Telefonie (doven en slechthorenden)

Met speciale telefoons en hulpmiddelen om te bellen kunnen doven en slechthorenden of mensen met een motorische handicap toch gebruikmaken van telefonie.

Voor vergoeding van teksttelefoons moet je aan deze criteria voldoen:

  • Er is een toondrempelverlies op het beste oor van 70dB gemiddeld over 500, 1.000, 2.000 en 4.000 Hz. OF: het verstaan van spraak, in stilte aangeboden met normale sterkte, zelfs door toepassing van een hoortoestel, is met het beste oor niet meer dan 50%.
  • Bijzondere individuele zorgvragen.

Voor vergoeding van beeldtelefoons moet je aan deze criteria voldoen:

  • Als er een diagnose voor een teksttelefoon is, maar deze voor je niet bruikbaar is en je de Nederlandse Gebarentaal voldoende beheerst.
  • Als je een bijzondere individuele zorgvraag hebt.

Je kunt voor vergoeding van hulpmiddelen voor het kiezen van telefoonnummers en telefoonhoornhouders in aanmerking komen als je motorisch gehandicapt bent. Als je motorisch zeer zwaar gehandicapt bent, kun je in aanmerking komen voor telefoons die te bedienen zijn met omgevingsbesturingsapparatuur.

2025

Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: apps voor doven en slechthorenden om te bellen.


Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Ga je naar een gecontracteerde leverancier, dan zijn de voordelen voor jou:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd;
  • Omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 2 jaar;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Als je dit hulpmiddel bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, dan hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Maak je gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan vraag je eerst een akkoordverklaring aan bij Nationale-Nederlanden. Je moet een medische diagnose van de behandelend arts bijvoegen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je dit hulpmiddel precies nodig hebt. Heb je een auditieve handicap? Dan moet je een audiogram bijvoegen.

Stuur om een akkoordverklaring aan te vragen bovenstaande documenten naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 90152
5000 LD Tilburg

2024

Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancier bij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: apps voor doven en slechthorenden om te bellen.


Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Ga je naar een gecontracteerde leverancier, dan zijn de voordelen voor jou:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd;
  • Omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 2 jaar;
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Je leent dit hulpmiddel.
  • Als je dit hulpmiddel bestelt bij een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft, dan hoef je vooraf geen toestemming (een akkoordverklaring) te vragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Heb je geen goed hulpmiddel meer? Neem dan contact op met een leverancier waar Nationale-Nederlanden afspraken mee heeft gemaakt. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Maak je gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan vraag je eerst een akkoordverklaring aan bij Nationale-Nederlanden. Je moet een medische diagnose van de behandelend arts bijvoegen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je dit hulpmiddel precies nodig hebt. Heb je een auditieve handicap? Dan moet je een audiogram bijvoegen.

Stuur om een akkoordverklaring aan te vragen bovenstaande documenten naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 90152
5000 LD Tilburg

layb9acff33bad34d2f9e3c7b371adda97c

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact