Know Your Customer (KYC) – Ken je klant

Als klant vertrouw je je bankzaken aan ons toe. Wij doen er alles aan om te zorgen dat je dat veilig kunt doen. Hiervoor willen wij graag weten wie onze klanten zijn. En dus wie jij bent. Daarom is het belangrijk dat wij altijd juiste en actuele gegevens van je hebben. Het kennen van jou als klant en je financiën noemen we KYC.

We doen klantonderzoek bij nieuwe en bestaande klanten

Wil je een nieuwe rekening bij ons openen? Dan vragen we om je persoonsgegevens. Ook kunnen we je bijvoorbeeld vragen naar de herkomst van het geld dat je wilt storten.

Ben je al langer klant bij ons? Ook dan kunnen we je vragen om je gegevens te controleren. Of om nieuwe gegevens aan ons door te geven. Dat doen we regelmatig uit onszelf voor de zekerheid. Maar ook als we daar een speciale reden voor hebben. Zoals een extra aflossing op je hypotheek of een bijschrijving op je spaarrekening die opvalt.

Onze poortwachtersrol tegen financiële criminaliteit

Helaas zijn er criminelen die bijvoorbeeld geld witwassen of terrorisme financieren. Dit noemen we financiële en economische criminaliteit (FEC). We beschermen de samenleving en onze bank hier zo goed mogelijk tegen. Dit doen we onder andere door financiële transacties in de gaten te houden. Ook kunnen we je vragen stellen in een klantonderzoek.

Het uitvoeren van deze taak heet ook wel de ‘Poortwachtersrol’. De overheid verwacht deze rol van ons. Er zijn hierbij drie wetten van toepassing:

Dit betekent klantonderzoek voor jou

Medewerkers van de KYC-desk van Nationale-Nederlanden Bank voeren de klantonderzoeken uit.

Zij nemen het liefst contact met je op via mijn.nn, jouw beveiligde online account. Dit is een veilige manier om informatie met elkaar te delen. Heb je (nog) geen account voor mijn.nn? Dan sturen we je een e-mail (beveiligd via Zivver).

Als je niet reageert op ons bericht

  • Reageer je niet op ons bericht via mijn.nn of onze e-mail? Dan bellen we je.
  • Krijgen we telefonisch geen contact met je? Dan sturen we je een aangetekende brief.

We vragen nooit om je inloggegevens

Als we contact met je opnemen vragen we je nooit om inloggegevens. Niet via e-mail en niet via de telefoon. We vragen dus nooit naar je inloggegevens van mijn.nn. Ook vragen we niet naar de beveiligingscodes die je via Zivver ontvangt.

Zo ontvang je een bericht via mijn.nn

Staat er een bericht voor je klaar in mijn.nn? Dan ontvang je een melding via e-mail.

Zo herken je onze e-mail

Als we je mailen dan is dit de afzender van onze e-mail: nn.bank.kyc@secure.nn.nl. De inhoud van de mail is versleuteld (verborgen) door Zivver. Dit is een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing voor het delen van gevoelige informatie via e-mail. Met Zivver kun je zelf ook veilig informatie aan ons sturen.


Hoe werkt Zivver?

Zivver beveiligt berichten met versleuteling. Om het bericht te lezen, heb je een code nodig. Er zijn verschillende manieren waarop je die code kunt ontvangen.

Bekijk de drie manieren hoe je een Zivver-bericht kunt lezen

Zo herken je ons telefoontje

Als we je bellen voor klantonderzoek, dan doen we dat met nummer 070 513 13 03. Als je twijfelt, vraag dan de naam van de medewerker en bel ons terug op 070 513 13 03. Op dit telefoonnummer kun je ons uiteraard ook bereiken met vragen over het klantonderzoek. Je kunt ons bereiken van maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot 17.00 uur. Aan de telefoon stellen we altijd vragen ter controle. Zo weten we zeker dat we met de juiste persoon te maken hebben.

Als we je gegevens niet op tijd ontvangen

Volgens de wet zijn we verplicht om bepaalde gegevens van je te hebben. Geef je ons de gegevens niet, of kloppen ze niet? Dan kan dat gevolgen hebben voor je bankzaken. Uiteindelijk kan het ook betekenen dat we je rekening blokkeren of dat je geen klant bij ons kunt blijven. Maar we hopen natuurlijk dat dit niet nodig is.


Meer informatie