NN is partner van het Mauritshuis omdat we samen met het Mauritshuis Nederland willen stimuleren om de verrijking die kunst & cultuur brengt, te ontdekken en ervaren. Samen werken we aan projecten waarmee we de wereldberoemde collectie van het Mauritshuis toegankelijker maken voor iedereen.
In onze podcastserie gaat Splinter Chabot op zoek naar het geheim van het Meisje met de parel. Wie was het meisje? Hoe is ze zo beroemd geworden?
Eén schilderij, één artiest, één prachtig liedje. In ‘Bekijk het Mauritshuis met je oren’ laat een bekende artiest zich inspireren door een werk uit de collectie van het Mauritshuis. Grote namen zoals Goldband, Spinvis, Merol, Harrie Jekkers, Willie Wartaal, The Kik, Jett Rebel en Eefje Visser schreven al een song voor de Mauritshuis-playlist.
Een aantal keer per jaar vragen we een spraakmakende persoonlijkheid voor één avond directeur van het Mauritshuis te zijn. Daardoor leer je de collectie nét even anders kennen. Zo vertelde Humberto Tan over zijn fascinatie voor de lichtval op Rubens’ Oude vrouw en jongen met kaarsen. Erben Wennemars leerde het publiek dat er eigenlijk maar één persoon echt schaatst op het schilderij IJsvermaak. En Tracy Chevalier vertelde hoe Het meisje met de parel haar inspireerde voor haar wereldberoemde, gelijknamige boek.
Ieder jaar maakt NN Group een toonaangevende tentoonstelling in het Mauritshuis mogelijk. De afgelopen jaren lieten we het publiek genieten van:
In 2022 bestond het Mauritshuis 200 jaar. Ter ere van dat jubileum brachten we samen met het Mauritshuis, kunst naar buiten. Vijf fenomenale street artists uit binnen- en buitenland lieten zich inspireren door de schilderijen uit het museum en maakten hier levensgrote muurschilderingen (murals) van. Daarmee veranderden ze het straatbeeld van Den Haag.
Voor één muur schreven we samen met het museum een wedstrijd uit. We gingen op zoek naar nieuw talent dat op basis van een werk uit het museum, een nieuw ontwerp maakte.