”

Ik vind het nu eenmaal bij goed werkgeverschap en mijn zorgplicht als werkgever horen.”

De vraag voor Gerben is nu of de Pensioen APK het werk gaat veranderen. Dat verwacht hij niet: “De gesprekken die ik en mijn collega’s nu al met mensen voeren, zijn geen afvinklijstje. Het zijn natuurlijke gesprekken. Met het oog op de nieuwe pensioenwetgeving moeten we er wel voor zorgen dat we bepaalde keuzes goed vastleggen. Daar kunnen de richtlijnen van het APK-gesprek bij helpen.”

Waardevol samenspel

Gerco: “Alle medewerkers van Holiday Ice worden nu dus al uitgenodigd voor het persoonlijke gesprek over hun pensioen. We verplichten het niet, maar als ze niet willen, vragen we dat ze toch even bij Gerben of één van zijn collega’s langsgaan om een krabbeltje te zetten. In een aantal gevallen volgt er dan alsnog een gesprek. Een belangrijke motivatie voor de gesprekken is dat wij het belangrijk vinden dat mensen in de pensioenregeling worden meegenomen. Dat ze zien waar ze nu staan, waar ze naartoe gaan en niet alleen maar op hun pensioendatum zien wat ze krijgen. Tot slot vinden wij het nu eenmaal bij goed werkgeverschap en onze zorgplicht als werkgever horen. Holiday Ice biedt een pensioenregeling, maar mensen hebben er nog meer aan als ze weten wat de regeling inhoudt, welke keuzes ze kunnen maken en wanneer.”

Dat is waar we het voor doen: financieel gezonde medewerkers die geen zorgen hebben over hun financiële toekomst.

Gerco gaat verder: “Wat ik nog niet had verteld, is dat we vanuit Holiday Ice medewerkers voor hun gesprek actief herinneren aan de afspraak én de zaken die zij moeten voorbereiden. Bijvoorbeeld het meebrengen van de inlog van hun DigiD.” Gerben: “Dat is erg prettig. Want zo zorgen we er samen voor dat we waardevolle gesprekken met de mensen kunnen voeren. Ook met de anderstalige collega’s. Die sta ik het Engels of Duits te woord, of als het echt niet anders kan, met een collega erbij die kan tolken. Al met al is onze aanpak arbeidsintensief, maar het hoge pensioenbewustzijn van de medewerkers van Holiday Ice, laat zien dat het werkt. En dat is waar we het voor doen: financieel gezonde medewerkers die geen zorgen hebben over hun financiële toekomst.”

Gerben Zwerver en Gerco Waning

Jonge mensen motiveren

Arbenita: “In onze Human Capital Planner (HCP) zien we dat de gemiddelde leeftijd van medewerkers bij Holiday Ice 40 jaar is. Dat is best jong en betekent dat voor velen het pensioen nog ver weg is. Dat geeft een lagere interesse in pensioen. Toch lukt het Holiday Ice om deze groep goed te bereiken. In de leeftijdsgroep tot 30 jaar logt zo’n 60% in, terwijl het branchegemiddelde 20% is. Echt een resultaat om trots op te zijn!” Gerben vult aan: “Als pensioenadviseur vind ik het belangrijk om mensen al vroeg bewust te maken van hun pensioen. Want ja het is nog ver weg, maar als je nog jong bent, heb je misschien nog geen verplichting als een koophuis, of gezin. Dat biedt financiële ruimte om alvast bij te sparen of een buffertje op te bouwen voor later. Al is het pensioen niet altijd alleen maar voor later. Want stel dat er nu iets met je gebeurt, dan wil je dat het nu al goed geregeld is voor je nabestaanden. Ook dat komt aan bod in de persoonlijke gesprekken.”

Gerben Zwerver, Arbenita Ujkani en Gerco Waning

5 tips voor een hoger pensioenbewustzijn

Pensioen APK, een persoonlijk gesprek

Met de huidige krappe arbeidsmarkt is het extra belangrijk om het verschil te maken voor je medewerkers. Met een Pensioen APK krijgen jouw medewerkers tijdens een persoonlijk gesprek met een pensioenexpert helder inzicht in hun pensioen.

Informatie aanvragen

* Bron: rapport-werknemers-met-financiele-problemen-aon.pdf

** Wijzer in Geldzaken: Persbericht: 37% beroepsbevolking ligt weleens wakker van zijn of haar pensioen - Wijzer in geldzaken