In de podcastserie Ondernemerslust spreken we de eigenaren van zes ondernemingen. Over wat ze drijft en hoe ze elk op hun eigen manier omgaan met verandering. In deze aflevering het verhaal van Melissa en Marcella Wijngaarden en Noor Veenhoven van duurzame kleding-zoekmachine Project Cece.
De drie vriendinnen werden zich tijdens hun studententijd steeds bewuster van de niet zo duurzame kledingindustrie. Wilden ze nog wel kleding dragen waar uitbuiting, kinderarbeid en slechte milieukeuzes aan vastkleefden? Een retorische vraag die leidde tot onderzoek naar wat dan wel eerlijke en verantwoorde mode is. Ze ontdekten dat er veel duurzame modemerken zijn. Nadeel: het vinden en bezoeken van al die losse webshops kost best wat tijd. Dat kan makkelijker, dachten de toenmalige studenten. En zo richtten ze van Project Cece op.
De missie van Project Cece: duurzame mode makkelijk vindbaar maken en zo bijdragen aan een verantwoorde mode-industrie. Het trio heeft de taken helder verdeeld. Marcella is van de data en het programmeren en zet zelf de website in elkaar. Noor houdt zich bezig met de organisatie en het klantcontact. En Melissa is verantwoordelijk voor de financiën, administratie, het juridische deel en de betaalde marketing. En dat is nog niet alles. Samen met Noor schrijft Melissa ook artikelen die ze op de website plaatsen. Zo weet de groene shopper ook waarom een bepaald kledingstuk duurzamer is dan een fast fashion-item.
In de beginfase kozen Noor, Melissa en Marcella bewust voor het creëren van waarde, en werkten ze niet met een verdienmodel. Geen goed idee, volgens een bedrijfsexpert die ze inschakelden. Toch bleven ze trouw aan hun aanpak en voegden ze pas in een latere fase een verdienmodel toe aan hun bedrijfsplan. Een spannende stap, want opeens stuurden ze facturen uit voor een dienst die eerder gratis was.
Ook op andere gebieden maken de dames achter Project Cece bewuste keuzes. Zo werken ze vanwege hun idealen liever niet samen met Google en Facebook. Een worsteling, want voor online marketing zijn ze grotendeels afhankelijk van deze bedrijven. Als het even kan, kiezen ze voor betere alternatieven, maar soms is er geen andere keuze. Ze realiseren zich ook dat het voor Google niet uitmaakt of ze een advertentie wel of niet inkopen. Maar voor hen maakt het wel uit en dat is waar ze waarde aan hechten.
Ze wegen hun opties af, vinden hun weg maar worstelen ook met de keuzes die ze moeten maken om de mode-industrie te veranderen.
Expert en bedrijfsantropoloog Walter Faaij ziet deze innerlijke strijd over geloofwaardigheid en trouw blijven aan jezelf vaker bij bedrijven. Benieuwd naar zijn advies? Beluister nu de aflevering.
Als ondernemer ben je continu in beweging. De wereld om je heen verandert, en jij en je onderneming ook. Met onze tips, achtergrondartikelen en interviews helpen we jou om die veranderingen vol vertrouwen aan te gaan.