Blik vooruit: de klantvraag is breder dan een goed pensioenproduct

Werkgevers krijgen meer verantwoordelijkheden voor het pensioen van hun werknemers. En in een krappe arbeidsmarkt wil je als werkgever een goede pensioenregeling aanbieden. “Daar is meer voor nodig dan een goed productadvies”, stelt Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden in gesprek met Gerard van Rooijen, Directeur Pensioen, over de laatste ontwikkelingen rond goed werkgeverschap. “Wij ondersteunen adviseurs met inzichtelijke data en handige tools.”

Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships: “Extra service rond een product wordt steeds belangrijker.”

De Wet toekomst pensioenen (Wtp) is onder adviseurs al enige tijd het gesprek van de dag, constateert Gerard. Veel van hun klanten zijn waarschijnlijk nog niet zo ver, denkt hij. “Werkgevers hebben vooral veel vragen: wat komt er op me af? Wat wordt er van me verwacht? Wat betekent het voor mijn medewerkers? Harry: “De klantvraag is dus breder dan alleen een goed pensioenproduct. Sterker nog: ik denk dat adviseurs juist met hun antwoorden op deze vragen – met extra service rondom dat product – het verschil maken.”

Pensioen hoort vandaag de dag bij goed werkgeverschap. Van der Zwan vindt dat goed werkgeverschap verder gaat dan dat. “Pensioen staat niet meer op zichzelf, het is onderdeel van een pakket aan diensten. Daar horen bijvoorbeeld ook regelingen voor verzuim, re-integratie en duurzame inzetbaarheid bij. Je wilt als bedrijf je medewerkers fysiek en mentaal fit houden. En financieel: voor én na hun pensioen.”

Online datadashboard

De ontwikkelingen rond goed werkgeverschap laten zien hoe de adviesmarkt zich verbreedt. Volgens Van der Zwan vraagt die verbreding meer van onafhankelijke adviseurs. En hij ziet het als opgave voor Nationale-Nederlanden (NN) om hen hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen met aantrekkelijke proposities, kennis en expertise. Maar ook met geïntegreerde data-inzichten in handige tools, zoals de Human Capital Planner. Dit online datadashboard brengt pensioen- en HR-inzichten samen: van beleggingsresultaten tot verzuimpercentages.

Gerard: “De in het pensioenbedrijf ontwikkelde Human Capital Planner geeft adviseurs en werkgevers inzicht in het gedrag van groepen werknemers. Hoe vaak loggen vijftigers in en kijken ze naar hun pensioengegevens? Welke keuzes maken dertigers? Je hebt als adviseur of werkgever natuurlijk geen inzage in individuele gegevens: die zijn anoniem. Wel kun je per leeftijdsgroep inzicht krijgen en zo nodig gericht actie ondernemen. Als je bijvoorbeeld ziet dat jonge medewerkers bijna nooit inloggen, kun je die groep extra voorlichting geven.”

Gerard van Rooijen, Directeur Pensioen: “Goed werkgeverschap is geen luxe, maar gezond eigenbelang.”

Verwachtingen van medewerkers

Het is geen geheim dat veel werknemers zich niet of nauwelijks in hun pensioen verdiepen. Harry: “Maar het is wél hun inkomen voor later en ze verwachten wél dat hun werkgever hen op belangrijke momenten over zaken informeert. Als je ziet hoeveel pensioen mensen opbouwen en hoeveel ze dénken op te bouwen, dan is dat niet altijd in balans. En dan druk ik me nog voorzichtig uit. Daar ligt een taak voor werkgevers en een kans voor adviseurs: in de informatievoorziening over de hoogte van pensioen en in oplossingen om het pensioen aan te vullen. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van bijspaarproducten. Wij zien nu al veel meer instroom in dat soort producten dan in het verleden.”

Gerard beaamt het belang van goede informatievoorziening: “Je wil als werkgever dat het pensioen zoveel mogelijk aansluit bij de persoonlijke situatie en wensen van je werknemers. Voor 2025 ontwikkelen we, in co-creatie met adviseurs, zogenoemde APK-gesprekken, waarbij APK staat voor Algemeen Pensioen Keuze. Adviseurs zijn in de regie en helpen werknemers, in persoonlijke gesprekken op drie belangrijke momenten, om hun pensioen beter te begrijpen. Uit onderzoek blijkt dat deze één-op-één begeleiding het meest effectief is in het creëren van pensioenbewustzijn.”

