Woonverzekering

Nu met 20% korting*

  • Stel zelf je dekking samen
  • Huis en spullen goed verzekerd
  • Schadeherstel met hogere isolatiewaarde

Bereken je premie

Vraag verzekering aan

*Er gelden actievoorwaarden

Stel je eigen Woonverzekering samen

Inboedelverzekering

  • De spullen in je huis, tuin en schuur verzekerd
  • Keuze tussen basis en all risk
  • Uit te breiden met glas, mobiele elektronica en buitenshuis

Opstalverzekering

  • Je woning, tuinhuis, schuur en garage verzekerd
  • Duurzame installaties als warmtepomp en zonnepanelen meeverzekerd
  • Keuze tussen basis en all risk
  • Uit te breiden met glas

Combinatie van beide

  • Zowel opstal als inboedel verzekerd
  • 5% combinatiekorting
  • Verzekerd tegen schade door brand, water of inbraak
  • Stel zelf je verzekering samen

Verzekering samenstellen

Polisvoorwaarden

Je leest hier een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden zie je precies wat wel en niet is gedekt.

Krijg een jaar lang 20% korting*

Je krijgt korting op de Opstalverzekering, Inboedelverzekering en alle aanvullende modules. De actie loopt t/m 31 januari 2025. *Er gelden actievoorwaarden.

Aanvullende dekking

Breid je Woonverzekering uit met aanvullende dekkingen. Je kunt bijvoorbeeld je mobiele telefoon(s) extra verzekeren.

Glas

Verzekerd tegen schade aan de ruiten van je woning die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Inclusief glazen deuren, serres, glas in overkappingen, hobbykassen en kweekbakken.

Bekijk module Glas

Mobiele elektronica

Smartphones, tablets, laptops en wearable devices (zoals een smartwatch) van je hele gezin goed verzekerd.

Bekijk module Mobiele elektronica

Buitenshuis

Waardevolle spullen buitenshuis verzekerd in Nederland. Af te sluiten met Inboedelverzekering All risk.

Bekijk module Buitenshuis

Goed om te weten

Schade wordt hersteld met hogere isolatiewaarde

Heb je schade aan je woning en kies je voor herstel via ons professionele herstelnetwerk? Dan kijken de herstellers of ze de schade kunnen herstellen met het best isolerende materiaal voor jouw woning. Je hebt betere isolatie, en waarschijnlijk besparing op je energiekosten.

Een voorbeeld
Stel je hebt glasschade aan enkel glas in je woning door inbraak. Deze valt onder de Opstalverzekering. Een hersteller uit ons professionele herstelnetwerk kiest voor vervanging met het best isolerende glas passend bij jouw woning, denk bijvoorbeeld aan HR++. Op deze manier helpt de hersteller je actief bij het verduurzamen van je woning.

Lees meer over herstellen met hogere isolatiewaarde

Je spullen worden duurzaam hersteld bij schade

Met de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden zijn je spullen goed verzekerd. Heb je schade? Dan worden je spullen snel, goed én duurzaam hersteld.

  • Jouw waardevolle spullen worden vakkundig hersteld.
  • De rekening gaat direct naar Nationale-Nederlanden. Je hoeft geen geld voor te schieten.
  • Herstellers hebben het GroenGedaan keurmerk

Lees meer over duurzaam schadeherstel

Duurzame installaties zijn standaard meeverzekerd

Duurzame installaties, zoals een laadpaal, zonnepanelen, een (hybride) warmtepomp of een
thuisbatterij zijn standaard meeverzekerd. Schaf je ze later aan? Ook dan zijn ze direct meeverzekerd.

Vaste 5% combinatiekorting

Wist je dat je een vaste 5% combinatiekorting krijgt, als je via ons de Opstal- en Inboedelverzekering hebt? Extra voordeel voor jou!

O jee...

Veelgestelde vragen

Is een woonverzekering verplicht?

Nee, je bent in Nederland niet wettelijk verplicht om een woonverzekering te hebben. Je bepaalt zelf of je je huis en spullen verzekert.

Bij een koopwoning kan de bank wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je huis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek verstrekt.

Heb ik een eigen risico?

Je kiest zelf het eigen risico van je Woonverzekering. Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig geen eigen risico te nemen (€ 0,-). Kies je wel voor een eigen risico? Dan krijg je korting op je premie. Let op: Bij de Inboedel- en Opstalverzekering geldt een eigen risico bij schade door extreem weer.

Inboedelverzekering en eigen risico

Bij de Inboedelverzekering kun je kiezen uit een eigen risico van € 0,- of € 100,- per gebeurtenis.

€ 100,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie. En wordt de schade hersteld door één van de bedrijven uit ons professionele schadeherstelnetwerk? Dan betaal je geen eigen risico.

Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.

Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).

Opstalverzekering en eigen risico

Bij de Opstalverzekering kies je uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis.

€ 100,- eigen risico
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie.

Eigen risico bij schade door extreem weer
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Zijn mijn schuur en garage verzekerd?

De Opstalverzekering is er voor je huis en alles wat eraan vastzit, of op je grond staat. Dus ook je garage, schuur en tuinhuis zijn verzekerd.

Met de Inboedelverzekering zijn je spullen ook verzekerd in bijgebouwen die bij je woning horen. Zoals spullen in je garage, schuur en tuinhuis.

Welke verzekeringen heb ik nodig als ik in een Vereniging van Eigenaren (VvE) zit?

De VvE is verplicht om een opstalverzekering te hebben voor het hele gebouw. Daarmee is je woning, en alles wat eraan vastzit, verzekerd tegen bijvoorbeeld schade door brand, lekkage en storm.

Verbouw je zelf wat aan je woning? Laat je zelf je bijvoorbeeld een nieuwe keuken of badkamer plaatsen? Dan is dat vaak niet verzekerd via de VvE. Met een inboedelverzekering zijn jouw aanpassingen aan je woning meeverzekerd. Dit heet eigenaarsbelang.

Bekijk de Inboedelverzekering

Wie kan ik verzekeren met de Woonverzekering?

Bij het aanvragen van de verzekering, geef je je gezinssamenstelling aan. Dat kan zijn:

  • Jezelf (de persoon die de verzekering afsluit)
  • Jezelf en je inwonende kinderen
  • Jezelf en je inwonende partner
    Hieronder vallen ook personen met wie je in gezinsverband samenwoont, behalve je kinderen.
  • Jezelf, je inwonende partner en kinderen
    Hieronder vallen ook personen met wie je in gezinsverband samenwoont.

Woont er iemand anders bij je in dan je partner? Zoals een vriend(in) of een ander familielid? Kies dan voor de gezinssamenstelling 'Jezelf en je inwonende partner'.

Ben ik verzekerd voor glasschade?

Met de Opstalverzekering ben je standaard verzekerd tegen glasschade door bijvoorbeeld brand, storm, hagel of inbraak.

Je kunt daarnaast de module Glas afsluiten. Daarmee ben je verzekerd tegen gebroken ruiten, als jij of een andere verzekerde die per ongeluk zelf veroorzaakt. Dat geldt voor ramen en deuren van glas, kunststof of glas-in-lood. Het gaat wel alleen om gebroken ruiten. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd.

De module Glas kun je extra afsluiten bij je Opstal- of Inboedelverzekering.

Bekijk de module Glas

Hoe zijn huishoudelijke apparaten verzekerd?

Inboedel of opstal?
Losse spullen in je woning vallen onder de Inboedelverzekering. Zoals een losstaande koelkast of wasmachine. Zitten de spullen vast? Dan valt het onder de Opstalverzekering. Zoals een inbouwoven of een inductiekookplaat.

Basis of All risk?
Huishoudelijke apparaten zijn met de Basis-dekking verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand of diefstal. Apparaten die stuk gaan door slijtage of slecht onderhoud, zijn niet verzekerd.

Veroorzaak je per ongeluk zelf schade aan je apparaten? Dan is dit verzekerd met de All risk-dekking.

Hoe zit het met een vriezer?
Heb je een ingebouwde vriezer? Dan valt die onder de Opstalverzekering. Heb je een losse vriezer? Dan valt die onder de Inboedelverzekering.

Is je vriezer ontdooid door een stroomstoring? Dan wordt de inhoud van je vriezer vergoed als je de All risk-dekking hebt. 

Kan ik een Woonverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de Woonverzekering niet aan voor jezelf, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Hulp bij overstappen

Wil je overstappen naar de Woonverzekering van Nationale-Nederlanden? Zeg dan makkelijk je oude verzekering(en) op met de online overstapservice. Zo geregeld!

Gebruik de overstapservice

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Woonverzekering online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees over de bemiddeling

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Woonverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Belangrijke informatie over je Woonverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering en Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Verzekeringskaart Inboedelverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je Woonverzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade?

Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Hoe gaat het verder?

Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.

Schadebedrag en je inboedel: nieuw- en dagwaarde

Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.

Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.

Schadebedrag; wat als je het niet eens bent?

Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.

Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.

Duurzaam herstel van de schade

Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.

Lees meer over duurzaam herstellen

Schadeherstel van je woning

De omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Jouw polisvoorwaarden

Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.

De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun eigen zelfstandige koop- of huurwoning.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact