Je beleggingsprofiel updaten

Heb je ons een rekening (Basis) Beheerd Beleggen? Dan heb je een actueel beleggingsprofiel nodig. Alleen zo kunnen we beleggen op een manier die bij je past. Je hebt de vragenlijst voor je beleggingsprofiel nog niet ingevuld. Hier hebben we je al meerdere berichten over gestuurd. Het is belangrijk dat je de vragenlijst alsnog invult. Anders verkopen we je beleggingen. Je kunt ook kiezen voor Zelf Beleggen. Je leest hieronder meer over de mogelijkheden.

1. De vragenlijst invullen

Als je de vragenlijst beleggingsprofiel invult, kunnen we je beleggingsprofiel bepalen. Daarmee bepalen we of we voor je kunnen blijven beleggen. Op een manier die past bij je situatie en wensen. Doe dit voor de datum die in de e-mail of brief staat. Je kunt de vragenlijst invullen via de NN App of in mijn.nn. Je hebt hierbij onder andere nodig:

  • Je netto maandelijkse inkomsten en uitgaven
  • Gegevens over je vermogen

We gebruiken deze gegevens alleen voor het bepalen van je beleggingsprofiel. Niet voor commerciële doeleinden.

Zo ga je naar de vragenlijst:

Inloggen op mijn.nn

Heb je nog geen account voor mijn.nn? Of ben je je gebruikersnaam of wachtwoord vergeten? Dan kun je deze aanvragen op nn.nl/inloggen.

2. Je beleggingen worden verkocht

Vul je de vragenlijst niet in vóór de datum uit onze brief of e-mail? Dan verkopen we je beleggingen. Dat doen we tegen de waarde die de participaties in de beleggingsfondsen op dat moment hebben. Afhankelijk van de aankoopwaarde kan dit ook betekenen dat je geld verliest. Na de verkoop staat de opbrengst op je rekening (Basis) Beheerd Beleggen als liquide saldo. Dat is geld op je beleggingsrekening waarmee je niet belegt. Je ontvangt dan een variabele spaarrente over je geld. Stort je geld op de rekening? Dan beleggen we je geld niet. Doordat je niet meer belegt, is het verwachte rendement op je geld ook lager. Hierdoor bestaat de kans dat je beleggingsdoel niet haalt.

Houd ook rekening met mogelijke fiscale gevolgen. Staat het geld op 1 januari op liquide dan wijzigt het fictieve rendementspercentage dat de belastingdienst hanteert voor de box 3-heffing naar het rendementspercentage voor spaargeld. Dit geldt niet als je binnen drie maanden na de verkoop weer gaat beleggen en 1 januari in deze periode valt. Dan behoud je het fictieve rendementspercentage voor overige beleggingen. Het fictieve rendementspercentage voor overige beleggingen is hoger dan dat voor spaargeld. Mogelijk betaal je daardoor ook meer belasting. Voor meer informatie over de heffing in box 3 verwijzen wij je naar de site van de site van de Belastingdienst.

3. Je gaat zelf beleggen

Met Zelf Beleggen koop en verkoop je zelf je beleggingen. We beheren niet langer je beleggingen voor je. Je belegt zelf. Je hebt daarom geen beleggingsprofiel nodig, en hoeft dus geen vragenlijst in te vullen. Wil je zelf beleggen? Verander je rekening dan via het formulier in mijn.nn. Doe dit voor de datum die in onze brief of e-mail staat. We verkopen daarna je beleggingen op je rekening (Basis) Beheerd Beleggen. De opbrengst maken we over naar je rekening Zelf Beleggen. Klik op de knop hieronder om naar het formulier te gaan. Je logt dan in op mijn.nn.

De periode om je rekening om te zetten naar Zelf Beleggen is voorbij. Dit kon tot en met 17 december 2024.

Waarom hoort een beleggingsprofiel bij (Basis) Beheerd Beleggen?

We beleggen voor je op basis van een beleggingsprofiel. Hierdoor beleggen we op een manier die past bij jouw situatie en wensen. Je vult hiervoor de vragenlijst beleggingsprofiel in. De vragen gaan over jouw persoonlijke voorkeuren en financiële situatie. Met je antwoorden weten we hoeveel risico je kunt en wilt lopen. Ook weten we hoe lang je wilt beleggen, voor welk doel en of je eventuele duurzaamheidsvoorkeuren hebt. Met deze gegevens bepalen we welk beleggingsprofiel bij je past. Onze experts beleggen voor je volgens dit profiel.

Waarom is een actueel beleggingsprofiel belangrijk?

Door een persoonlijke of financiële verandering kan een ander beleggingsprofiel beter bij je passen. Bijvoorbeeld als je gezinssituatie of inkomen verandert. Of als je anders aankijkt tegen de risico’s van beleggen. Misschien verandert het doel waarvoor je belegt. Of wil je je geld eerder of later gebruiken voor je doel. Hierdoor kun je onbewust meer of minder risico nemen dan je wilt of kunt. Met een actueel beleggingsprofiel kom je minder snel voor dit soort verrassingen te staan. We mogen alleen voor je beleggen met een actueel beleggingsprofiel. Daarom vragen we je elk jaar om de vragenlijst opnieuw in te vullen. Dat zijn we ook wettelijk verplicht.