De klantvraag is breder dan alleen een goed pensioenproduct."

Benchmarken in krappe arbeidsmarkt

Niet alleen voor werknemers, ook voor werkgevers is pensioen een belangrijke ‘arbeidsvoorwaarde’. Zeker in de krappe arbeidsmarkt anno 2024. Harry: “Iedereen wil goede werknemers aantrekken en aan zich binden. Ook daar komt de Human Capital Planner goed van pas. Zo kan een bedrijf zijn pensioen- en inkomensvoorzieningen vergelijken met die van andere bedrijven. De gegevens zijn uiteraard geanonimiseerd, maar een bedrijf kan zich bijvoorbeeld vergelijken met twintig concurrerende bedrijven in dezelfde regio.”

Gerard vervolgt: “Als je dan kijkt naar je pensioen, dan laat de Human Capital Planner zien of die relatief gunstig of minder gunstig zijn ten opzichte van de concurrentie. Bied je een lager pensioen of juist een hoger pensioen? Wijkt de leeftijdsopbouw van je werknemersbestand misschien af? Voor ondernemers is dat relevante informatie. In de slag om talent vissen ondernemers in dezelfde vijver en dan is pensioen als uitgesteld inkomen toch een belangrijke factor.”

Verrassende inzichten

Doordat er steeds meer data voorhanden zijn, kun je volgens Van der Zwan met datacombinaties tot verrassende inzichten komen. Neem bijvoorbeeld de leeftijdsopbouw van werknemers en de verzuimpercentages per leeftijdsgroep. Die gegevens helpen bij het vormgeven van een generatiebeleid met een generatieregeling voor pensioen. Via deze regeling kunnen oudere werknemers vanaf tien jaar voor hun pensioen minder werken met behoud van pensioenopbouw. Hierdoor blijven ze fysiek, mentaal én financieel fit. Nu de pensioenleeftijd opschuift en hun medewerkers langer moeten doorwerken, overwegen steeds meer bedrijven de generatieregeling.

Gerard: “Ouderen die minder werken met behoud van pensioenopbouw, kosten een werkgever natuurlijk geld. Maar het is niet zo zwart-wit als het op het eerste gezicht lijkt. In de Human Capital Planner zie je het percentage verzuim van zestigplussers in het type bedrijf van jouw klant. Dat is vaak een flinke kostenpost. Maar als je de kosten van dat verzuim met eigen risico’s doorrekent en afzet tegen de kosten om oudere werknemers minder te laten werken, dan ziet de kosten-batenverhouding er een stuk beter uit!” In de Generatieregeling Indicatie Tool van de Human Capital Planner kunnen werkgevers en hun adviseurs zien wat een generatieregeling voor het bedrijf financieel betekent.

In de slag om talent vissen ondernemers in dezelfde vijver.”

Supporter van verandering

“Adviseurs worden steeds meer consultant in plaats van een aanbieder van een product”, stelt Van der Zwan. Die ontwikkeling is volgens hem al enige tijd aan de gang en zet de komende jaren verder door, iets wat NN als supporter van verandering verwelkomt. “Bedrijven hebben behoefte aan goed advies en willen daar ook voor betalen. Als NN verzamelen wij steeds meer relevante data. Daarmee ontwikkelen we tools die het werk van adviseurs makkelijker maken en de ervaring van klanten beter. Zo kunnen adviseurs hun rol in de relatie tussen werkgever en werknemer steeds beter invullen.”

In de huidige arbeidsmarkt is goed werkgeverschap geen luxe, maar gezond eigenbelang, benadrukt Van Rooijen. “Actief inspelen op thema’s als ziekteverzuim, duurzame inzetbaarheid en levensfasebeleid werpt zijn vruchten af. Want goed werkgeverschap leidt aantoonbaar tot hogere productiviteit én een grotere klanttevredenheid.”

“Wij geloven daarbij in de waarde van onafhankelijk advies”, besluit Van der Zwan. “Adviseurs weten wat hun klanten drijft en bezighoudt. Daarom hechten we aan een goede relatie met adviseurs en zijn we blij dat zij ons waarderen. En daarom ontwikkelen we proposities en extra diensten zoveel mogelijk met hen samen. Zo vergroten we samen de waarde van advies voor de klant: wij met aantrekkelijke proposities, handige tooling en inzichtelijke data, adviseurs met kennis van de klant en onafhankelijk advies.”