Zitorthese en ligorthese

Zitorthesen en ligorthesen zijn orthesen voor de romp. Een orthese is een hulpmiddel dat het lichaam ondersteunt. De orthese heeft metalen of kunststof verstevigingen en is niet zo buigzaam dat ze bij normaal gebruik vanzelf vervormen.

2025

Vergoeding zitorthese en ligorthese in 2025

Je komt in aanmerking voor vergoeding van een zitorthese of ligorthese als deze wordt voorgeschreven ter compensatie van een verloren gegane functie, waarbij wordt aangenomen dat deze functie niet meer herstelt.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding zitorthese en ligorthese Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: zit- en ligorthese.

Voordelen voor jou:

  • Een erkende en gediplomeerde leverancier.
  • Een hulpmiddel dat voldoet aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Levering van je zit- of ligorthese binnen twee weken na de intake.
  • Garantie van twaalf maanden.
  • Garantie van vijf jaar op framebreuk.
  • Uitgebreide uitleg bij de eerste aflevering.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

Je hebt een voorschrift nodig van de medisch specialist, die daarop aangeeft welk hulpmiddel je precies nodig hebt. Hiermee kun je de orthese aanvragen bij een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt.

Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, kun je deze laten vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Is er sprake van een tijdelijk gebruik van de orthese, dan valt deze niet onder de voorwaarden van het reglement hulpmiddelen, maar onder ziekenhuiszorg. Je krijgt deze dan geleverd door het ziekenhuis.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van jouw specialist samen met de offerte van leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

2024

Vergoeding zitorthese en ligorthese in 2024

Je komt in aanmerking voor vergoeding van een zitorthese of ligorthese als deze wordt voorgeschreven ter compensatie van een verloren gegane functie, waarbij wordt aangenomen dat deze functie niet meer herstelt.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding zitorthese en ligorthese Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: zit- en ligorthese.

Voordelen voor jou:

  • Een erkende en gediplomeerde leverancier.
  • Een hulpmiddel dat voldoet aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Levering van je zit- of ligorthese binnen twee weken na de intake.
  • Garantie van twaalf maanden.
  • Garantie van vijf jaar op framebreuk.
  • Uitgebreide uitleg bij de eerste aflevering.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Wat moet je verder weten?

Je hebt een voorschrift nodig van de medisch specialist, die daarop aangeeft welk hulpmiddel je precies nodig hebt. Hiermee kun je de orthese aanvragen bij een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt.

Als je geen goed hulpmiddel meer hebt, kun je deze laten vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden.

Is er sprake van een tijdelijk gebruik van de orthese, dan valt deze niet onder de voorwaarden van het reglement hulpmiddelen, maar onder ziekenhuiszorg. Je krijgt deze dan geleverd door het ziekenhuis.

Wat moet je regelen?

Ga je naar een niet-gecontracteerde leverancier? Dan moet je toestemming vragen aan Nationale-Nederlanden (een akkoordverklaring). Dit doe je door de medische indicatie van jouw specialist samen met de offerte van leverancier op te sturen naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

lay5d4f31b6fc294b0ab40b2eebad7d3ca9

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact