Als ondernemer wil je een bedrijf dat financieel gezond is. Met de huidige inflatie en hoge energieprijzen is dat nóg meer een uitdaging dan normaal. Over Rood helpt ondernemers die het financieel moeilijk hebben. Boris Wielinga, operationeel directeur van Over Rood, geeft tips om als ondernemer financieel fit te blijven.
“Een open deur, maar ik kan deze tip onmogelijk niet noemen. Een goede bedrijfsvoering en administratie vormen nou eenmaal de basis van een financieel gezond bedrijf. Om succes te boeken moet het uitvoeringsproces van de drie P’s – product, personeel en proces – altijd in orde zijn. Niet tijdelijk, maar altijd. Bij vrijwel elke ondernemer die in financiële problemen terecht komt, ligt de oorzaak in verkeerde bedrijfsvoering of een incomplete administratie. In de basis is het heel simpel: de inkomsten van de onderneming moeten hoger zijn dan de uitgaven, en als ondernemer moet je je eigen cijfers heel goed kennen.”
“‘Weten wat je niet weet’ is een groot goed. Met andere woorden: als je weet waar je niet goed in bent, kun je daarvoor mensen inschakelen die dat wél zijn. Heb je weinig met cijfers, vind je budgetteren lastig of is je bedrijfsvoering finetunen niet je sterkste kant? Dan is een goede boekhouder of business coach geen nice-to-have, maar een absolute must-have.”
“Als ondernemer ben je gewend dingen zelf op te lossen en vaak ook een tikkeltje trots. Van de tien ondernemers met financiële problemen, vertelt slechts één daarvan dat aan iemand in haar/zijn omgeving. Ondernemers zoeken vaak pas hulp als ze het dieptepunt hebben bereikt. Ik raad ondernemers altijd aan om regelmatig met iemand over je bedrijf te praten, ook als het hartstikke goed gaat. Dat kan een business coach zijn, een spirituele coach, maar ook een goede vriend of een andere ondernemer. Iemand met wie je een klik hebt en met wie je over alles kunt praten, dus óók als het minder gaat. Dan is de kans groter dat je er op tijd bij bent.”
“Ook hier kan trots en schaamte in de weg zitten. Toch is het essentieel om altijd open en eerlijk te vertellen wat er speelt. Ook met personeel en mensen en partijen met wie je samenwerkt, hoe lastig dat ook is. Zorg voor een veilige, prettige omgeving waarin alle tijd en ruimte is voor het gesprek. De klik tussen jou en je gesprekspartner is essentieel: als jij je kwetsbaar, transparant en eerlijk opstelt, ontstaan vaak de mooiste gesprekken waarin zelfs de diepste rode cijfers gedeeld kunnen worden. In het bedrijfsleven is vertrouwen een van de belangrijkste dingen. Oneerlijkheid werkt – zeker in pittige tijden – altijd tegen je.”
“Wat in moeilijke tijden vóór je werkt, is goodwill die je bij klanten hebt opgebouwd. Die goodwill kun je verdienen. Hoe? Door, als je het geld hebt, je rekeningen altijd binnen 24 uur te betalen. Klanten en partners waarderen en onthouden dat. Als je dan een keer in zwaar weer zit, zullen ze veel vaker bereid zijn je uitstel van betaling of korting te geven.”
“De gemeente kan je helpen. Dat kunnen ze niet alleen; dat moeten ze. Hun zorgplicht verplicht ze wettelijk om ondernemers die het moeilijk hebben bij te staan. Zij kunnen je helpen of doorverwijzen naar een instantie die je verder kan helpen. Ook zijn leveranciers, klanten en banken vrijwel altijd bereid om mee te denken. Als je je transparant opstelt over mogelijke problemen, wil bijna iedereen meewerken. Belangrijk is wel om de gemaakte afspraken na te komen. Maak nooit regelingen die je niet kunt nakomen. Onthoud dat het twintig jaar duurt om een reputatie op te bouwen, en slechts vijf minuten om ‘m te verpesten.”
“Het kwam al een paar keer voorbij: ondernemers zijn meestal niet de eerste mensen die toegeven dat ze het moeilijk hebben. Toch is dat het beste wat je kunt doen. Zodra je opmerkt dat rekeningen steeds later worden betaald of post ongeopend op tafel blijft liggen – vaak de eerste signalen van een financieel probleem – is het tijd om in actie te komen. Doe dan bijvoorbeeld de geldtest op Geldfit Zakelijk. Zo ontdek je hoe je er als ondernemer financieel voor staat en waar je terecht kunt voor hulp. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer oplossingen er (nog) mogelijk zijn. Je hoeft het sowieso niet alleen te doen.”
“Je wil graag dat mensen zich verbonden voelen met je bedrijf. Hoe doe je dat? Simpelweg door aardig te zijn en je medewerkers goed te behandelen. Dat maakt het voor hen ook veel makkelijker om je te benaderen en een gesprek aan te gaan. Heb je het idee dat een van je medewerkers het financieel zwaar heeft? Maak het bespreekbaar, veroordeel ze niet en verwijs ze door naar de gemeente of een andere instantie. Goede werkgevers hebben een vertrouwenspersoon die de juiste wegen weet. Zorg voor een bedrijfscultuur waarin hier zonder schaamte over gesproken kan worden.”
“In sommige gevallen is stoppen de beste oplossing. Als er geen zicht op verbetering is, en je als ondernemer vooral heel ongelukkig bent, bijvoorbeeld. Ten koste van alles doorgaan is zelden goed, hoewel veel ondernemers dat het liefste zouden doen. Stoppen komt nou eenmaal niet in hun woordenboek voor en het staat in hun ogen gelijk aan falen. Maar dat is het dus echt niet!”
Over Rood werd in 2014 opgericht vanuit de overtuiging dat ondernemers in Nederland beter geholpen moesten worden. De organisatie – officieel een vereniging, met maar liefst 150 actieve vrijwilligers – begeleidt en ondersteunt ondernemers bij een (door)start, schulden, administratieve achterstanden en bedrijfsbeëindiging, onder meer door trainingen en persoonlijke begeleiding te bieden. De afgelopen jaren hielp Over Rood meer dan 6000 ondernemers in allerlei branches.