Tips verhuizen op een rij
Tip 1: Je huis ontspullen
Tijdens een verhuizing zie je vaak pas wat je allemaal écht in huis hebt. Dat is schrikken! Een verhuizing is een mooie kans om spulletjes die je niet meer gebruikt weg te doen, weg te geven, naar de kringloop te brengen of te verkopen. Je huis ontspullen zorgt niet alleen voor meer ruimte in je verhuisdozen, maar ook voor rust en ruimte in je hoofd.
Weggooien, houden of upcyclen? We geven je een paar handige tips!
Tip 2: Regelrecht recyclen
Al je spullen waar je geen nieuw thuis meer voor hebt zomaar op de vuilnisbelt gooien is echt niet meer van nu. Het is een kleine moeite om apparaten bijvoorbeeld op een milieuvriendelijke manier weg te doen; door ze in te leveren bij een recyclestation of ze naar de kringloop of weggeefwinkel te brengen. Eerst recyclen, daarna inpakken! Zo verhuis je geen onnodige spullen. Scheelt weer tijd.
Tip 3: Slim inpakken
Ga georganiseerd te werk; kamer voor kamer. Pak bijvoorbeeld eerst de logeerkamer of het opberghok in. Logischerwijs vul je de eerste verhuisdozen met spulletjes die je niet direct nodig hebt. Ga los op de kleurcodering van de dozen, niet alleen een heerlijk creatief klusje, maar zo weet je precies wat straks waar moet.
Alles opgeruimd en onderweg naar je nieuwe woning?
Vergeet niet je inboedelverzekering op tijd aan te passen of af te sluiten.
Tip 4: Verrassend verpakkingsmateriaal
Verhuizen met bubbeltjesplastic is zo 2010. Het is veel slimmer, goedkoper én duurzamer om je spullen in handdoeken, beddengoed en kleding te wikkelen. Hiermee sla je twee vliegen in één klap want je pakt twee keer zoveel tegelijk in.
Tip 5: Verhuisdozen, huur ze!
In plaats van dozen kopen, kun je ze ook huren of lenen van familie of vrienden. Handig én duurzaam!
Tip 6: Gevulde koffers en tassen
Natuurlijk verdeel je de loodzware dingen over verschillende dozen, maar koffers en tassen zijn wel zo handig. Verhuis boeken bijvoorbeeld in rolkoffers. Zo voorkom je dat verhuisdozen doorzakken en je hele hebben en houden op straat ligt. Je kunt je spulletjes soms ook handig en snel in een lade verhuizen. Haal de lade uit de kast, maar laat je administratie of andere kleine spulletjes er bijvoorbeeld inzitten. Scheelt tijd en verpakkingsmateriaal.
Tip 7: Demonteren als een pro
Sommige meubels, zoals je bank of die ene grote kast, kunnen niet in hun geheel door het raam of de deur. Dat wordt demonteren! Een tijdrovende klus waar je ook een pro voor kunt inhuren, maar als je het slim doet heb je die helemaal niet nodig. Zorg in ieder geval dat je alle meubelstukken bij elkaar houdt en verzamel alle schroefjes in een zakje dat je op het meubel plakt. Zoek van tevoren of je online kunt vinden hoe je het meubel weer in elkaar krijgt. Zo niet, maak dan foto’s van alle stappen.
Tip 8: Grote schoonmaak
Bereid je goed voor op de eindschoonmaak. Haal alles in huis voor een stevige poetsbeurt en stel een lijst met je lievelingsmuziek samen. Zowel je oude als je nieuwe woning moeten eraan geloven, dus je kunt er maar beter een leuke bezigheid van maken. Bij voorkeur samen met vrienden of familie. Wel zo gezellig!
Tip 9: Breekbare spullen inpakken
Pak servies afzonderlijk in, in een oude krant of een theedoek bijvoorbeeld. Plaats de zwaarste items eerst in de doos. Een verhuisdoos met servies wordt al snel te zwaar, vul de doos daarom met andere, lichte keukenbenodigdheden. Denk aan theedoeken, servetten of keukenrollen. Vergeet niet op de dozen te zetten dat de inhoud breekbaar is. Zo komen ze niet onderaan of bovenop de stapel verhuisdozen en voorkom je ongelukjes.
Tip 10: Houd belangrijke onderdelen bij de hand
Zorg dat je noodzakelijke dingen zoals sleutels, je toilettas en een paar setjes kleding in een aparte doos inpakt of apart houdt in een koffer of weekendtas. Zo hoef je straks niet door alle dozen op zoek naar ondergoed of andere belangrijke spulletjes.
Maak je eigen verhuischecklist
Bij een verhuizing komt veel kijken. Met een goede voorbereiding kom je een heel eind. Maak je eigen verhuischecklist. Zo heb je alle belangrijke zaken waar je aan moet denken overzichtelijk bij elkaar.