Een Inboedelverzekering dekt schade aan spullen in je huis door bijvoorbeeld diefstal, lekkage of brand. Onder inboedel verstaan we alle spullen in huis die niet vastzitten. Ze zijn dus te verhuizen. De keuken valt niet onder een Inboedelverzekering, maar het keukengerei wel.
Bij de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden kun je kiezen uit de dekking Basis of All risk. Met de All risk dekking is ook schade verzekerd die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je kind met watervaste stift op je tafel heeft getekend.
Daarnaast kun je de Inboedelverzekering uitbreiden met de modules Mobiele elektronica, Buitenshuis en Glas. Met de glasdekking ben je dan bijvoorbeeld verzekerd als je buurjongen een bal door de ruit schiet. Ook ben je verzekerd als ruiten breken door:
Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd.
Als je bij de Inboedelverzekering All risk kiest voor de module Buitenshuis, dan zijn je spullen ook buiten je huis verzekerd. Wil je weten welke spullen en wat je krijgt vergoed? Bekijk dan de Module Buitenshuis.
Met de module Mobiele elektronica zijn je smartphones, tablets, laptops en wearable devices verzekerd. Niet alleen die van jou, van het hele gezin. Zowel binnen als buiten je huis, in Nederland. Bekijk de module Mobiele elektronica.
Bij het afsluiten van je Inboedelverzekering kies je zelf welk eigen risico je wilt: € 0,- of € 100,-. Kies je voor € 100,-, dan betaal je per gebeurtenis € 100,- zelf. Kies je voor € 0,-, dan betaal je niets als de schade verzekerd is.
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Download hieronder de afschrijvingslijst.
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeren wij je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht van ons. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door ons een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.
Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.
Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.
Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.
Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.
Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.
Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.
Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.
Lees meer over duurzaam herstellenDe omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.
De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun koop- of huurwoning.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.
Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.