Ga direct naar inhoud

"Ik hield de regie over mijn leven en werk"

Een drukke managementbaan, midden in het leven en dan de diagnose kanker. Het overkwam Ellen Vaneker. Ze voelde enorm veel steun van haar werkgever Nationale-Nederlanden tijdens het proces van genezing. En inmiddels werkt ze, vanuit intrinsieke motivatie, aan een manier om de impact van kanker te verkleinen.

“Er waren twee opties”, begint Ellen haar verhaal. “De behandeling zou aanslaan en dan was er kans op herstel of ik zou doodgaan. Mijn wereld stortte in. Want daar zat ik dan, met twee kinderen en net een nieuwe relatie. Het eerste jaar was puur overleven. Ik had het geluk dat de behandeling van mijn type kanker sterk verbeterd is de laatste jaren onder andere door onderzoek. Ik werd niet kaal. Ik voelde me niet continu doodziek. Dat hielp om mijn gevoel van mens-zijn te behouden. Ik kon ook blijven werken.”

En op haar werk merkte Ellen iets belangrijks: “You matter is het motto van Nationale-Nederlanden. Ik voelde dat ook echt: ik werd in mijn waarde gelaten. Niemand besliste voor mij. De vraag was steeds waar ík behoefte aan had. Dat was heel fijn. Mijn mening werd gekend en ik behield zelf de regie over mijn leven en werk.”

 

Sensitiever communiceren

Na haar genezing, wil Ellen haar ervaring gebruiken in haar werk. Van elke 10 werknemers krijgen er 4 à 5 ooit kanker in het werkende leven. Deze mensen pakken het ‘gewone’ leven weer op en gaan re-integreren op het werk. Ook willen mensen na hun ziekte weer verzekeringen afsluiten, bankrekeningen openen, maar zij worden geconfronteerd met confronterende, weinig empathische afwijzingen of hoge prijzen, omdat ze kanker hebben gehad. Hoe kan Nationale-Nederlanden onder andere in de communicatie sensitiever omgaan naar haar klanten? In samenwerking met een aantal collega’s pakt Ellen die vraag op. “Hierbij kregen we ook weer de volle steun van de organisatie. We zijn inmiddels meerdere klantreizen voor productaanvragen gaan nalopen. Er blijkt veel te verbeteren in bijvoorbeeld de manier waarop we met klanten communiceren.”

 

Toolkit

Als uitkomst doneert Nationale-Nederlanden inmiddels aan het KWF. “En dat bedrag is geoormerkt voor onderzoek naar goede terugkeer naar werk. Dat onderzoek levert een praktische toolkit op met hulpmiddelen voor de werkgever om écht het verschil te maken bij de re-integratie van werknemers. Ellens ambitie is deze toolkit ook binnen Nationale-Nederlanden te hanteren: “Om zo ons eigen goed werkgeverschap verder vorm te geven. Beide, zowel onze aanvraagformulieren sensitiever opstellen als die begeleide re-integratie zijn voor mij concrete manieren waarop Nationale-Nederlanden zinvol invulling geeft aan haar motto You matter; we help people care for what matters most to them. Het maakt mij trots dat ik werk bij een bedrijf dat zo goed voor haar mensen zorgt én naar haar eigen werkwijze durft te kijken.”