Veelgestelde vragen

Profiel updaten

Moet mijn partner de vragenlijst ook invullen?

Heb je een rekening (Basis) Beheerd Beleggen samen met iemand anders? Dan hoeft maar één rekeninghouder de vragen te beantwoorden. Je hebt wel de gegevens van de andere rekeninghouder nodig.

Welke wet verplicht Nationale-Nederlanden om te beleggen op basis van een actueel beleggingsprofiel?  

Europese wetten beschermen consumenten die beleggen. Hoeveel bescherming er is, hangt af van het soort beleggingsrekening. (Basis) Beheerd Beleggen is vermogensbeheer. Hierbij heb je als consument de meeste beleggingsbescherming. Een vermogensbeheerder (in dit geval Nationale-Nederlanden) neemt alle beleggingsbeslissingen en belegt je geld dan voor jou. Daarvoor zijn we wettelijk verplicht in de gaten te houden dat we dit doen op een manier die bij je past. Daarvoor hebben we je gegevens nodig. De wet verplicht de vermogensbeheerder om die gegevens aan jou te vragen: artikel 4:23 uit de Wet op het Financieel toezicht (Wft) verplicht Nationale-Nederlanden om regelmatig een geschiktheidstoets uit te voeren om te bepalen of het uitgevoerde vermogensbeheer past bij de klant. Artikel 4:23 Wft komt voor uit de Europese MiFID I richtlijn en staat ook beschreven in de Europese gedelegeerde MiFID II verordening.

Waarom kan ik bij (Basis) Beheerd Beleggen niet gewoon een beleggingsprofiel kiezen?  

Bij (Basis) Beheerd Beleggen beleg je op basis van jouw persoonlijke beleggingsprofiel. Dat profiel bepalen onze beleggingsexperts zorgvuldig voor je met gegevens die je bij ons aanlevert. Als je zelf een beleggingsprofiel kiest dan kunnen we niet garanderen dat het voldoende aansluit op het beleggingsrisico dat je kunt en wilt lopen. Daarom bepalen we het beleggingsprofiel voor je. We zijn ook wettelijk verplicht om dit te doen.

Waarom vraagt NN Bank in de vragenlijst om financiële gegevens?  

Bij (Basis) Beheerd Beleggen beleg je op basis van vermogensbeheer. We bepalen daarbij hoeveel beleggingsrisico we kunnen nemen met jouw geld. Dit zijn we wettelijk verplicht. We gebruiken deze financiële gegevens alleen eenmalig voor het bepalen van je beleggingsprofiel. Niet voor andere activiteiten of commerciële doeleinden.

Wanneer hoor ik of mijn beleggingsprofiel goed geüpdatet is? Hoelang duurt dit?  

Na het invullen van de vragenlijst, zie je het resultaat. Als je hiermee akkoord gaat, passen we je beleggingsprofiel direct aan. Je ziet dus meteen wat je nieuwe beleggingsprofiel is. Is het nodig dat we je beleggingen aanpassen door je nieuwe beleggingsprofiel? Dan starten we hier de volgende werkdag mee.

Kan ik de vragenlijst ook op papier invullen? Ik heb geen account voor mijn.nn. 

Je kunt de vragenlijst alleen online invullen, in mijn.nn of via de NN App. We berekenen namelijk direct met jouw gegevens welk beleggingsprofiel bij je past. Heb je geen account voor mijn.nn? Of ben je je gebruikersnaam of wachtwoord? Dan kun je die op de inlogpagina van mijn.nn aanvragen.

Kan ik weer terug naar een rekening (Basis) Beheerd Beleggen nadat jullie de beleggingen hebben verkocht? 

Ja, dat kan. Ga dan in mijn.nn naar je rekening (Basis) Beheerd Beleggen. Vul daar de vragenlijst in bij ‘Beleggingsprofiel updaten’. Daarna starten we weer met beleggen voor jou.


Overstap naar Zelf Beleggen

Waarom hoef ik voor Zelf Beleggen geen beleggingsprofiel te hebben? 

Bij Zelf Beleggen beleg je zelf je aandelen. Je krijgt geen begeleiding van ons bij je beleggingen. En je bent zelf verantwoordelijk om te beleggen met een risico dat bij jou past. Dat betekent dat je zelf bepaalt in welke beleggingsfondsen je belegt en met hoeveel risico.

Kan ik weer terug naar (Basis) Beheerd Beleggen nadat ik voor Zelf Beleggen heb gekozen? 

Je kunt je rekening Zelf Beleggen niet terugzetten naar (Basis) Beheerd Beleggen. Je kunt natuurlijk wel een nieuwe rekening Beheerd Beleggen openen.

Wat is de achtergrond van Zelf Beleggen? 

In 2018/2019 zijn Nationale-Nederlanden Bank en Delta Lloyd Bank samengegaan. Bij deze samenvoeging zijn de beleggingsproducten van Delta Lloyd Bank verdergegaan met als naam ‘Zelf Beleggen’.


Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Heb je een vraag?

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact

Wil je advies?

Met een onafhankelijk adviseur kijk je samen naar welk product bij je past.

Vind je adviseur