Varen met kou en vorst

De winter staat weer voor de deur: tijd om je boot winterklaar te maken. Is je motor winterklaar? Heb je je watersysteem goed voorbereid op vorst? En hoe voorkom je schade aan je boot als het water eromheen dichtvriest? We vertellen je er alles over!

Dit moet je weten als je gaat varen met vorst

Overwinteren op de wal

Het is natuurlijk een groot verschil of je boot op de wal staat of dat hij overwintert in het water. Op de wal koelt alles veel sneller af en vriest het vaak harder. De twee belangrijkste systemen aan boord moet je goed voorbereiden op een periode met (strenge) vorst: de motor en het watersysteem.

Zo maak jij je boot winterklaar

Motor winterklaar maken

Er zijn twee soorten motoren: motoren die gekoeld worden met water dat van buiten de boot opgezogen wordt en motoren die naast dit systeem ook nog een intern koelsysteem hebben. In dat interne koelsysteem zit koelvloeistof dat tegelijkertijd ook antivries is, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Check wel even of er inderdaad koelvloeistof in zit en of er nog genoeg in zit.

Het koelwatersysteem dat van het buitenwater gebruik maakt, kan je helemaal leeg maken, of zelf vullen met antivries. Het is beter om het koelwatersysteem te vullen met antivries: de leidingen kunnen namelijk gaan roesten als ze leeg zijn. Het systeem vullen met antivries is niet ingewikkeld: je vult eerst een emmer met antivries en ontkoppelt de waterinlaat. Die hang je vervolgens in de emmer met antivries en je laat de motor heel kort draaien. De motor zuigt de antivries op en vult het koelwatersysteem ermee. Je kunt ook de watertoevoer dichtdraaien en de wierpot met antivries vullen. Vervolgens laat je de motor ook weer kort draaien en blijf je antivries in de wierpot gieten. In beide gevallen is het dan wel aan te raden in het voorjaar even een emmer bij de uitlaat te houden voor het opvangen van de milieuvervuilende antivries.

Watersysteem winterklaar maken

Ook het watersysteem loopt ’s winters risico op vorstschade. Tips om dit te voorkomen:

  • Tap de boiler af en laat al het water uit het druksysteem;
  • Maak de watertanks leeg. Desgewenst kan hier speciale antivries voor drinkwatersystemen in gedaan worden;
  • Maak de vuilwatertank leeg;
  • Alle pompen, zowel in het watersysteem als bijvoorbeeld de toiletpomp of een dekwaspomp, moeten leeggemaakt worden of er moet antivries in;
  • Alle leidingen die niet leeggemaakt kunnen worden, moeten gevuld worden met antivries. Vergeet ook de leidingen van de kuipafvoer niet.

Overwinteren in het water

Als de boot in het water overwintert: houd de watertemperatuur goed in de gaten, zodat je weet wanneer het water dichtvriest. Als je niet met je boot vaart in de winter, is het verstandig om de motor en het watersysteem winterklaar te maken, zoals hierboven beschreven is. Je kan uiteraard niet de afsluiters open zetten zoals je op de wal zou doen, dus zul je de leidingen tot op de afsluiters vol moeten laten lopen met antivries. Dit is een tijdrovende klus die het beste aan het begin van de winter gedaan wordt. Ben je van plan om in de winter te blijven varen, dan is het onhandig om steeds weer alles winterklaar te maken met antivries. Je kan er dan ook voor kiezen om warmtelinten te gebruiken: dit zijn zwakstroom-linten die weinig energie gebruiken en die vaak voorzien zijn van een thermostaat. Deze linten kunnen rond afsluiters en leidingen aangebracht worden. Een andere mogelijkheid is om aftapbare afsluiters te gebruiken.

Schade door ijs

Voordat alles echt dichtvriest, drijven er vaak ijsschotsen op het water. Deze kunnen tegen je boot aandrijven of, door golfslag, tegen de boot bonken. Kijk goed om je heen in de haven om te beoordelen of en uit welke hoek deze schotsen zouden kunnen komen. Het kan handig zijn om stootwillen op het water te laten drijven aan die zijde van de boot, om schade aan het verfsysteem of aan de romp te beperken. Een dikke ijslaag op het water kan daarnaast zorgen voor druk op de romp en mogelijk ook op het roer. Om schade hierdoor te voorkomen, kun je een dompelpomp in het water te hangen. Deze houdt het water rond de boot in beweging, waardoor zich precies rondom je boot geen ijs vormt.

Voor zeilboten is er bij strenge vorst nog een extra punt om op te letten: de mast. Als de boot met staande mast overwintert, kan zich namelijk regenwater in de mast ophopen. Als dit bevriest, zet het uit en kan het de mast onherstelbaar beschadigen. Controleer daarom aan het begin van de winter of de afwatering van de mast goed werkt en klop op de mast om te horen of er mogelijk opgehoopt water in zit.

Wil je ook goed verzekerd en veilig het water op met je boot in de winter? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.

Vraag nu onze Bootverzekering aan

Meer artikelen