Internetcriminelen vissen op verschillende manieren naar je persoonlijke (inlog)gegevens, bijvoorbeeld via e-mails, sms'jes of nep-websites. Met de informatie die ze op deze manier achterhalen, kunnen ze je account kraken en geld verdienen. Dit wordt ook wel phishing genoemd.
Om een e-mail of sms echt te laten lijken, gebruiken internetcriminelen trucs. Ze gebruiken logo's, lettertypes en kleurgebruik van banken, pakketbezorgers en sociale media. Toch kun je een valse e-mail of sms herkennen aan een of meerdere kenmerken.
Heb je een mail van Nationale-Nederlanden gekregen die je vreemd vindt? Nationale-Nederlanden vraagt je nooit om via een link je gebruikersnaam of inloggegevens te wijzigen. Klik nooit zonder meer op een link in een bericht en controleer of de link verwijst naar een website van Nationale-Nederlanden. Twijfel je of een e-mail of website van Nationale-Nederlanden is? Bel ons dan op 088 663 01 12.
De Cyberwacht is een initiatief van Nationale-Nederlanden. Deze telefonische spoeddienst helpt als je gehackt bent of vermoedt dat je gehackt bent. Bel 070-5135555. De eerste 5 minuten zijn gratis. Daarna betaal je € 1,49 per minuut.