Voorlopig koopcontract tekenen
Om de aankoop van de woning definitief te maken, moet het koopcontract getekend zijn. Voor die tijd kunnen beide partijen nog van de koop afzien. Het voorlopige koopcontract wordt vaak door de verkopende partij opgesteld, maar als koper heb je hier ook invloed op. De ontbindende voorwaarden die je bent overeengekomen, staan er bijvoorbeeld in. Zo kan je voorbehoud van financiering opnemen. Na het tekenen van het koopcontract heb je nog drie dagen (waarvan minstens twee werkdagen) om er zonder opgaaf van redenen van af te zien. Na deze tijd kan dit alleen via de ontbindende voorwaarden.
De verkoper vraagt je om een garantie van meestal 10% van de verkoopprijs. Dit bedrag kan je storten als waarborgsom of je vraagt de bank om een bankgarantie af te geven. Gaat de koop niet door, dan betaalt de bank de waarborgsom. Aan een bankgarantie zijn wel kosten verbonden.
Hypotheek regelen
Voordat je een bod uitbracht, wist je waarschijnlijk je maximale hypotheek al. Nu is het tijd om de financiering rond te krijgen en de hypotheek aan te vragen. Met je hypotheekadviseur bekijk je welke hypotheek het best bij jou past. Denk hierbij aan de vorm en de duur van de rentevaste periode. Een hypotheek afsluiten kan een aantal weken duren, dus het is verstandig ondertussen de rest te regelen, terwijl je wacht op het renteaanbod en de bindende hypotheekofferte.
Taxatie
De waarde van je woning is van belang voor je hypotheek. Je hypotheek mag maximaal 100% van de waarde van de woning zijn. Belangrijk dus om de woning tijdig te laten taxeren en het taxatierapport aan te leveren bij je hypotheekadviseur.
Bouwkundige keuring
Verborgen gebreken in je nieuwe woning zijn niet fijn. Een bouwkundige keuring kan je helpen deze op te sporen. Het geeft je een goed beeld van de staat waarin de woning verkeert. Heb je de uitslag van de bouwkundige keuring als ontbindende voorwaarde opgenomen in het koopcontract? Dan kun je kosteloos van de koop afzien. Ook heb je het recht om opnieuw te onderhandelen.
Verzekeringen regelen
Er is een aantal verzekeringen die je af kunt sluiten rondom je huis. Zo heb je diverse woonverzekeringen, zoals een inboedel- of opstalverzekering. Andere verzekeringen waar je aan kunt denken zijn een aansprakelijkheidsverzekering of rechtsbijstandverzekering. Met een aansprakelijkheidsverzekering ben je verzekerd bij schade veroorzaakt door jou of je eigendommen, bijvoorbeeld een vallende dakpan die een fietser raakt. Een rechtsbijstandverzekering voorziet je van rechtsbijstand wanneer nodig. Bij een huis kun je rechtsbijstand nodig hebben bij een conflict tijdens een verbouwing, of voor die ruzie met je buurman over de schutting die je geplaatst hebt.
Nota van afrekening betalen
De notaris stuurt je allerlei documenten: de hypotheekakte, de leveringsakte en de nota van afrekening. De eerste twee documenten onderteken je bij de overdracht bij de notaris. Je krijgt ze vooraf om te controleren of alles klopt. De nota bevat een overzicht van alle betalingen die via de notaris verlopen. Op deze nota kun je de volgende kosten tegenkomen:
- De koopsom van de woning
Dit is het gehele bedrag dat je verschuldigd bent aan de verkoper van het huis. Je betaalt dit bedrag vanuit je hypotheek. - Overdrachtsbelasting
De notaris regelt dat de overdrachtsbelasting betaald wordt. Voor bestaande woningen betaal je 2% overdrachtsbelasting. Ook regelt hij de aangifte bij de Belastingdienst.
Goed om te weten: Als je tussen de 18 en 35 jaar oud bent, betaal je eenmalig geen overdrachtsbelasting als je een bestaand huis koopt. De vrijstelling geldt alleen als de woning je hoofdverblijf wordt. Dit moet je ook verklaren bij de notaris. Verder moet je ook verklaren dat je niet eerder gebruik hebt gemaakt van de vrijstelling. De vrijstelling geldt alleen voor woningen met een waarde van maximaal € 510.000,-. - Verrekening van zakelijke lasten
Heeft de vorige eigenaar al het een en ander vooruit betaald? Dan kan het zijn dat jij hier een deel van terug moet betalen. Denk bijvoorbeeld aan rioolheffing, maar ook aan Onroerende Zaakbelasting. - Notariskosten
Voor het werk wat de notaris doet moet je uiteraard ook betalen. Onder deze kosten vallen de uren die hij maakt voor het opstellen van de hypotheekakte en de leveringsakte. De inschrijvingen van de hypotheek en van jou als eigenaar bij het Kadaster vallen hier ook onder.
- Kosten derdeHeb je gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar of hypotheekadviseur? De diensten van anderen worden verrekend onder ‘kosten derden’ op de nota van afrekening.
Vóór de datum van de overdracht moet je de nota van afrekening betaald hebben.
Passeren en overdracht
De datum van passeren staat in het koopcontract. Op deze datum vindt de overdracht plaats en wordt de woning officieel van jou. Hiervoor teken je de leveringsakte en de hypotheekakte bij de notaris. Gaat het om een bestaande woning? Dan heb je vaak op deze dag nog de laatste inspectieronde, voordat je gaat tekenen.
Tijdens deze inspectie kijk je of alles is opgeleverd zoals afgesproken. Tijdens de overdracht krijg je de sleutel en ben je echt woningeigenaar. Vanaf dit moment kun je aan de slag met: een eventuele verbouwing, schilderen, nieuwe meubels. Geniet van je nieuwe thuis!
Hypotheekadvies nodig?
Laat je informeren door een hypotheekadviseur. Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek.