Stormschade: wat is wel en niet verzekerd?

Storm kan flinke schade aan je woning en je spullen veroorzaken. Heb je stormschade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Dan is het handig om te weten welke stormschade bij Nationale-Nederlanden wél en niet verzekerd is. We vertellen je graag meer!

Stormschade: Inboedel- of Opstalverzekering?

Als je stormschade hebt, dan is het handig om te weten op welke verzekering je de schade kunt verhalen. Stormschade aan je eigen woning en alles wat daaraan vast zit, valt onder je Opstalverzekering. De Inboedelverzekering is er voor losse spullen in (en soms rondom) je woning. We leggen je hieronder per verzekering uit wat er wel en niet is gedekt.

Goed om te weten: om stormschade te kunnen claimen, moet er sprake zijn van minimaal windkracht 7.

Wat is verzekerd met onze Opstalverzekering?

Wel verzekerd

  • materiële schade aan je dak en dakpannen
  • schade aan het glas van je woning, schuur, hobbykassen of kweekbakken
  • schade aan je terreinafscheiding of schutting (heb je deze samen met de buren gekocht, dan krijg je 50% vergoed)
  • schade aan je schuur, tuinhuisje of garage(box)
  • schade aan zonweringen, rolluiken en antennes
  • zichtbare schade aan je zonnepanelen en productieverlies daardoor
  • schade aan je eigen laadpaal
  • schade aan je warmtepomp
  • schade aan je tuinverlichting, pergola, terrasoverkapping, (niet verplaatsbare) buitenkeuken en zwembad
  • schade aan bouwmaterialen die buiten staan tijdens het verbouwen of aanbouwen van je woning

Niet verzekerd

  • schade aan planten of bomen in je tuin
  • schade aan je woning of de aanbouw van je woning als deze door verbouwing (nog) niet volledig glas-, wind-, en waterdicht is.
  • schade door slijtage, ouderdom en slecht onderhoud
  • niet-zichtbare schade aan zonnepanelen (zoals microcracks)

Wat is verzekerd met onze Inboedelverzekering?

Wel verzekerd

  • schade aan veranderingen, verbeteringen of uitbreidingen die je als huurder van een woning voor eigen rekening aan je woning hebt aangebracht of van de vorige huurder hebt overgenomen. Denk hierbij aan je terreinafscheiding of schutting, zonweringen, rolluiken en antennes.
  • schade aan veranderingen, verbeteringen of uitbreidingen die je als eigenaar van een woning of appartement die onderdeel is van een appartementsgebouw voor eigen rekening aan je appartement of woning hebt aangebracht of van de vorige huurder hebt overgenomen. Denk hierbij aan je terreinafscheiding of schutting, zonweringen, rolluiken en antennes.

Niet verzekerd

  • spullen die los in je tuin liggen/staan, zoals tuinmeubels, tuingereedschap, parasols, bloempotten en speelgoed
  • alle verplaatsbare barbecues (waaronder ook green eggs)
  • schade door slijtage, ouderdom en slecht onderhoud

Schade door zware (hagel)buien

Schade aan je woning, tuinhuisje of overkapping door zware lokale (hagel)buien is verzekerd met de Opstalverzekering Basis.

Let op: zorg dat je ramen en deuren sluit. Je bent niet verzekerd voor schade door regen en hagel die in je woning komt door deuren en ramen die open staan.

Schade door zware onweersbuien

Heb je schade door blikseminslag, overspanning als gevolg van bliksem of inductie als gevolg van bliksem? Dan is dit verzekerd met de Opstal- en Inboedelverzekering Basis.

layb612e74e06be4b2793e802511cea594d

Eigen risico bij schade door extreem weer, zoals storm of zware hagelbuien

Bij extreem weer (waaronder storm, stortbuien en hevige lokale neerslag) geldt er een standaard verhoogd eigen risico, namelijk € 250,- per schade. Dit is het bedrag wat je zelf betaalt bij schade door extreem weer. Heb je zelf gekozen voor een eigen risico van € 100,-? Dan geldt alleen het hoogste eigen risico van € 250,- bij extreem weer. We tellen deze bedragen niet bij elkaar op.

Is de schade aan je woning beperkt gebleven? Dan is het in sommige gevallen gunstiger om de schade zelf te betalen. Denk hierbij aan kleine schades onder de € 250,-, zoals een paar losgeraakte dakpannen of het herstellen van een ruit in je schuur waar een tak doorheen is gewaaid. Je kunt er in dit geval voor kiezen om de schade zelf te laten herstellen.

Schade, en nu?

Heb je stormschade, waterschade of hagelschade? Meld je schade via de NN App of mijn.nn zodra je alle benodigde informatie verzameld hebt. Zo kunnen we je schade (als deze gedekt is) in veel gevallen direct uitbetalen. Deze informatie hebben we van je nodig als je schade meldt:

  • Foto's - Maak foto's van de schade zodra het slechte weer isaan liggen.
  • Offerte of factuur - Vraag een offerte op bij een herstelbedrijf dat is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De offerte moet gespecificeerd zijn (denk aan: uurtarief, aantal uren, btw-percentage, materiaalkosten en eventueel aantal vierkante meters)
  • Bonnetjes - Heb je spullen die beschadigd zijn en heb je hier een bon van? Stuur deze dan mee.

Zo meld je je schade

Online via de NN App of mijn.nn

De snelste manier om je stormschade te melden, is via de NN App of mijn.nn. Je kunt hier direct alle benodigde documenten toevoegen, zoals foto's en nota's. Zo kunnen we je schade het snelst afhandelen.

Meld je schade via mijn.nn

Maak een account aan


Spoed of acuut gevaar?

Bel bij instortingsgevaar van je woning altijd eerst 112. Zijn er dakdelen of dakplaten losgeraakt door de storm? Bel dan de lokale brandweer. Neem hierna contact op met de NN Alarmcentrale.

Bel 24/7 met +31 (0) 26 400 23 90