Elektrische autoverzekering

  • Geen beveiligingseisen bij nieuwwaarde onder € 75.000
  • Batterij meeverzekerd bij WA Plus of WA All risk
  • Laadkabel meeverzekerd bij WA Plus of WA All risk

Bereken je premie

Elektrische auto verzekeren

Met de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden is ook je elektrische auto goed verzekerd. Je hebt geen speciale dekking of verzekering nodig.

Waarvoor is je elektrische auto verzekerd?

WA

Meest gekozen bij auto's van 12+ jaar

  • Schade door je auto aan (spullen van) anderen
  • 24/7 hulp bij ongelukken, ook in het buitenland

Bereken je premie

Meer over WA

WA Plus

Meest gekozen bij auto's van 7 tot 11 jaar

  • Schade door je auto aan (spullen van) anderen
  • 24/7 hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
  • Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
  • Schade door diefstal of joyriding
  • Sterretjes, barsten of putjes in je autoruit (ook zonnedaken en panoramische daken)
  • Schade aan de laadkabels van je elektrische auto
  • Schade aan de accu van je elektrische auto

Bereken je premie

Meer over WA Plus

WA All risk

Meest gekozen bij auto's jonger dan 7 jaar

  • Schade door je auto aan (spullen van) anderen
  • 24/7 hulp bij ongelukken, ook in het buitenland
  • Schade door brand, storm, hagel of aanrijding met een dier
  • Schade door diefstal of joyriding
  • Sterretjes, barsten of putjes in je autoruit (ook zonnedaken en panoramische daken)
  • Schade aan de laadkabels van je elektrische auto
  • Schade aan de accu van je elektrische auto
  • Schade door vandalisme
  • Schade door van de weg af of te water raken
  • Schade aan je eigen auto door aanrijding, ook als je deze zelf veroorzaakt

Bereken je premie

Meer over WA All risk

Let op:

Niet alleen de leeftijd van je auto is belangrijk bij het kiezen van je Autoverzekering. Ook de dekking telt mee. Bij een minder uitgebreide dekking, moet je sommige schade zelf betalen.

Polisvoorwaarden

In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd.

Waarvoor ben je niet verzekerd?

Je bent onder andere niet verzekerd voor schade of hulp als je:

  • jouw auto verhuurt of als taxi gebruikt;
  • rijdt onder invloed van drugs, alcohol of lachgas;
  • meedoet aan wedstrijden waarbij het gaat om snelheid en behendigheid;
  • rijdt met een ongeldig rijbewijs.

Tevredenheidsgarantie

Heb je autoschade en ben je niet tevreden over de afhandeling? Dan krijg je 4x de maandpremie terug op je rekening.

Zo werkt het

Dit zijn de voorwaarden

Aanvullende modules voor je elektrische auto

Pechhulp

Met de module Pechhulp krijg je 24/7 hulp als je elektrische auto stuk gaat door een mechanische of elektrische storing, en je niet (verder) kunt rijden. Je kunt kiezen tussen twee dekkingsgebieden: Nederland of Europa.

Waarbij krijg je pechhulp?

Soort hulp Dekkingsgebied Nederland Dekkingsgebied Europa
24/7 Hulp bij pech als je auto kapotgaat in Nederland
24/7 Hulp bij pech als je auto kapotgaat in Europa
Er wordt een noodreparatie uitgevoerd om veilig verder te rijden
Je auto wordt naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Jij en je passagiers worden bij pech in Nederland naar een adres in Nederland gebracht
Jij en je passagiers worden bij pech in Europa naar de dichtstbijzijnde garage gebracht
Transportkosten van auto en bagage naar Nederland als reparatie in buitenland niet mogelijk is
Vervangende auto max. 5 werkdagen max. 21 dagen en 2 keer per jaar
Aantal keer per verzekeringsjaar dat je bij pech verzekerd bent 4 7
Aantal overnachtingen (€ 80 per persoon per nacht) 1 3

Waar krijg je pechhulp?

In Nederland krijg je hulp bij autopech in het hele land, behalve op Vlieland en Schiermonnikoog. Bij dekkingsgebied Europa krijg je hulp in de landen die zijn aangegeven op je groene kaart, behalve Nederland. Wil je in Nederland én Europa hulp bij autopech? Dan heb je de module Pechhulp Nederland en de module Pechhulp Europa nodig.

In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd met de module Pechhulp.

Rechtsbijstand

Met de module Rechtsbijstand krijg je hulp bij juridische conflicten in het verkeer die te maken hebben met je elektrische auto. Bijvoorbeeld als je:

  • de kosten na een auto-ongeluk wilt verhalen;
  • een conflict hebt met je autodealer over bijvoorbeeld het (ver)kopen van je elektrische auto;
  • je elektrische auto wil terugkrijgen bij een conflict over bijvoorbeeld eigendom of beslaglegging;
  • een conflict hebt over schade die is ontstaan tijdens het vervoeren van je elektrische auto.

Welke juridische hulp krijg je?

  • Een jurist die opkomt voor je belangen en onderhandelt met de tegenpartij.
  • De kosten van externe deskundigen of advocaten worden vergoed.
  • De kosten van een gerechtelijke procedure worden vergoed.
  • De mogelijkheid om een bemiddelaar (mediation) in te schakelen.
  • De schade wordt vergoed wanneer de kosten voor een rechtszaak hoger zijn dan de schadevergoeding, en de verzekeraar verwacht dat de rechter je gelijk geeft.

In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd met de module Rechtsbijstand.

TIP! Met de Rechtsbijstandverzekering inclusief module Verkeer ben je uitgebreider verzekerd dan met de module Rechtsbijstand bij de Autoverzekering. Want je bent dan ook verzekerd als voetganger, fietser of passagier van bus, boot, trein en vliegtuig. Nieuwsgierig?

Bekijk de Rechtsbijstandverzekering

Schade Inzittenden

Met de module Schade Inzittenden zijn bestuurder én passagiers verzekerd bij een ongeluk met je elektrische auto. Of je nou zelf veroorzaakt of niet. Valt de schade onder je Autoverzekering? Dan ben je tot € 1.000.000,- per gebeurtenis verzekerd.

Je bent verzekerd voor:

  • verwondingen die jij en je passagiers oplopen door een auto-ongeluk, inclusief smartengeld;
  • schade aan de spullen van de bestuurder en passagiers.

Alle inzittenden zijn bij een ongeval verzekerd als:

  • ze zich in de auto bevinden;
  • bij het in- of uitstappen;
  • ze onderweg tijdelijk uit de auto zijn, bijvoorbeeld voor het uitvoeren van een noodreparatie of om de auto te laden.

In de polisvoorwaarden lees je precies waarvoor je wel en niet bent verzekerd met de module Schade Inzittenden.

6 bespaar- en betaaltips

80% no-claimkorting

Bij Nationale-Nederlanden kan je no-claimkorting oplopen tot maar liefst 80%. Hoe werkt dit? Tijdens de periode dat je Autoverzekering loopt, bouw je schadevrije jaren op. Voor elk jaar dat je geen schade claimt, ontvang je korting op je premie. Dit kan oplopen tot 80%.

Bekijk bonus malus ladder
10% korting bij meerdere auto’s of motoren

Verzeker je twee, drie of vier auto’s en/of motoren binnen jouw gezin bij Nationale-Nederlanden? Dan ontvang je 10% korting op de premie van de Auto- of Motorverzekering die je extra afsluit naast je andere auto en/of motor. Je gezinsleden moeten wel op hetzelfde adres wonen als jij. Gezinsleden zijn jijzelf, je inwonende partner en thuiswonende kind(eren).

De extra auto of motor verzeker je makkelijk online.

Verzeker je extra auto('s)

Verzeker je extra motor(en)

2,5% korting bij dashcam

Met een werkende dashcam in de auto krijg je 2,5% korting op je premie.

Lagere premie bij hoger eigen risico

Bij de dekking WA Plus en WA All risk kun je zelf een vrijwillig eigen risico kiezen. Dit is het bedrag dat je bij schade zelf betaalt. Hoe hoger het eigen risico, hoe lager de premie. Zorg ervoor dat je het eigen risico kunt betalen als dat nodig is.

Bij Nationale-Nederlanden werken we samen met het herstelnetwerk van Schadegarant. Kies je toch liever voor een andere garage? Dan betaal je bij ruitreparatie een vast eigen risico van € 150,-. Bij andere schades en bij ruitvervanging betaal je een extra eigen risico van € 400,-. Dat eigen risico komt boven op het vrijwillige eigen risico dat je kiest.

Premie per jaar betalen

Je kunt je premie per maand of per jaar betalen. Betaal je per jaar? Dan krijg je 3% korting. Tijdens het berekenen van je premie of het afsluiten van je verzekering wordt dit automatisch van de prijs afgehaald.

Kies de dag waarop je premie wordt afgeschreven

Je kiest zelf op welke dag van de maand de premie wordt afgeschreven. Zo kun je de ideale dag instellen.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Autoverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Autoverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen

Hoe hoog is het eigen risico bij deze Autoverzekering?

Bij de dekking WA Plus en All risk kun je zelf een eigen risico kiezen. Met een eigen risico betaal je een deel van de schade zelf. Je kunt kiezen voor een eigen risico van € 0,-, € 150,-, € 300,-, € 600,- of € 1.200,-. Het eigen risico staat op je polisblad, in mijn.nn en in de app.

Bij Nationale-Nederlanden werkt de verzekeraar samen met het herstelnetwerk van Schadegarant. Kies je toch liever voor een andere garage? Dan betaal je bij ruitreparatie een vast eigen risico van € 150,-. Bij andere schades en bij ruitvervanging betaal je een extra eigen risico van € 400,-. Dat eigen risico komt boven op het eigen risico dat je hebt gekozen.

Hoe draag ik schadevrije jaren over aan iemand anders?

Je kunt de schadevrije jaren die je hebt opgebouwd overdragen aan je (ex-)partner. Dat doe je zo:

Alles over schadevrije jaren
Waar vind ik mijn schadevrije jaren?

Heb je een Autoverzekering via ons? Dan vind je jouw schadevrije jaren op je polisblad, in mijn.nn en in de app.

Ben je (nog) geen klant? Vraag dan je schadevrije jaren op bij je huidige verzekeraar. Bij het opzeggen van een autoverzekering krijg je een royementsverklaring. Daarin staat het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Of het aantal negatieve schadevrije jaren dat je hebt.

Is dit je eerste motorverzekering? Dan heb je nul schadevrije jaren. Tenzij iemand schadevrije jaren aan je heeft overgedragen.

Alles over schadevrije jaren
Wat is de nieuwwaardegarantie en aanschafwaardegarantie?

Bij WA Plus en WA All risk krijg je twee jaar nieuw- of aanschafwaardegarantie. Die geldt wanneer je auto wordt gestolen of total loss is.

Nieuwwaardegarantie
Heb je een nieuwe auto gekocht in Nederland, en is deze binnen twee jaar gestolen of onherstelbaar beschadigd? Dan krijg je met WA Plus en WA All risk de nieuwwaarde vergoed.

Aanschafwaardegarantie
Heb je een tweedehands auto gekocht, en is deze binnen twee jaar gestolen of onherstelbaar beschadigd? Dan krijg je met WA Plus en WA All risk de aanschafwaarde vergoed. Deze regeling geldt als je de auto kocht bij een officiële merk(sub)dealer, een BOVAG-erkend autobedrijf of een ander autobedrijf dat is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. En als de auto niet ouder is dan vijf jaar op het moment van aankoop.

Krijg ik korting op mijn Autoverzekering als ik mijn auto beveilig?

Het beveiligen van je auto is in sommige gevallen een voorwaarde voor acceptatie. Beveiligen levert geen extra korting op, ook niet bij vrijwillige beveiliging.

Wat kost een autoverzekering?

De premie van je Autoverzekering hangt af van een aantal factoren, namelijk:

  • Het aantal schadevrije jaren
  • Het bouwjaar van je auto
  • De cataloguswaarde van je auto
  • Het aantal kilometers dat je per jaar rijdt
  • Je persoonlijke gegevens (zoals je kenteken, waar je woont etc.)
  • De dekking die je kiest (WA, WA Plus, WA All risk)
  • Het eigen risico dat je kiest (alleen bij WA Plus en WA All risk)
  • De aanvullende modules waarvoor je kiest (Schade Inzittenden, Rechtsbijstand en Pechhulp)

Bereken je voorlopige premie

Na het berekenen van je premie kun je verder gaan en de Autoverzekering online aanvragen.

Wat is de goedkoopste Autoverzekering?

De Autoverzekering WA is het minst uitgebreid en dus betaal je een lagere premie. Je bent met deze verzekering alleen verzekerd voor de schade aan andermans auto, letsel bij anderen en spullen van anderen als jij aansprakelijk bent voor deze schade. Met de Autoverzekering WA ben je niet verzekerd voor schade aan je eigen auto.

Bereken je premie met Autoverzekering WA

Wanneer heb ik mijn internationaal verzekeringsbewijs (IVB) nodig en moet ik deze printen?

Als je een Autoverzekering via ons afsluit, ontvang je een internationaal verzekeringsbewijs (IVB) van de verzekeraar. Dit is het bewijs dat je auto is verzekerd. Je mag hem printen, maar je kunt ook de digitale versie opslaan in je telefoon. Op het bewijs staan belangrijke telefoonnummers en gegevens die je nodig hebt bij schade, pech of diefstal. Ook vind je terug in welke landen het IVB geldig is.

Ga je naar het buitenland? Op je het internationaal verzekeringsbewijs staat in welke landen de kaart geldig is. Check voor vertrek ook even of een papieren versie verplicht is in de landen waar je doorheen reist.

Wat is het verschil tussen Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) en een aansprakelijkheidsverzekering?

Hoewel de namen op elkaar lijken, zit er een groot verschil tussen een WA-verzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Het zit zo.

  • In Nederland ben je verplicht om je te verzekeren voor Wettelijke Aansprakelijkheid als je een auto hebt. Zo ben je verzekerd voor schade die je met jouw auto veroorzaakt bij anderen.
  • Zit je niet in de auto en beschadig je (spullen van) anderen? Bijvoorbeeld wanneer je de tv van je vrienden laat vallen tijdens het verhuizen. Dan kun je een vergoeding vragen via de Aansprakelijkheidsverzekering, als je die hebt. Deze verzekering is niet verplicht. Je kunt er zelf voor kiezen.

Een belangrijk verschil is dus dat een WA-verzekering verplicht is, en een aansprakelijkheidsverzekering niet.

Kan ik een autoverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de autoverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Belangrijke informatie over de Autoverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Autoverzekering. Op je polisblad of in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Autoverzekering WA

Verzekeringskaart Autoverzekering WA Plus

Verzekeringskaart Autoverzekering WA All risk

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook legt de verzekeraar uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Als je een schade doorgeeft, stelt de verzekeraar vast wat er is gebeurd. En hoe groot de schade is. Dit doet de verzekeraar onder andere met behulp van de gegevens die op het schadeformulier staan, inlichtingen die jij en je (eventuele) tegenpartij de verzekeraar geven, en zo nodig verklaringen van getuigen. Je geeft de verzekeraar de informatie die zij nodig heeft.

Ben je verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? Dan zal de verzekeraar jouw schade op hem proberen te verhalen. Of op zijn verzekeraar.

Ben je niet verzekerd voor je schade? En is je tegenpartij aansprakelijk? In sommige gevallen kan de verzekeraar je dan proberen te helpen om je schade te verhalen. Hoe dat werkt lees je op www.nn.nl/dsa.

Ben je zelf aansprakelijk? Dan neemt de verzekeraar contact op met je tegenpartij of zijn verzekeraar om zijn schade te regelen.

WA (Wettelijke Aansprakelijkheid)
De verzekeraar regelt de schade met de tegenpartij binnen de verplichtingen die zij heeft. Zij mag schade direct aan je tegenpartij vergoeden of met hem een schikking treffen. Let op! Heb je je tegenpartij laten weten dat je aansprakelijk bent? Of heb je toegezegd dat hij recht heeft op een schadevergoeding? Dan is de verzekeraar daar niet aan gebonden. Zij beoordeelt of je volgens de wet aansprakelijk bent voor de schade. Je bent bijvoorbeeld aansprakelijk als je een verkeersregel overtreedt: je hebt geen voorrang verleend met je auto en daardoor is het verkeersongeval ontstaan.

WA Plus en WA All risk
Heb je schade aan je eigen auto en kan de schade hersteld worden? Dan is de omvang van de schade gelijk aan de reparatiekosten. Behalve als de reparatiekosten van je auto hoger zijn dan het verschil tussen de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis en de restwaarde.

Zijn de reparatiekosten van je auto hoger dan het verschil tussen de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis en de restwaarde? Dan is je auto total loss. De omvang van de schade is dan gelijk aan dit verschil of als dat hoger is het verschil tussen de vervangingswaarde bij total loss volgens de ANWB-koerslijst plus 10 procent meteen voor de gebeurtenis en de restwaarde.

Ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel Diefstal is verzekerd? Dan is de omvang van de schade gelijk aan: de dagwaarde meteen voor de gebeurtenis of als dat hoger is de vervangingswaarde bij total loss volgens de ANWB-koerslijst plus tien procent meteen voor de gebeurtenis.

Is er sprake van schade aan of diefstal van accessoires? Dan stelt de verzekeraar de omvang van de schade zo vast: de eerste 12 maanden na aanschaf schrijft zij 1,5% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs. Vanaf de 13e maand na aanschaf schrijft zij 1% per maand (of een gedeelte daarvan) af op de aanschafprijs.

Total loss
Is je auto total loss, of ben je je auto kwijt door een gebeurtenis die onder het onderdeel 'diefstal' is verzekerd? Dan vergoedt de verzekeraar de schade pas als je de eigendom van je auto aan de verzekeraar hebt overgedragen. Ook ben je verplicht om alle zaken die bij je auto horen aan de verzekeraar te overhandigen.
Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat de verzekeraar uitkeert, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Doelgroepomschrijving

De Autoverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (ingezetenen) van 18 jaar en ouder die hun vermogen willen beschermen voor kosten die worden gemaakt bij schade van en door autobezit. De auto moet een Nederlands kenteken hebben.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact