Chauffeursveiligheid belangrijk doel van wagenparkpreventie

Door veilig rijgedrag van chauffeurs te bevorderen, leveren transportondernemers een aanzienlijke bijdrage aan een hogere verkeersveiligheid. Geert Buurke en Ron Christiaanse, onze technisch risicodeskundigen: ‘Maak verkeersveiligheid onderdeel van de cultuur van je onderneming.’

Dit moet je weten over chauffeursveiligheid bij wagenparkpreventie

Bij hun gesprekken met transportondernemers benadrukken ze beide het belang van veilig rijgedrag. ‘We proberen hen ervan bewust te maken dat een cultuuromslag nodig is om het rijgedrag te veranderen. Daarbij stellen we een topdown-aanpak voor. Zorg voor een duidelijke missie en visie waarin verkeersveiligheid een essentiële rol speelt. Wat voor soort bedrijf wil je zijn voor je klanten en medewerkers? Waar wil je over vijf jaar staan? Zorg vervolgens voor helder beleid richting management en de werkvloer, in een open cultuur met communicatie in twee richtingen. Zo ontstaat een loop, waarbij de hele onderneming elkaar voedt. Je creëert hiermee overzicht en rust, waardoor je meer veiligheid gaat realiseren. Deze veiligheid draagt ook bij aan minder schade en dus betere verzekerbaarheid.’

Planners

‘We gaan naast de ondernemer staan, op elk niveau van het bedrijf’, zegt Buurke. ‘Zo organiseren we sessies met planners. Die bepalen immers verregaand hoeveel ritten er hoe laat, waarheen en onder welke omstandigheden worden gemaakt. Samen bekijken we hoe we rust in de planning kunnen creëren, waardoor ook de chauffeur meer rust ervaart.’

Ga in gesprek

Die cultuuromslag bereikt de transport¬ondernemer volgens Christiaanse ook door serieus en zonder opgestoken vingertje met de chauffeurs te praten. ‘Wij zeggen ondernemers nooit dat ze afscheid moeten nemen van een chauffeur of medewerker. Integendeel, want personeel is schaars. We proberen ze juist te overtuigen van het belang van functionerings- en beoordelingsgesprekken, want die zijn nog lang niet bij alle ondernemingen gebruikelijk.’

Telematica

Natuurlijk zijn er ook tools voorhanden die transportondernemers kunnen helpen. Buurke: ‘Als voertuigen zijn uitgerust met telematica, kun je samen met de chauffeur de output bekijken. Heeft hij een gemiddelde rijscore van 8 en rijdt hij plotseling met een score van 4, dan kan er iets met hem aan de hand zijn. Daar is nog te weinig aandacht voor. Maar we helpen ook bij het analyseren van schades. We onderzoeken bijvoorbeeld welke chauffeur bij welke schade is betrokken en wat we kunnen doen om hem weer op de juiste koers te krijgen. Misschien moet de planning worden aangepast. We bekijken of de voertuigen zijn voorzien van de juiste waarschuwingssystemen en camera’s. Of we adviseren om chauffeurs een specifieke (rij)training te laten volgen.’

Praktijktrainingen

Bij het werken aan hogere chauffeursveiligheid werkt Nationale-Nederlanden samen met de Verkeersveiligheid Groep Nederland. Commercieel directeur Collin Bell: ‘Ron en Geert doen het belangrijke voorwerk, kennen de transportonderneming en zetten de lijnen uit. Wij bieden de oplossingen om de chauffeurskennis en -kunde praktisch te verbeteren. In ons rijvaardigheidscentrum in Lelystad kunnen chauffeurs bijvoorbeeld ervaren wat een voertuig in verschillende omstandigheden doet. Ook bieden we maatwerktrainingen bij de klant, zodat chauffeurs in hun eigen werkomgeving kunnen oefenen. Als je dat op een enthousiaste manier doet, worden chauffeurs nieuwsgierig en staan ze er echt voor open om te werken aan veilig rijgedrag.’

Veilig thuis!

Een cultuuromslag is niet altijd eenvoudig. Bell: ‘Ook bij transportondernemingen regeert de waan van de dag. Maar ook ik vind de chauffeur als mens een cruciale factor. Net als Buurke en Christiaanse wil ik dat de chauffeur ’s avonds veilig thuiskomt. Als een werkgever dat ook belangrijk vindt, werkt deze vorm van preventie heel goed.’

Intrinsieke motivatie

Werken aan een cultuuromslag, hoe reageren transportondernemers daarop? ‘Soms sceptisch, soms enthousiast’, aldus Christiaanse. ‘We vragen altijd om hun commitment. Anders ontbreekt het draagvlak en verandert er niets. We willen ondernemers intrinsiek motiveren door ze de voordelen van deze aanpak te laten zien. Als je vraagt wat ze nodig hebben om te kunnen ondernemen, zeggen ze vaak: rust en ruimte. Een cultuuromslag kan daarbij helpen.’

Veiligheid en welzijn

De uitdagingen voor de toekomst zijn enorm, vinden Bell, Buurke en Christiaanse. ‘Het wordt steeds drukker op de weg en we moeten terug in onze CO2-uitstoot. Daarnaast nemen de personeelstekorten toe. Dit soort factoren heeft grote impact op de planning en de verkeersveiligheid. Ondernemers doen er dan ook goed aan zich continu te richten op de veiligheid en het welzijn van hun chauffeurs. Waardeer ze voor wat ze doen. Begin vandaag dus nog met die cultuuromslag. Dit kan er ook voor zorgen dat ze graag bij je blijven werken.’

Wil je meer weten over de Wagenparkverzekering? Wat verzekeren we nu wel of niet? Lees nu meer over de Wagenparkverzekering en neem contact op met je adviseur om de Wagenparkverzekering aan te vragen.

Check nu onze Wagenparkverzekering

Meer binnen thema

Meer artikelen