Ga direct naar inhoud

Wat komt er allemaal kijken bij een hypotheekaanvraag?

Dit artikel gaat over Huis kopen binnen Wonen

Gefeliciteerd! Je hebt het voorlopig koopcontract getekend. Nu is het tijd om de hypotheek definitief aan te vragen. Maar hoe moet je dat eigenlijk doen? In dit artikel lees je alles wat je moet weten over een hypotheekaanvraag.

Wat gaat er aan de hypotheekaanvraag vooraf?

Als je je hebt georiënteerd op een nieuwe woning, ga je kijken hoeveel je ongeveer kunt lenen. Online vind je een groot aantal rekentools, waar je je hypotheek kunt berekenen. Op het moment dat je oog is gevallen op een aantal leuke woningen, kies je een hypotheekadviseur. Hier ga je mee in gesprek, zodat jullie samen de hypotheek vinden die het best bij je past. Wanneer je dan je droomhuis hebt gevonden en het (voorlopig) koopcontract hebt ondertekend, zal de hypotheekadviseur de definitieve hypotheekaanvraag indienen.

Waar vraag ik een hypotheek aan?

Er zijn drie partijen waar je mee te maken hebt: de hypotheekadviseur, de hypotheekverstrekker en de notaris. In principe is de hypotheekadviseur je aanspreekpunt. Hij zal het meeste regelen en ook de officiële aanvraag indienen. De hypotheekverstrekker bepaalt of je een hypotheek krijgt. De notaris regelt de overdracht van de woning.

Hoe lang duurt het om een hypotheek aan te vragen?

De duur van het aanvraagtraject verschilt per aanvraag. Gemiddeld duurt het proces zo’n zes tot acht weken, vanaf het moment dat je adviseur de daadwerkelijke aanvraag doet tot het tekenen van de hypotheekakte. Afhankelijk van je wensen en je situatie kan het sneller gaan of langer duren. Voor een snelle afhandeling is het verstandig goed voorbereid te zijn. Bij Nationale-Nederlanden kun je het volledige traject online volgen in Mijn Hypotheekaanvraag. Hier zie je de status en de stappen van je aanvraag, maar ook hoe lang iedere stap duurt. Het geeft inzicht in waar Nationale-Nederlanden als hypotheekverstrekker voor je mee bezig is en vertelt je wat je zelf met je adviseur kunt doen.

Hoe vraag ik een hypotheek aan?

Het aanvragen van een hypotheek bestaat uit zes stappen:

  • 1. De hypotheekadviseur vraagt voor jou de hypotheek aan bij de hypotheekverstrekker.
  • 2. Je ontvangt een rentevoorstel van de hypotheekverstrekker, via je adviseur. Hierin staat:
    • De totale hypotheeksom
    • De hoogte van de rente
    • De rentevastperiode
    • De benodigde documenten
  • 3. Je stuurt de documenten op aan de hypotheekverstrekker. Ook dit gaat via je adviseur. Verstuur deze documenten zo snel mogelijk.
  • 4. Je ontvangt een offerte. Als je deze offerte getekend terugstuurt, is je hypotheekaanvraag compleet!
  • 5. De notaris regelt zowel de juridische als de financiële overdracht. Als alles rond is, geeft de notaris de datum door waarop je mag tekenen. Op deze datum, de passeerdatum, teken je de hypotheekakte en de transportakte. Je bent nu officieel eigenaar van de woning.
  • 6. Beheer je hypotheek. Je hypotheek is rond! Je kunt deze gemakkelijk online inzien op mijn.nn. Wijzigingen in je leven kunnen leiden tot wijzingen in je hypotheek. In de online omgeving kun je veel zelf aanpassen, van een simpele wijziging van je rekeningnummer tot een extra aflossing.

Bekijk de uitgebreide toelichting van de stappen.

Welke documenten heb ik nodig?

Het is afhankelijk van de aanvraag welke documenten er nodig zijn. Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende documenten:

  • Identiteitsbewijs;
  • Een recente loonstrook;
  • Een werkgeversverklaring (maximaal drie maanden oud) of je UWV verzekeringsbericht;
  • Overzicht en polissen van je huidige verzekeringen;
  • Een gevalideerd taxatierapport, niet ouder dan zes maanden;
  • Een kopie van de koopakte;
  • Contactgegevens van de notaris.

Houd er rekening mee dat wij ook andere documenten aan je kunnen vragen. Als je de hypotheek samen met je partner wilt afsluiten, dan heb je de gegevens van beiden nodig. Je adviseur kan je situatie precies inschatten en weet welke documenten er nodig zijn voor jouw hypotheekaanvraag.

De hypotheekaanvraag bij Nationale-Nederlanden

Wanneer je een hypotheek aanvraagt bij Nationale-Nederlanden, kun je de voortgang zelf online volgen in Mijn Hypotheekaanvraag. Je krijgt inzicht in de stappen, ziet wat Nationale-Nederlanden voor je doet en wat je zelf nog moet doen. Als de hypotheek rond is en je wilt na een tijdje toch nog iets wijzigen, kan dat voor veel zaken ook online. Meer weten? Neem contact op met je adviseur of kijk op nn.nl/hypotheken.

Hypotheekadvies nodig?

Laat je informeren door een hypotheekadviseur. Maak een afspraak voor een oriëntatiegesprek.

Veelgestelde vragen

Hoelang duurt het voor ik een hypotheek heb afgesloten?
Het afsluiten van een hypotheek bestaat grofweg uit twee onderdelen: het hypotheekadvies en het aanvraagtraject.

Allereerst kies je jouw hypotheekadviseur. Wat een hypotheekadviseur voor je doet en wat de kosten daarvan zijn, kun je lezen in het dienstverleningsdocument van de adviseur. Je hypotheekadviseur vraagt voor jou bij ons een hypotheek aan. Een hypotheekaanvraag duurt gemiddeld zes tot acht weken van aanvraag door je adviseur tot en met passeren bij de notaris. Afhankelijk van je situatie en wensen kan dit korter of langer duren.

Het helpt wanneer je zelf goed voorbereid bent. Bespreek daarom met je adviseur welke documenten je nodig hebt, zodat je deze direct kunt opvragen. In Mijn Hypotheekaanvraag in mijn.nn, je persoonlijke en beveiligde online omgeving, zie je de status en de stappen van je aanvraag en hoe lang elke stap duurt. Ook biedt het overzicht in wat wij per stap voor je doen en wat je zelf met je adviseur kunt doen.
Waar vind ik statusinformatie over mijn hypotheekaanvraag?
Je kunt de status en de stappen van je aanvraag volgen in Mijn Hypotheekaanvraag. Je ziet hoelang elke stap duurt, wat wij per stap voor je doen en wat je zelf met je adviseur kunt doen. Om je hypotheekaanvraag te volgen log je in in mijn.nn.

Je adviseur houdt je ook op de hoogte van de voortgang en status van je aanvraag. Heb je hierover vragen, dan kun je ook bij hem of haar terecht.
Wie moet ik bellen als ik vragen heb over Mijn Hypotheekaanvraag?
Voor vragen over je hypotheekaanvraag neem je contact op met je hypotheekadviseur. Je vindt zijn of haar contactgegevens in Mijn Hypotheekaanvraag. Heb je vragen over het inloggen op mijn.nn of het activeren van je account? Ga naar Hulp bij inloggen voor meer informatie.
Ik heb al toegang tot mijn.nn. Dan hoef ik toch niet opnieuw een activatienummer te gebruiken?
Als je al een mijn.nn account hebt, log je toch in met het ontvangen activatienummer. Je krijgt dan in mijn.nn de vraag of je ‘Mijn Hypotheekaanvraag’ wilt toevoegen aan je bestaande account. Je hebt dan direct een overzicht in mijn.nn van al je producten bij Nationale-Nederlanden.

Wil je meer weten?

Ik wil een huis kopen

Van oriënteren tot aan de verhuizing. Of het nu om bestaande bouw of nieuwbouw gaat. Kom alles te weten over het koopproces en maak gebruik van onze tips.

Goed voorbereid een huis kopen