Ga direct naar inhoud

Je boot winterklaar maken doe je zo

Sluit je je vaarseizoen in de herfst af om in het voorjaar weer het water op te gaan, dan wil je dat je boot goed de winter doorkomt. Of je nou kiest om je boot in het water te laten of op de kant te stallen, belangrijk is dat je boot beschermd is tegen winterse weersinvloeden. Met onderstaande tips zie je niets over het hoofd tijdens het winterklaar maken van je boot.

In het water

Wanneer je je boot in het water laat liggen, dan kan dat buiten of in een schiphuis. Een schiphuis beschermt je boot tegen weersinvloeden, maar om het stof buiten te houden, is een dektent over je boot geen overbodige luxe. Laat je je boot in de buitenlucht liggen, dek je boot dan ook goed af. In beide gevallen is het verstandig alle spullen eruit te halen die vocht kunnen vasthouden, zoals kleding, beddengoed, handdoeken en kussens. Zeilen, vallen, schoten, extra lijnen en blokken kun je het beste mee naar huis nemen. Vieze lijnen kun je thuis in de wasmachine gemakkelijk weer goed schoon krijgen.

Apparatuur die je makkelijk los kunt maken, kan beter thuis op een droge plek de winter doorbrengen dan in een vochtige boot. Dat geldt ook voor accu’s. Die kun je in de winter thuis ook makkelijker af en toe opladen. Heb je gasflessen aan boord, haal die er dan zeker uit; in veel havens is dit zelfs verplicht.

Motor winterklaar

Om te voorkomen dat je motor bevriest, moet je die goed winterklaar maken. Het water dat je motor normaal koelt, vervang je door antivries - liefst door een milieuvriendelijke variant. Ook je olie vervang je aan het begin van de winter en de dieseltank maak je leeg, zodat je het bezinksel eruit kunt halen. Je diesel- en oliefilter en je impeller kun je het beste ook meteen vervangen, zodat je in het voorjaar direct weer op pad kunt.

Laat je motor eerst een tijdje draaien voordat je de antivries er in giet, zodat hij warmdraait en de olie vloeibaarder is. Vlak voor je de antivries via de wierpot in je koelsysteem giet, zet je de aanzuig-afsluiter even dicht. De motor blaast zo het water eruit. Wil je niet al teveel water onder in je boot, dan zet je nu de motor uit en vervang je de impeller. De afsluiter kan dicht blijven als je de motor weer start, omdat je het systeem gaat vullen met antivries, totdat je dat via de uitlaat naar buiten ziet komen. De motor kan nu definitief uit. Meestal zit de wierpot boven de waterlijn. Die vul je ook goed met antivries en als laatste doe je de afsluiter even open en weer dicht. Je ziet het antivriespeil zakken, waardoor je weet dat ook je afsluiter voorzien is van antivries. Met een oliepomp zuig je vervolgens de olie uit de motor, vaak via de plek waar de peilstok zit. Filters draai je los en vervang je door nieuwe. Smeer de rubberen randen van de filters in met een beetje oude olie, anders krijg je ze de volgende keer bijna niet meer los.

Afsluiters en toilet winterklaar

Ook het watersysteem en het toilet aan boord kunnen ’s winters bevriezen. Daarom doe je ook in al je gootstenen antivries. Zet eerst de afsluiters dicht, doe antivries in de bakken en doe vervolgens de afsluiters even open en meteen weer dicht. Zorg er wel voor dat je de watertank leeg heb laten lopen, voordat je de afsluiters winterklaar maakt. Om de waterpomp te beschermen, kun je de slangen ervan loskoppelen en de pomp doorblazen, zodat er zeker geen water meer inzit. Heb je een boiler aan boord, zet die dan uit en tap hem af.

Je toilet winterklaar maken lijkt simpel: doe antivries in je toilet en pomp het leeg. Zet vervolgens de afsluiter van de uitgaande (dikke) slang dicht. Maar, je wilt ook de inlaat-afsluiter voorzien van antivries. Zet de afsluiter daarvan dicht en koppel die slang los van je toilet. Vul hem met antivries en doe de afsluiter even open en dicht, zodat ook deze afsluiter is beschermd. Heb je nog meer huiddoorvoeren voor bijvoorbeeld een douche of watermaker, behandel deze dan ook met antivries.

Je zelfloosgaten beschermen tegen de winter is nodig wanneer deze in het water liggen. Een veelgebruikte methode is ze open te laten staan en er een slang in te stoppen om de druk van eventuele ijsvorming op te vangen. Maar, ook hier kun je de afsluiters van dicht doen, er antivries in te stoppen en de afsluiters vervolgens weer even open te doen en daarna meteen weer dicht.

Op de wal

Laat je je boot overwinteren op de wal, dan kun je ook daar kiezen tussen binnen of buiten stallen. Binnen in een vorstvrije of verwarmde loods is het meest luxe, en vaak ook het meest prijzig. Het voordeel is dat je alles aan boord kunt laten en dat je niet met antivries in de weer hoeft. Laat je je boot buiten op de wal staan, dan is een dekkleed goed voor de bescherming. Zet dat wel goed vast, want in de winter kan het af en toe flink waaien. Haal ook alle spullen die vocht aantrekken uit je boot. Zorg ervoor dat er geen water in je watertank, boiler en motor meer zit. Je kunt ze met antivries behandelen op de manier die we hierboven hebben beschreven. Dat geldt ook voor afsluiters, maar op de wal kun je die ook openzetten, zodat er geen ijsvorming kan ontstaan.

Wil je ook goed verzekerd en veilig het water op? Vraag dan vandaag nog onze Bootverzekering aan.

Vraag nu onze Bootverzekering aan

Meer artikelen