Ga direct naar inhoud

Nationale-Nederlanden en Markteffect

Onderzoek: Waarom kiezen we (niet) voor duurzaam vervoer?

De helft van de autobezitters denkt erover bij een volgende auto voor duurzaam te gaan. Dat blijkt uit onderzoek dat Markteffect voor ons deed. Ruim 1.600 deelnemers hebben vragen over duurzame mobiliteit beantwoord. Welke inzichten levert het onderzoek nog meer op? In dit artikel zetten we de belangrijk

Waarom kiezen automobilisten wel of niet voor een elektrische, hybride of waterstofauto? Wat houdt een keuze voor duurzaam vervoer tegen? En wat weten autorijders over wetten en regels rondom duurzame auto’s? Dit vroeg onderzoeksbureau Markteffect aan particulieren en ondernemers. Dit onderzoek* is gedaan in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het levert interessante en verrassende inzichten op.

Belangrijke uitkomsten onderzoek naar duurzame mobiliteit

Waarom kiezen we voor een duurzame auto?

  • Van de particuliere autorijders wil 49% bij een nieuwe auto een duurzame optie kiezen. Het milieu is de belangrijkste reden om te kiezen voor elektrisch, hybride of waterstof. Lagere brandstofkosten staan op de tweede plaats. Op nummer drie staat stil en soepel rijden.
  • Ook veel ondernemers overwegen duurzame vervoermiddelen aan te schaffen voor het bedrijf. Denk aan één of meer auto’s, bestelbusjes of vrachtwagens. 61% van de zzp’ers wil bij een nieuwe auto, bestelbusje en/of vrachtwagen kiezen voor duurzaam. Onder het mkb en gz (grootzakelijk) is dit zelfs 73%.
  • Daarbij vindt 55% van de ondernemers het milieuvoordeel de belangrijkste reden. Voor 34% van de ondernemers telt ook toekomstige wet- en regelgeving zwaar mee. Met een duurzaam vervoermiddel zijn ze daar beter op voorbereid.
  • Dat is een groot verschil met de huidige situatie. Momenteel heeft namelijk nog 88% van de particuliere autobezitters een benzine- of dieselauto. Bij de ondernemers zien we andere percentages. Van de zzp’ers bezit 75% (onder andere) fossiele auto’s, bestelbusjes en vrachtwagens. Binnen het mkb en gz is dit 63%.
Met de juiste info maken autorijders eerder een duurzame keuze.

Wat houdt autorijders tegen om te kiezen voor een duurzame auto?  

Een belangrijk bezwaar voor een elektrische, hybride of waterstofauto vinden veel autorijders de aanschafkosten. Voor 63% van de particuliere autobezitters is dit de belangrijkste reden om (nog) niet te kiezen voor een duurzame auto. Onder zzp’ers is dit 42%. En bij ondernemers binnen het mkb en gz 33%. 
Wat mensen verder tegenhoudt? Het rijbereik van een elektrische auto. Met een opgeladen auto rijd je minder kilometers dan met een volle benzinetank. Dat vinden zowel particulieren (30%) als ondernemers (38%) een bezwaar. Voor mkb- en gz-ondernemers is dit het grootste bezwaar.

Goed om te weten: de kosten voor duurzaam rijden vallen in de praktijk vaak mee. Daarvoor kijken we naar de totale maandkosten van een elektrische of hybride auto. Dat is inclusief brandstof, verzekeringen en afschrijving. Die maandkosten zijn ongeveer gelijk aan een benzineauto. Maar dat is bij driekwart van de autobezitters niet bekend.

Wat weten autobezitters over wet- en regelgeving?

Er komen veel maatregelen aan. Die moeten particuliere én zakelijke autorijders stimuleren om te kiezen voor duurzaam vervoer. Het onderzoek laat zien dat de meeste autobezitters daar weinig over weten. Vanaf 2030 moeten nieuwe auto’s emissievrij zijn. Dat betekent dat ze geen schadelijke stoffen meer uitstoten. De helft van de particuliere autorijders (51%) weet dat niet. Ook de regels voor milieuzones worden strenger. Vanaf 2025 worden minimaal dertig steden een zero-emissiezone. Daar kom je met een bestelauto of vrachtwagen op benzine of diesel niet meer in. Slechts 38% van de zzp’ers is hiervan op de hoogte. Van ondernemers in het mkb of gz weet iets meer dan de helft (55%) dit. Het onderzoek laat ook zien hoe belangrijk kennis is. Hebben autorijders wél informatie over de komende wet- en regelgeving? Dan maken ze namelijk eerder een duurzame keuze.

Wie moet zorgen voor duurzamer vervoer?

Wie is er verantwoordelijk voor het stimuleren van duurzaam vervoer? Daar zijn particuliere autobezitters heel duidelijk over: de overheid. Maar ook de werkgever kan duurzaam vervoer stimuleren. Veel werkgevers willen hier een positieve bijdrage aan leveren.

  • Van de mkb-werkgevers geeft 87% aan werknemers te stimuleren om duurzaam te reizen. Bij gz is dit 86% van de werkgevers.
  • Van de werkgevers in het mkb en gz is 52% bezig vervoer te verduurzamen.
  • Toch geeft 57% van de werknemers aan dat hun werkgever duurzaam reizen niet stimuleert. Hier is dus sprake van een kloof.

Zijn er verschillen tussen autorijders?

Jazeker. Het onderzoek laat zien dat niet iedereen hetzelfde denkt over duurzaam rijden. Ook wat betreft kennis zijn er verschillen:

  • Mannen zijn meestal beter op de hoogte dan vrouwen. Het is een stereotype, maar wel waar.
  • Wel is er een belangrijke overeenkomst. Namelijk de reden om te kiezen voor een elektrische, hybride of waterstofauto. Vrouwen en mannen zetten daarbij allebei het milieu op één.

We zien ook verschillen tussen jongere en oudere automobilisten:

  • Zo snel mogelijk overstappen op duurzaam vervoer? Van de respondenten tot 35 vindt 50% dit belangrijk. Bij de groep tussen de 35 en 55 jaar is dit 36%.
  • Bij gelijke aanschafkosten kiest 71% van de respondenten tot 35 jaar een elektrische auto en geen brandstofauto. Bij respondenten tussen de 35 en 55 jaar is dit 55%.

* Over het onderzoek

Begin 2024 deed onderzoeksbureau Markteffect voor ons onderzoek naar duurzaam vervoer. In totaal hebben 1.010 particuliere autobezitters en 675 ondernemers de vragen beantwoord. We gebruiken het onderzoek om onze producten en diensten aan te passen. Zo kunnen we nog beter inspelen op de overstap naar duurzaam vervoer.


Bekijk het hele Trendrapport


Terug naar Duurzame mobiliteit