Varen in de mist: handige info & tips
Hoe ontstaat mist?
Mist ontstaat als er een groot verschil is in de temperatuur van de lucht en die van het water. Bijvoorbeeld als de wind vanaf het land naar het water staat, kan warme, vochtige lucht over het koude water geblazen worden. Hierdoor ontstaat er mist: het vocht uit de lucht condenseert. Andersom is ook mogelijk. Als het water in het najaar nog redelijk warm is en de lucht is al veel kouder, kan er ook mist ontstaan. In het voorjaar en het najaar moet je door deze temperatuurverschillen extra alert zijn op eventuele mist. Houd dus voor vertrek goed de weersverwachting in de gaten.
Overvallen door mist
Bij dichte mist is het niet verstandig om uit te varen. Wat doe je als je onderweg op het water met mist te maken krijgt? Check hieronder onze tips:
- Heb je AIS of radar? Zet deze aan en houd alles om je heen scherp in de gaten (andere schepen, betonning en de wal);
- Zet je marifoon aan en luister goed naar wat daar gezegd wordt. Zo kan een andere boot bij jou in de buurt je oproepen;
- Houd extra goede uitkijk;
- Probeer uit de buurt te blijven van grote scheepvaart;
- Vaar aan de stuurboordzijde van de vaarweg of net buiten betonde vaarwegen, als het daar diep genoeg is;
- Anker op een veilige plek om te wachten tot de mist optrekt. Houd gedurende deze wachtperiode de radar, marifoon en AIS goed in de gaten;
- Vertrek altijd met een opgeladen telefoon met daarop de KNRM-app. En neem een powerbank mee!
Regels bij varen in de mist
Wat zijn eigenlijk de regels bij varen in de mist? Gek genoeg staat er in de wetgeving geen omschrijving van het woord mist. Op hoofdvaarwegen spreken ze van ‘slecht zicht’ als dat minder dan 1000 meter is. Op andere vaarwegen is er pas bij 400 meter zicht sprake van mist. Op de meeste vaarwegen moet een pleziervaartuig dat in mist vaart beschikken over een professionele radar én heeft de schipper een zogeheten radarpatent. Vrijwel geen enkel pleziervaartuig heeft dit echter. Er wordt bij mist gecontroleerd en de boetes zijn niet mals. Het is dus altijd verstandiger om in de haven te blijven als er mist op komst is. En overvalt het je op het water? Zoek dan zo snel mogelijk een veilige plek om te wachten tot je beter zicht hebt.
Wat moet de bemanning doen als er opeens mist op komst is?
Bij zeer beperkt zicht, is het verstandig om direct je positie te noteren. Laat de elektronische navigatie je in de steek? Dan weet je soiweso wat je startpunt is.
Het grootste risico bij mist is een aanvaring. Het is dan handig dat de gehele bemanning een reddingsvest aanheeft. Als het slechte zicht door de mist te lang duurt, is veilig varen niet vol te houden. Dus krijg je toch te maken met een aanvaring, handel dan zo snel mogelijk.
Luister goed of je scheepsmotoren hoort, of andere geluiden die erop wijzen dat er iets in de buurt is. Laat een bemanningslid dan voorop gaan staan om te luisteren, ongehinderd door het geluid van de motor van je boot. Wissel regelmatig van uitkijk. Het turen in de witte mist leidt al snel tot het zien van dingen die er niet zijn. Ook voor je ogen is het lastig om zo lang geconcentreerd niets te zien.
Dieptelijnen
Als je in de mist in de buurt van een veilige haven bent, is het lastig om die te spotten met het slechte zicht. Als je recht op de plek afvaart waar je denkt dat de haveningang zit, kan je per ongeluk naar het strand naast de haven varen, omdat je aan de verkeerde kant van de havenpier zit. De waterdiepte kan je hierbij helpen. Op je (elektronische) kaart zie je dieptelijnen staan. Stuur voorzichtig naar de kust en kijk tegelijkertijd op je dieptemeter. Je ziet dan dat het steeds ondieper wordt. Stuur dan parallel aan de kust en blijf steeds op dezelfde diepte varen, bijvoorbeeld tien meter. Als het ondieper wordt, stuur je weer verder van de kust om weer op je gekozen diepte te blijven. Blijf parallel aan de kust varen tot je de haveningang kunt zien.
Wil je ook goed verzekerd en veilig het water op met je boot? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.
Vraag nu onze Bootverzekering aan