Ga direct naar inhoud

Interview met Markteffect en Nationale-Nederlanden over onderzoek naar duurzame mobiliteit

‘Autorijders denken serieus na over duurzaam vervoer’

Waarom kiezen mensen wel of niet voor duurzaam vervoer? Wat zien ze als voordelen? En wat houdt ze tegen? We vroegen Markteffect onderzoek te doen onder particuliere en zakelijke autobezitters. Nienke ten Hagen en Robin Remmerswaal (Nationale-Nederlanden) bespreken de belangrijkste inzichten met Sophie Kustermans (Markteffect).

“Wat er voor mij uitspringt? Dat veel automobilisten bij een volgende auto serieus nadenken over duurzaam vervoer.” Dat zegt Nienke ten Hagen, senior communicatieadviseur bij Nationale-Nederlanden. Ongeveer de helft van de autobezitters overweegt om te kiezen voor een duurzame auto. Bijvoorbeeld een elektrische, hybride of waterstofauto. En dat terwijl bijna 90% nu in een benzine- of dieselauto rijdt. “Dus duurzame mobiliteit leeft echt”, is de conclusie van Nienke. Wat Robin Remmerswaal opvalt, is dat er rondom het werk veel te winnen valt. Robin is projectleider duurzame mobiliteit bij Nationale-Nederlanden. 57% van de werknemers zegt dat hun werkgever ze niet stimuleert duurzaam te reizen. “Terwijl we juist in woon-werkverkeer vaak ov of fiets kunnen gebruiken. Dan reis je écht duurzaam.”

“Voor het onderzoek hebben we 1.010 particulieren en 675 ondernemers ondervraagd”, vertelt Sophie Kustermans. Sophie is research consultant bij Markteffect. Ze doet regelmatig onderzoek voor Nationale-Nederlanden. “De uitdaging was om vragen te stellen die nieuwe en bruikbare inzichten opleveren.”
Goed geluktEn dat is goed gelukt, vindt Nienke. “Wij wilden vooral weten hoe het staat met de overgang naar duurzaam vervoer. Waarom kiezen autorijders voor een elektrische of hybride auto? Of waarom valt de keuze toch nog op een benzineauto?
De resultaten wil Nationale-Nederlanden gebruiken om producten en diensten aan te passen, legt Robin uit. “Het onderzoek laat ook zien aan welke informatie autorijders behoefte hebben bij duurzaam vervoer. Daarbij kunnen wij helpen. Zodat de klant een goede keuze kan maken.”

Hoeveel kost een elektrische auto écht?

Het onderzoek laat zien dat milieu voorop staat bij de keuze voor elektrisch of hybride. Maar het toont ook aan wat mensen nog tegenhoudt bij de overstap naar duurzaam vervoer.
Het grootste struikelblok voor automobilisten zijn de kosten. Veel mensen die nu een benzine- of dieselauto rijden, denken dat duurzaam vervoer altijd duurder is. Ze kijken alleen naar de aanschafprijs van een auto. Maar wil je weten wat financieel voor jou het beste is? Dan moet je alle kosten meerekenen, benadrukt Robin. “Bij de maandelijkse kosten horen ook zaken als brandstof, opladen, wegenbelasting en verzekeringen. Reken je dat mee, dan kan een elektrische of hybride auto toch goedkoper zijn.” Nationale-Nederlanden heeft een digitale tool ontwikkeld die autorijders inzicht geeft in hun totale kosten. Zo reken je makkelijk en snel uit wat je maandlasten zijn. Sinds kort is die tool er voor zakelijke én particuliere rijders. “Het is een handig hulpmiddel. Want deze tool laat zien wat je echt kwijt bent aan je auto”, zegt Robin. “En de tool is nog kosteloos ook.”

Meer misverstanden

Een belangrijk onderdeel van de kosten van een auto is de vervangingswaarde. Wat krijg je voor je auto terug als je hem inruilt? “Nederland is een land van tweedehands auto’s”, zegt Robin. “Die markt moet voor elektrische of hybride auto’s nog op gang komen. Eind dit jaar komt er een golf elektrische leaseauto’s als occasion in de verkoop. Dan krijgt de tweedehands markt een flinke zet. De levensduur van een elektrische auto is ook langer dan van een brandstofauto. Dus tweedehands zullen ze het goed doen, is de verwachting.”

Niet iedereen weet dat je best ver kunt rijden met een opgeladen elektrische auto.

Er leven nog wel meer misverstanden over elektrische auto’s. Bijvoorbeeld als het gaat om het rijbereik. Zowel particulieren als ondernemers maken zich zorgen over het beperkte rijbereik van elektrische voertuigen. In de praktijk valt dat reuze mee, zegt Robin. “Je komt steeds verder met een opgeladen auto. En je kunt ook op steeds meer punten opladen. Heel wat automobilisten weten dat niet.”

Niet goed op de hoogte

Ook de wet- en regelgeving houdt mensen tegen bij de overgang naar duurzaam vervoer. “Daar is bij automobilisten veel onduidelijkheid over”, zegt Nienke.
Wat zijn de regels rondom duurzaam vervoer nu precies? Meer dan de helft van de particulieren weet dit niet. Die onduidelijkheid is best te begrijpen. Want er komen heel wat wetten en regels op ons af rondom duurzaam vervoer. Niet alleen vanuit gemeenten of Den Haag, maar ook uit Europa. Vanaf 2030 mogen alle nieuwe auto’s bijvoorbeeld g

Beter thuis in wetten en regels

Ook zzp’ers zijn vaak minder goed geïnformeerd over wetten en regels. En dat kan vervelend uitpakken. Nienke: “Ik sprak laatst een marktkoopman die net een dieselbusje had gekocht. Terwijl steeds meer steden nu met strenge regels komen voor verkeer in de binnenstad. Stel dat zijn dieselbus de stad niet meer in mag. Dan heeft hij echt een probleem.”
Ondernemers uit het mkb en gz zijn beter thuis in wet- en regelgeving. Logisch, vindt Nienke. “Ondernemers moeten zich aan meer voorschriften houden dan particulieren. Grote bedrijven moeten al registreren wat hun CO2-uitstoot is.”
Nationale-Nederlanden vindt het belangrijk duurzame mobiliteit aan te moedigen. “Wij hebben als doel dat onze portfolio in 2050 netto-nul is. Dat betekent dat we helemaal geen broeikasgassen meer toevoegen”, licht Nienke toe. “Daarom moedigen we onze klanten aan duurzame keuzes te maken.”

Duurzame boodschap komt niet altijd over

Wie zorgt ervoor dat we meer kiezen voor duurzaam vervoer? Particuliere autobezitters zijn daar duidelijk over: dat moet de overheid doen.
Ondernemers zien ook voor zichzelf een belangrijke taak. Dat blijkt uit de reacties op de stelling ‘mijn bedrijf vindt het belangrijk om duurzaam te ondernemen’. Van de zzp’ers is 69% het hier mee eens. Bij het mkb is dat 83% en bij het gz maar liefst 93%. Dat is positief, vindt Robin. “Al merken hun werknemers dat nog niet zo. Blijkbaar komt die duurzame boodschap dus nog niet altijd over.”

Verschil mannen en vrouwen

Markteffect keek in het onderzoek ook naar de verschillen tussen groepen ondervraagden. Zijn er verschillen te zien tussen vrouwelijke en mannelijke automobilisten? “Jawel”, zegt Nienke. “Mannen verdiepen zich meer in auto’s. Ze zijn ook meer geïnteresseerd in technische snufjes. Op dat vlak is het beeld best stereotiep.” Dat geldt niet voor de redenen om te kiezen voor duurzaam vervoer. “Bij zowel mannen als vrouwen staat het milieu bovenaan.”
Er is ook verschil te zien tussen jong en oud. “Van de respondenten tot 35 jaar zou 71% kiezen voor een elektrische auto”, zegt Sophie. “Dat wel met de voorwaarde dat de aanschafkosten gelijk zijn aan die van een fossiele auto. Bij de groep tussen 35 en 55 is dat 55%.”
Met dit onderzoek draagt Nationale-Nederlanden bij aan kennis en inzicht over duurzaam vervoer in Nederland. De bedoeling is om het onderzoek te herhalen. Dan worden ook de trends zichtbaar. Heel wat werknemers zouden bijvoorbeeld best vaker willen kiezen voor ov en fiets. Daar is Robin van overtuigd. “Ik ben benieuwd hoe die trend zich verder ontwikkelt.”
Al met al laat het onderzoek zien dat veel autorijders voor duurzaam willen gaan. “Maar vaak hebben ze geen duidelijk beeld van de kosten”, zegt Nienke. “Ook over de wetten en regels weten ze weinig. Daar ligt nog een belangrijke uitdaging voor ons.”een schadelijke stoffen meer uitstoten. Steeds meer steden stellen milieuzones in. Daar kom je met een dieselauto niet binnen. Vanaf 2050 mogen er waarschijnlijk helemaal geen benzine- en dieselauto’s de weg meer op.


Bekijk het hele trendrapport

Terug naar Duurzame mobiliteit