Storm, hagel, bliksem en stortbuien; extreem weer kan flinke schade aan je woning, je spullen en je auto of motor veroorzaken. Heb je schade? Meld dit dan zo snel mogelijk. Je leest hieronder welke schade door extreem weer bij Nationale-Nederlanden wél en niet verzekerd is.
Als je schade door extreem weer hebt, dan is het handig om te weten op welke verzekering je de schade kunt verhalen.
Schade aan je woning, schuur of garage en alles wat daaraan vast zit, valt onder je Opstalverzekering.
De Inboedelverzekering is er voor losse spullen in (en soms rondom) je woning, schuur of garage.
Schade aan je auto (of motor) door storm of hagel valt onder de WA Plus en WA All risk dekking van deze verzekering.
Goed om te weten: stormschade aan je woning en spullen is gedekt vanaf windkracht 7.
Schade aan je spullen door overspanning als gevolg van bliksem of inductie als gevolg van bliksem is verzekerd met de Inboedelverzekering Basis.
Schade aan je woning, tuinhuisje of overkapping door zware lokale (hagel)buien is verzekerd met de Opstalverzekering Basis.
Let op: zorg dat je ramen en deuren sluit. Je bent niet verzekerd voor schade door regen en hagel die in je woning komt door deuren en ramen die open staan.
Bij extreem weer (waaronder storm, stortbuien en hevige lokale neerslag) geldt er een standaard verhoogd eigen risico, namelijk € 250,- per schade. Dit is het bedrag wat je zelf betaalt bij schade door extreem weer. Heb je zelf gekozen voor een eigen risico van € 100,-? Dan geldt alleen het hoogste eigen risico van € 250,- bij extreem weer. We tellen deze bedragen niet bij elkaar op.
Is de schade aan je woning beperkt gebleven? Dan is het in sommige gevallen gunstiger om de schade zelf te betalen. Denk hierbij aan kleine schades onder de € 250,-, zoals een paar losgeraakte dakpannen of het herstellen van een ruit in je schuur waar een tak doorheen is gewaaid. Je kunt er in dit geval voor kiezen om de schade zelf te laten herstellen.
Heb je stormschade, waterschade of hagelschade? Meld je schade via de NN App of mijn.nn zodra je alle benodigde informatie verzameld hebt. Zo kunnen we je schade (als deze gedekt is) in veel gevallen direct uitbetalen. Deze informatie hebben we van je nodig als je schade meldt:
De snelste manier om je stormschade te melden, is via de NN App of mijn.nn. Je kunt hier direct alle benodigde documenten toevoegen, zoals foto's en nota's. Zo kunnen we je schade het snelst afhandelen.
Bel bij instortingsgevaar van je woning altijd eerst 112. Zijn er dakdelen of dakplaten losgeraakt door de storm? Bel dan de lokale brandweer. Neem hierna contact op met de NN Alarmcentrale.