Een opstalverzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je koopwoning. Bijvoorbeeld door brand, water, inbraak of storm. Niet alleen je woning is verzekerd. Ook je schuur, garage, tuinhuisje of zorgunit (voor mantelzorg aan familie). Net als jouw duurzame installaties, zoals zonnepanelen, een warmtepomp of laadpaal.
Je kiest tijdens je premieberekening voor de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering of beide.
Je kunt kiezen voor de Opstalverzekering Basis of All risk. Met de Opstalverzekering All risk ben je ook verzekerd tegen schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt.
Je leest hier een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden zie je precies wat wel en niet is gedekt.
Je krijgt korting op de Opstalverzekering, Inboedelverzekering en alle aanvullende modules. De actie loopt t/m 31 januari 2025. *Er gelden actievoorwaarden.
Met de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden is je koopwoning goed verzekerd. Heb je schade? Dan wordt het snel, goed én duurzaam hersteld.
Heb je schade aan je woning en kies je voor herstel via ons professionele herstelnetwerk? Dan kijken de herstellers of ze de schade kunnen herstellen met het best isolerende materiaal voor jouw woning. Je hebt betere isolatie, en waarschijnlijk besparing op je energiekosten.
Stel je hebt glasschade door inbraak. Dit valt onder de Opstalverzekering. Een hersteller uit ons professionele herstelnetwerk kiest voor vervanging met het best isolerende glas passend bij jouw woning. Bijvoorbeeld HR++ glas. Op deze manier helpen we je bij het verduurzamen van je woning.
Lees meer
Duurzame installaties, zoals een laadpaal, zonnepanelen, een (hybride) warmtepomp of een thuisbatterij zijn standaard meeverzekerd. Schaf je ze later aan? Ook dan zijn ze direct meeverzekerd.
Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan. Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren van de zonnepanelen, laadpaal of warmtepomp. Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.
Heb je (gedekte) schade aan je zonnepanelen en loop je hierdoor stroomopbrengsten mis? Dan krijg je tot je zonnepanelen hersteld zijn een vergoeding van € 2,50 per paneel per week tot maximaal 26 weken nadat de schade is ontstaan.
Kinderen die langer thuis wonen of ouders die mantelzorg nodig hebben. De ‘meergeneratiewoningen’ komen steeds meer voor. Vaak moet je hiervoor de garage of schuur aanpassen. Of je plaatst een mantelzorgwoning (zorgunit) op je eigen grond. Deze aangepaste woonruimtes zijn bij Nationale-Nederlanden standaard meeverzekerd tot € 100.000. De spullen die erin staan, inclusief eventuele medische apparatuur, is verzekerd tot € 25.000.
Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je koopwoning goed is verzekerd. Het is ten slotte vaak één van de duurste aankopen in je leven. Met de garantie tegen onderverzekering hoef je je geen zorgen te maken dat je woning voor een te laag bedrag is verzekerd.
Je moet er niet aan denken, maar stel dat je huis opnieuw moet worden gebouwd door een brand. Dan krijg je bij een gedekte schade het volledige bedrag om je woning opnieuw te bouwen. Ook als de herbouwwaarde van je woning is gestegen sinds het afsluiten van je Opstalverzekering.
De Opstalverzekering vergoedt schade aan glas die ontstaat door brand, storm, hagel of inbraak. Sluit je ook de module Glas af, dan verzeker je je óók bij glasschade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd met de module Glas.
Wat als de waterleidingen in je badkamer kapotgaan of er regen door je dak komt? De gevolgen van een lekkage kunnen vervelend zijn. Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor de schade zelf, én voor de kosten die je maakt om je koopwoning op te ruimen. Bij waterschade door leidingwater ben je ook verzekerd voor eventuele noodzakelijke kosten om de lekkage op te sporen. Daaronder valt ook breek- en herstelwerk.
Je bent niet verzekerd voor lekkage door achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld bij uitgedroogde kitnaden in de badkamer of bladeren in de dakgoot. Ook als er werkzaamheden verkeerd zijn uitgevoerd door jezelf of iemand anders, is de schade niet verzekerd.
Schade kan heel ingrijpend zijn. Bij een inbraak komen vaak veel emoties kijken. En een schade kan zelfs zo groot zijn dat je tijdelijk ergens anders moet gaan wonen. Op die momenten kan de SchadeManager Thuis je helpen. Hij of zij neemt je de zorgen uit handen, regelt het herstel van de schade en kan ook helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte.
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Opstalverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.
Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.
Het is niet wettelijk verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. De bank kan wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je koophuis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek heeft verstrekt.
Hoef je van de bank geen opstalverzekering af te sluiten? Dan kan het nog steeds verstandig zijn om deze te hebben. Schade aan je woning kan financieel veel gevolgen hebben. Denk aan brand, waterschade of stormschade. Met de Opstalverzekering ben je hiervoor verzekerd.
Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering meestal al geregeld via de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit kun je navragen bij je VvE.
Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.
Heb je zelf een luxere keuken of badkamer geplaatst die niet is verzekerd via de VvE? Met de Inboedelverzekering is dit risico standaard verzekerd. We noemen dit eigenaarsbelang.
Je kunt bij de Opstalverzekering kiezen uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis.
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.
Bij de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden kan je kiezen voor de aanvullende module Glas.
Wat de kosten voor een opstalverzekering zijn, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je premie is afhankelijk van onder andere:
Woon je met meer mensen in een huis? Dan is de kans groter dat je schade krijgt aan je woning. Zeker als je kinderen hebt, zit een ongeluk in een klein hoekje. Bijvoorbeeld als ze iets laten vallen waardoor je vloer beschadigt. Bij deze verzekering kun je zelf kiezen wie je wilt verzekeren. De verzekering geldt dan voor alle verzekerden.
Bij het bepalen van de premie kijkt de verzekeraar onder andere of je een vrijstaand of een rijtjeshuis wilt verzekeren. Wat de de grootte van de woning is en het bouwjaar. En een oudere woning is schadegevoeliger dan een nieuwbouwwoning. Dat komt omdat er nu andere regels gelden, bijvoorbeeld voor brandveiligheid. Je opstalverzekering kan daardoor meer kosten.
Het verhuren van je woning aan particulieren via bijvoorbeeld Airbnb is meeverzekerd. Je moet wel zelf in de woning wonen die je verhuurt of waarvan je kamers verhuurt. Je mag je woning maximaal 60 overnachtingen per kalenderjaar verhuren. Na deze 60 overnachtingen is je woning niet meer verzekerd. Je bent niet verzekerd voor diefstal en vandalisme door je huurder. Diefstal en vandalisme door anderen dan je huurder is alleen verzekerd na inbraak in je woning.
Met de Opstalverzekering ben je standaard verzekerd tegen glasschade door bijvoorbeeld brand, storm, hagel of inbraak.
Je kunt daarnaast de module Glas afsluiten. Daarmee ben je verzekerd tegen gebroken ruiten, als jij of een andere verzekerde die per ongeluk zelf veroorzaakt. Dat geldt voor ramen en deuren van glas, kunststof of glas-in-lood. Het gaat wel alleen om gebroken ruiten. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd. De module Glas kun je extra afsluiten bij je Opstal- of Inboedelverzekering.
Zitten de spullen vast? Dan valt het onder de Opstalverzekering. Zoals een inbouwoven, ingebouwde vriezer of een inductiekookplaat.
Basis of All risk?
Huishoudelijke apparaten zijn met de Basis-dekking verzekerd voor schade door bijvoorbeeld brand of diefstal. Apparaten die stuk gaan door slijtage of slecht onderhoud, zijn niet verzekerd.
Veroorzaak je per ongeluk zelf schade aan je apparaten? Dan is dit verzekerd met de All risk-dekking.
Vraag je de opstalverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Opstalverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.
Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.
Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.
Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.
Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.
Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.
Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.
Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.
Lees meer over duurzaam herstellenDe omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.
De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.
Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.