Spraakvervangende hulpmiddelen

Deze hulpmiddelen zijn bedoeld voor mensen die niet kunnen praten. Met de apparatuur kunnen zij op een directe manier aan gesprekken meedoen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan letter- of symbolensets en draagbare communicators.

2025

Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen in 2025

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancierbij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: spraakvervangende hulpmiddelen.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een gecontracteerde leverancier gaat, dan zijn dit je voordelen:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd.
  • Omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 2 jaar.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Je dient vooraf een akkoordverklaring (toestemming) aan te vragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Om een akkoordverklaring aan te vragen moet je een medische diagnose van jouw behandelend arts sturen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je het hulpmiddel nodig hebt. Ook het advies van een logopedist of ergotherapeut en een offerte van jouw leverancier moet je meesturen. Stuur dit naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

2024

Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen in 2024

Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.

Wat vergoedt je basisverzekering?

De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:

Vergoeding spraakvervangende hulpmiddelen Zorg Vrij (combinatiepolis) Zorg Voordelig (naturapolis)
Zorgverlener met contract 100% 100%
Zorgverlener zonder contract 100% Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief

Wat vergoedt je aanvullende verzekering?

Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.

Heb ik een eigen bijdrage?

Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.

Heb ik een eigen risico?

De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.

Waar kun je terecht?

Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Vind een gecontracteerde zorgverlener of leverancierbij jou in de buurt. Je kunt zoeken op: spraakvervangende hulpmiddelen.

Wil je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dat kan. Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Check het stappenplan: welke zorgkosten krijg ik vergoed?

Als je naar een gecontracteerde leverancier gaat, dan zijn dit je voordelen:

  • Een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen.
  • Snelle levering: de apparatuur wordt binnen 10 werkdagen geleverd.
  • Omruilgarantie van 6 maanden en een kwaliteitsgarantie van 2 jaar.
  • Een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren, speciaal daarvoor opgeleide medewerker van de leverancier.

Wat moet je verder weten?

  • Je dient vooraf een akkoordverklaring (toestemming) aan te vragen bij Nationale-Nederlanden.
  • Je leent dit hulpmiddel.

Wat moet je regelen?

Om een akkoordverklaring aan te vragen moet je een medische diagnose van jouw behandelend arts sturen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je het hulpmiddel nodig hebt. Ook het advies van een logopedist of ergotherapeut en een offerte van jouw leverancier moet je meesturen. Stuur dit naar:

Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg

Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 076 524 39 81. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.

lay57efbc9b607b43e19ce341db33aaff6b

Terug naar het overzicht van vergoedingen

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact